Tetraneura ulmi?

Gestart door Arp, september 13, 2009, 13:53:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Gallers  ;D

Regelmatig maak ik kiekjes van gallen, maar doe er behalve opbergen op harddisk nog niet veel mee en kan er (dus) zelf ook nog geen namen op plakken. Onlangs wel deze waarneming ingevoerd als onderdeel van een setje uit hetzelfde gebied, langs een riviertje bij Cognac, Charente-Maritime, Frankrijk (5 augustus 2009).

Wim Bakker kwam via e-mail met de suggestie Tetraneura ulmi (waarvoor dank! :) ) en die lijkt er inderdaad op.

Valt die "zeker" te maken?


Alvast bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RutgerB

In de kleine lettertjes in het mooie nieuwe gallenboek staat Tetraneura coerulescens genoemd die van T. ulmi verschilt door de beharing (T. ulmi is kaal). T. coerulescens  komt (nog) niet in Nederland voor, maar blijkbaar dus wel in Frankrijk.

Arp

Ha Rutger,

Top, bedankt voor het nakijken :duim:

Fauna Europaea geeft de soort inderdaad voor Frankrijk. Overigens ook nog Tetraneura nigriabdominalis, maar volgens deze pagina leeft die op Poaceae.

Verder heb ik natuurlijk geen idee in hoeverre familierelaties tot overeenkomstig gevormde gallen (op dezelfde waardplant) leiden - m.a.w. in hoeverre nog andere Aphididae in aanmerking zouden komen.

Wat is de inschatting? Wegschrijven als "zekere" Tetraneura coerulescens (eerst soort aanvragen zie ik) of er eerst maar een "onzekere" van maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RutgerB

De kans lijkt me uiterst klein dat er een andere Tetraneura een dergelijke, op de gal van Tetraneura ulmi lijkende, gal met haren veroorzaakt op iep.

Maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Arp

Als jij je dat bij een andere Tetraneura al nauwelijks voor kunt stellen (en die zijn er naar beste weten niet aan iep in FR), dan ga ik er maar vanuit dat het ook geen andere Aphididae zal zijn ... in elk geval totdat iemand een nieuwe soort voor Frankrijk publiceert  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)