welke vogel heb ik gezien

Gestart door wilma c, september 11, 2009, 14:14:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilma c

in de tuin bij de vijver zat vanochtend een mooie slanke beige bruine vogel met een oranje rode staart. Hij-zij was erg schuw en zijn-haar staart hipte heen en weer. (beetje als een kwikstaart)
Ik woon in een groene woonwijk. Onze tuin staat vol met bomen. Ik koester alle vogeltjes dus die weten ons te vinden :lol: Dit vogeltje heb ik echter nog nooit gezien alhoewel ik wel een vermoeden heb :angel:


Theovanv

#2
Lijkt mij een vrouwtje roodstaart, mss gekraagde, kan ook zwarte, maar die is wat meer richting grijs dan gekraagde.

Welke vogel had je zelf in gedachten? ;) Heb je nog andere kenmerken gezien?
Theo van Veenendaal

Rikstar

Citaat van: Martijn Bot op september 11, 2009, 14:23:34 PM
Zwarte Roodstaart?

beigebruin doet meer aan vrouwtje gekraagde roodstaart denken toch?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ted van der Knaap

#4
Citaat van: Rikstar op september 11, 2009, 14:33:33 PM
Citaat van: Martijn Bot op september 11, 2009, 14:23:34 PM
Zwarte Roodstaart?

beigebruin doet meer aan vrouwtje gekraagde roodstaart denken toch?

deze had ik vanmiddag... ...zag hij er zo uit Wilma?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

wilma c

ja  :blink: dat dacht ik ook een vrouwtje van de gekraagde roodstaart. Ze was inderdaad meer (mus) bruin dan grijs. Wat leuk zeg! Dit is mijn eerste waarneming van de gekraagde roodstaart.

michel.wissink

Ook het beschreven biotoop past beter bij gekraagde dan bij zwarte (hoewel daarmee nooit uit te sluiten natuurlijk). De zwarte roodstaart vind je vaker in een stedelijke omgeving, industrie e.d.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankneijts

Citaat van: michel.wissink op september 11, 2009, 21:41:58 PM
Ook het beschreven biotoop past beter bij gekraagde dan bij zwarte (hoewel daarmee nooit uit te sluiten natuurlijk). De zwarte roodstaart vind je vaker in een stedelijke omgeving, industrie e.d.

Zeker komt Zwarte vaak voor in/op/bij fabrieksgebouwen, stadscentra met hoge gebouwen enz. maar in elk geval hier in het zuiden zijn genoeg plekken in groene buitenwijken waar ze voorkomen. Gekraagde daarentegen is steeds minder algemeen in stedelijk gebied, zelfs in "groene woonwijken"! En op trek kun je ze beide quasi overal aantreffen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Klopt, hier ook Zwarte Roodstaarten in groene wijken en industrie, maar amper tot geen Gekraagde in bebouwde kom (buiten trek).
Theo van Veenendaal