Statistieken en leuke weetjes over vlinders

Gestart door Floppie, september 12, 2009, 21:55:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Ik wist niet goed waar ik dit neer moest zetten. (hier of in board waarneming.nl)
Het spijt me als het verkeerd staat.

Afgelopen 1,5 maand heb ik mijn vlindergids zo vaak gezien dat je bijna een quiz kunt houden waarbij je een vlinder of rups laat zien en ik je vertel of die wel of niet in de gids staat.

Aardig wat vlinders en rupsen in het echt gezien (welke misschien hooguit 5% of 10% in de gids stonden)

Aantal site's van voor tot achter bekeken.

Waar ik aan denk de laatste tijd is dat ik me dus echt totaal geen voorstelling kan maken van hoeveel vlinders er nu eigenlijk bestaan.

Kan iemand mij vertellen (of een schatting geven) van:

Indien bekend in nederland:
- Hoeveel vlinders zijn er (indien mogelijk dagvlinders / nachtvlinders apart)
- Hoeveel micro's zijn er

En van beide vragen ben ik ook benieuwd hoeveel er dan in europa en/of de wereld zijn.

Kan iemand mij een idee geven of mij laten weten wie (bijv iemand van het forum) dat kan weten of of er een site is waar ik die info kan vinden?

En als iemand leuke weetjes heeft over uitzonderlijke soorten / getallen dan vind ik dat wel leuk om te weten.
Bijvoorbeeld dat er een vlinder is die 7 jaar lang pop is voor hij/zij uitkomt (zegt mijn vlindergids). Dergelijke weetjes. Het liefst met naam van de vlinder.

Het is gewoon een nieuwsgierigheid / interesse.

Groetjes, Floppie

Jeroen Nagtegaal

Hallo Floppie,

Al eens naar de bovenste topics in dit forum gekeken?
Staan een heleboel links in, verder bied www.vlindernet.nl veel informatie.

Nog iets, Is Floppie je echte naam?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Floppie

#2
Hallo Jeroen,

Als je de topics bedoelt over waarneming.nl en telmee e.d. ik heb daar gekeken en wat ik op het eerste gezicht zag was dat het over die site's ging.

Misschien heb ik er overheen gekeken, net als op vlindernet. Wil je me alsjeblieft gerichter laten zien waar ik het kan vinden? Je opmerking komt een beetje over als "zoek het zelf ergens op een site over vlinders" ja dan weet ik nog niets. Maar misschien vat ik je opmerking verkeerd op. Als ik het zelf had gevonden, zou ik het niet vragen.

Nee, Floppie is niet mijn echte naam.

Groetjes, Floppie

Margreet Kwh

Hallo Floppie,

die tip van Jeroen is toch echt een goed idee: kijk eens op Vlindernet, http://www.vlindernet.nl/
Daar kun je vragen stellen over vlinders, bijvoorbeeld over het aantal in Nederland. Links staat een raampje voor vragen; rechts staan een aantal rubrieken met vragen, zo kun je zoeken.
Succes!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppie

Hallo MarKoHu,

Dank je wel voor je uitleg.

Ik had bij vlindernet de website doorgekeken maar niets gezien.
Nu begrijp ik hoe ik verder kan zoeken, dat had ik niet gezien. (het zoekscherm wel, maar de lijstje voor vragen niet).

Misschien kwam mijn reactie naar Jeroen er minder goed uit dan mijn bedoeling was.

Ik ga vlindernet mailen met deze vragen.

Bedankt!
Groetjes, Floppie

vuurvlinder

Citaat van: Floppie op september 12, 2009, 22:33:25 PM

Nee, Floppie is niet mijn echte naam.

Groetjes, Floppie

Marleen,

het is op dit forum gebruikelijk dat je je echte naam onder je berichten plaatst.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Floppie

Hallo Vuurvlinder,

Sorry dat wist ik niet.
Ik zal het voortaan doen.

Is voornaam voldoende? Zo niet, mag achternaam verkort?
Gewoon ter informatie wat wel/niet mag.

