Lenzen Canon

Gestart door Corryabbink, september 14, 2009, 09:21:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Voor macrofotografie gebruik ik meest een 50 mm Canon- en een 90 mm Tamronlens. Dit in combinatie met een Canon 450 D.
Meestal ben ik wel tevreden met het resultaat maar toch zie ik vaak dat de 90mm Tamronlens niet al te scherp beeld oplevert.
Nu vraag ik me af of een Canon 100 mm een beter(scherper) beeld geeft. Wie heeft er ervaring met deze lens of kent er alternatieven?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Antonie Blom

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik vind dat de Canon 100mm een super scherpe foto geeft (vanaf f/11 loopt dit overigens wel terug), eigenlijk misschien nog wel scherper dan de Canon 50mm.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Platbuik

Die Tamron wordt alom geprezen, daarmee moet je scherpe foto's kunnen maken. Misschien een dooddoener, maar probeer eerst eens een statief. Beweging gaat ook ten koste van de scherpte!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Corryabbink

Citaat van: Platbuik op september 14, 2009, 19:31:04 PM
Die Tamron wordt alom geprezen, daarmee moet je scherpe foto's kunnen maken. Misschien een dooddoener, maar probeer eerst eens een statief. Beweging gaat ook ten koste van de scherpte!
Met macrolenzen gebruik ik altijd een statief.
Het lukt me ook wel maar ik dacht dat de Canon iets beter zou zijn. Misschien wil ik teveel :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Platbuik

Het kan ook zijn dat de lens niet helemaal 'goed' scherpstelt (met AF). Maar dan moet er ergens op je foto toch een voorwerp (takje, blaadje, pootje) staan dat wel goed scherp is. Als de foto helemaal geen scherpe delen heeft, dan is er misschien vuil op het glas?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankw

Die Tamron 90mm 2.8 is een van de beste objectieven die er is, prima portret lens ook

Corryabbink

OK. Ik ben gerustgesteld. Dat bespaart me een aankoop.

Ik klaag ook niet echt over de lens maar ik zit vliegjes etc. van nog geen 4mm te fotograferen en dan wil een mens steeds meer kunnen zien :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Platbuik

Citaat van: Corryabbink op september 16, 2009, 16:29:37 PM
OK. Ik ben gerustgesteld. Dat bespaart me een aankoop.

Ik klaag ook niet echt over de lens maar ik zit vliegjes etc. van nog geen 4mm te fotograferen en dan wil een mens steeds meer kunnen zien :rolleye:
:o 'n Bril!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Date Lutterop

...of je zet er een paar tussenringen tussen.

Groet,

Date


Corryabbink

Citaat van: d.lutterop op september 16, 2009, 20:33:31 PM
...of je zet er een paar tussenringen tussen.
Lijkt me verstandig als ik meer wil zien maar ze waarschuwden me dat het ten koste van het licht gaat.
Citeer:o'n Bril!
Heb ik al...... ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Date Lutterop

Ik zou die waarschuwingen maar laten voor wat ze zijn. Met een setje van 3 tussenringen voor minder dan 100 euro kun je lekker dicht bij je onderwerp komen, en komt eea er mooi groot op. Dat je dan wat lichtproblemen kunt krijgen is logisch, maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken. Zelf werk ik sinds een paar maanden daarbij met een ringflitser (een goedkope om te testen hoe het bevalt, kosten ongeveer 120 euro). Gaat super!

Groet,

Date


Corryabbink

Hallo Date,

Dan kan ik daar beter mijn geld insteken. Een ringflitser heb ik toch wel nodig. Het was er nog nooit van gekomen.
Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Lampe

#13
En probeer te fotograferen met een afstandsbediening om trillingen te voorkomen.

Ook de spiegel opklappen kan helpen.

Dan nog het instellen van diafragma.

Allemaal niet geheel onbelangrijke dingen wanneer je macro fotografeert.

Oh ja en vooral veeeeeel foto's maken!
Vriendelijke groet,

Nico

Niels de Zwarte

nog even een toevoeging, mocht je vaker lenzen willen vergelijken:
http://www.fredmiranda.com/reviews/  en
http://www.photozone.de/Reviews/canon-eos
deze twee sites zijn na lang zoeken echt mijn belangrijkste review bronnen, met zeer duidelijke beschrijvingen, vergelijkingen van afwijkingen en goede beschrijvingen van andere gebruikers.

heb overigens ook de canon 100mm macro en gebruik die met groot plezier, terwijl mijn vaste basislens wel een tamron 18-50 is (een topper in prijs-kwaliteit verhouding). heb zelf dus bewust niet voor de tamron macrolens gekozen, omdat ik de canon een beter, kleurvaster en meer crispy beeld vond hebben

groet Niels

Goyatlah

Moi Corrie

Mijn ervaring van de 90 mm met 350D is heel goed, met 40D geeft die helaas heel regelmatig errors. Maar met beide toestellen is ie haarscherp (scherper dan de Sigma 180 APO bv)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Robert Heemskerk

Ja, Tamronlens 90mm 2.8 is een hele fijne lens.
Voor Macro kun je inderdaad goed tussenringen gebruiken met deze lens.

Wel is een goede flitser aan te raden.
Zelf heb ik een Macro Twinlite (MT-24 EX)flitser, die past standaard niet op deze lens.. :huh:
Ik heb er zelf een opstaand filterrandje opgemaakt van rubber waardoor ie nu wel goed past.. en werkt.

groet, Robert


Corryabbink

#17
Afgelopen maanden heb ik de lens veel gebruikt en ik kan er nu beter mee omgaan.
Het ontbreekt me alleen nog aan een goede flitser maar daar hangt een aardig kostenplaatje aan.
Ik begrijp niet dat het allemaal zo duur moet zijn met de tegenwoordige technologische mogelijkheden. Lenzen en body kan ik nog begrijpen maar een flitser..........Even sparen dus nog.

Allemaal bedankt!


Overigens gebruik ik momenteel vaak een Panasonic compact. Heel handig, maakt goede macro's van planten, insekten etc. en heeft als voordeel dat ik minder mee hoef te zeulen.
Voor paddenstoelen vind ik deze minder geschikt maar dat kan ook aan mij liggen.
Natuurlijk is dat een heel andere manier van foto's maken en eigenlijk het vergelijken van appels met peren maar het heeft ook zo zijn voordelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerard Scholte

Robert,

Om je Twin-light op je Tamron 90 te plaatsen heb je een Tiggen Step-up ring 55-58 nodig. Die kost bij Konijnenburg € 9.20. Dat werkt prima.

Groeten,

Gerard

Robert Heemskerk

Citaat van: Gerard Scholte op november 17, 2009, 16:37:45 PM
Robert,

Om je Twin-light op je Tamron 90 te plaatsen heb je een Tiggen Step-up ring 55-58 nodig. Die kost bij Konijnenburg € 9.20. Dat werkt prima.

Op een of andere manier paste deze Step-up ring niet op mijn lens, ik had 'm aangeschaft maar tevergeefs.
Was die Tamron 90mm voor Canon?

Gerard Scholte

#20
Robert.

Ja de Tamron 90. Zie de foto. Vreemd dat het bij jou niet past. Er zit toch 55 mm draad op voor filters?

Daarop schroef je een Canon macrolite adapter 58c  € 20,-
Groeten,

Gerard