Groetjes, Marleen

Elachista

vroeger was 't Floris  ;D

Maar wat wil je exact weten? Alles wat er staat? Want ik zie geen vraagtekens aan het einde, dat vind ik handiger om te weten wat je wilt weten :p

Wbt de micro's zijn er 1485 soorten óóit gevonden in ons land. Ik gok dat er veel exoten missen, dus zeg maar zo'n 1500 soorten.
Alleen, dat is inclusief exoten - dus alle tropische beesten inbegrepen (dat zijn er iets van 60). Verder zijn er pak en beet 125 soorten die zijn uitgestorven of maar heel af en toe eens naar Nederland zwerven.

Uiteindelijk komt het hier op neer: we hebben 1301 (doe maar 1300) soorten die nu "echt" inheems zijn en dat zal het officiële aantal micro's moeten zijn.
Groet,
Tymo

Floppie

Hallo avondrood.

Mijn vragen zijn:
- Hoeveel micro's bestaan er in Nederland? (= ongeveer 1300 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Nederland?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Nederland?

- Hoeveel micro's bestaan er in Europa?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Europa?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Europa?

- Hoeveel micro's bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in de hele wereld?

1300 soorten is echt al veel, vind ik.
Te bedenken dat er nu 5 op mijn site staan ;D

Cool om te weten. Benieuwd naar de andere cijfers  B)

Dank je wel, Groetjes, Marleen

Floppie

Citaat van: Floppie op september 12, 2009, 23:33:43 PM
Mijn vragen zijn:
- Hoeveel micro's bestaan er in Nederland? (= ongeveer 1300 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Nederland?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Nederland?

- Hoeveel micro's bestaan er in Europa?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Europa?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Europa?

- Hoeveel micro's bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in de hele wereld?

Ik lees in mijn vlindergids dat er 65 nederlandse dagvlinders zijn en 900 nachtvlinders.
Ik plaats dit in het lijstje.
Als er reactie komt van vlindernet, die ik heb gemaild, en de cijfers zijn anders, dan laat ik het weten.

Mijn vragen zijn:
- Hoeveel micro's bestaan er in Nederland? (= ong. 1300 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Nederland? (= ong. 65 soorten, Vlindergids "vlinders, rupsen en waardplanten")
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Nederland? (= ong. 900 soorten, Vlindergids "vlinders, rupsen en waardplanten")

- Hoeveel micro's bestaan er in Europa?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Europa?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Europa?

- Hoeveel micro's bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in de hele wereld?

Groetjes, Marleen

Elachista

- Hoeveel micro's bestaan er in Europa? -- ca. 5400 soorten.
- Hoeveel micro's bestaan er in de hele wereld? -- ca. 54000 soorten (let op het vorige getal, lijkt er op, dus goed te onthouden  ;))
In feite is het zo dat meer dan het dubbele wereldwijd zou bestaan. We hebben dus zo'n 170.000 soorten micro's (volgens schattingen) op deze aardbol rondvliegen en dat is bijna het totale aantal vlindersoorten dat op dit moment bekend is.

Op dit ogenblik zijn er zo'n 180.000 vlindersoorten wereldwijd bekend (alle drie categorieën bijeen). Eind jaren 90 was dit nog zo'n 150.000.
Groet,
Tymo

Floppie

Wauw wat veeeeeeeeeeeel!!!


- Hoeveel micro's bestaan er in Nederland? (= ong. 1300 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Nederland? (= ong. 65 soorten, Vlindergids "vlinders, rupsen en waardplanten")
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Nederland? (= ong. 900 soorten, Vlindergids "vlinders, rupsen en waardplanten")

- Hoeveel micro's bestaan er in Europa? (= ong. 5.400 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in Europa?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in Europa?

- Hoeveel micro's bestaan er in de hele wereld? (= ong. 54.000 soorten, met dank aan avondrood)
- Hoeveel dagvlinders bestaan er in de hele wereld?
- Hoeveel nachtvlinders bestaan er in de hele wereld?


We hebben in Nederland ook dan wel een héél klein deel van dat aantal, dat is wel weer grappig. Ja oke, we zijn een klein land. Maar kennelijk zijn er veel soorten die niet tegen ons klimaat kunnen. Benieuwd of die beestjes er dan ook "erg" anders eruit zien ofzo.

Dank je wel avondrood! Erg leuk om te weten!

Groetjes, Marleen

barebigfoot

een schatting van The University of Queensland in 2005 kwam op 300000spec
alle lepidoptera wereldwijd!
Uwe