uitwerpselen van...?

Gestart door Herder, september 11, 2009, 11:15:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Herder




Zie album voor foto's.

Op ons Hondentrainingsveld (gras) vinden we regelmatig deze uitwerpselen. In water opgelost komen er plantensliertjes, maar ook een paar kleine kever schildjes en kleine insectenvleugeltjes uit. Doorgebroken ruiken ze een beetje zurig, naar vis of naar de zee, wel een sterke geur.
Het veld ligt in een beboste groenstrook naast de bebouwde kom. Er zitten in ieder geval reeën, vossen en roofvogels. Oh en mollen ;) Enig idee wie de eigenaar kan zijn?

Alvast bedankt!


Groetjes,

Bert

Tinok

Dag Bert,

Welkom op het forum. Helaas zie ik geen fotos of een link naar een album
Voor poepvragen kan ik  je de site: http://www.poepboek.nl/
erg aanraden. Wie weet kan je het daar vinden, succes!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

Citaat van: Herder op september 11, 2009, 11:15:16 AM



Zie album voor foto's.

Op ons Hondentrainingsveld (gras) vinden we regelmatig deze uitwerpselen. In water opgelost komen er plantensliertjes, maar ook een paar kleine kever schildjes en kleine insectenvleugeltjes uit. Doorgebroken ruiken ze een beetje zurig, naar vis of naar de zee, wel een sterke geur.
Het veld ligt in een beboste groenstrook naast de bebouwde kom. Er zitten in ieder geval reeën, vossen en roofvogels. Oh en mollen ;) Enig idee wie de eigenaar kan zijn?

Alvast bedankt!


Groetjes,

Bert

Ik gok op Vos.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lampe

#3
Het is in ieder geval van een roofdiertje..

Puntig.. Harig puntje

Geschatte dikte tussen 1-2 cm. (variabel in dikte door prooien)

De gehele drol is niet gedraaid, alleen het puntje (wat marterachtige weer weg cijfert)

Te groot voor wezel-bunzing-hermelijn

Foto 1 van 17 laat een vrij forse hoeveelheid poep zien.

Ik blijf bij vos.




Vriendelijke groet,

Nico

dead_groom

ik kan helaas de foto niet zien om de een of andere reden   :huh:
M.V.G.

Davey de Waard

HPM

Citaat van: dead_groom op september 11, 2009, 12:04:11 PM
ik kan helaas de foto niet zien om de een of andere reden   :huh:

Ik zie ook niets.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer


HPM

Citaat van: Lampe op september 11, 2009, 12:31:32 PM
http://picasaweb.google.nl/packleader.nl/Uitwerpselen2009?authkey=Gv1sRgCKqo1siExNWJygE&feat=directlink

Waar haal je die nou weer vandaan?   :huh:
Ziet er wel erg zwart en nat uit, maar ook nu denk ik dat het vos is.

--
Groeten,
Herman van der Meer.
Herman van der Meer

Lampe

Uitwerpselen zien er idd een beetje verregent uit.

op het kruisje.. rechtermuisknop.. eigenschappen..link kopieren.. link plakken.. et voila.. foto's ;)
Vriendelijke groet,

Nico

HPM

Citaat van: Lampe op september 11, 2009, 12:40:55 PM
Uitwerpselen zien er idd een beetje verregent uit.

op het kruisje.. rechtermuisknop.. eigenschappen..link kopieren.. link plakken.. et voila.. foto's ;)

Ik zie niet eens een kruisje. Alleen de opmerking "Zie album voor foto's."

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lampe

oh.. nu wel toch :P


Enniewee.. Foto's zijn te zien nu
Vriendelijke groet,

Nico

HPM

Citaat van: Lampe op september 11, 2009, 12:55:01 PM
oh.. nu wel toch :P


Ja, dat zie ik wel. Ik ga eens nadenken over waarom via Firefox (en in Opera) niets in het
oorspronkelijke bericht is te zie. Het is wel via Internet Explorer te zien.
Overigens lijkt mij een normale link toch handiger.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Tinok

Citaat van: HPM op september 11, 2009, 13:26:19 PM
Citaat van: Lampe op september 11, 2009, 12:55:01 PM
oh.. nu wel toch :P


Ja, dat zie ik wel. Ik ga eens nadenken over waarom via Firefox (en in Opera) niets in het
oorspronkelijke bericht is te zie. Het is wel via Internet Explorer te zien.
Overigens lijkt mij een normale link toch handiger.

--
Groeten,
Herman van der Meer

Heb ook ff dus lag daar aan dat ik het niet zag? Das gek want heb er verder nooit last van hier op het forum...
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Herder

Ik moet nog wel ff oefenen met foto's plaatsen merk ik ;D ik had nog zo het help forum geraadpleegt. Maar 'Lampe" bedankt!

De meeste drollen waren droog, behalve aan de onderkant, daar waren ze nog iets vochtig.
Op internet had ik wat gevonden over uitwerpselen van vossen en daar werd vaak gesproken over haren in de drollen van prooidiertjes. Dat hebben we in deze drollen niet aangetroffen.

Zou het van een Das kunnen zijn???, of komen die niet voor in de regio Moerdijk? Ik heb daar iets over gelezen dat die voornamelijk insecten torretjes en regenwormen eten. Dan komt het wel een beetje overeen met de inhoud van de uitwerpselen.

Alvast weer bedankt voor julie antwoorden!! Erg leuk en vooral ook leerzaam zeker met de omschrijvingen erbij waarom het van een bepaald dier is.

Groetjes,

Bert

HPM

Herman van der Meer

Lampe

Hallo Bert :)

Geen dank hoor. Moeten het met zijn allen doen hier.. Toch :)

Het is 100% zeker geen das Bert :)

Citaat van: Herder op september 11, 2009, 13:42:47 PM
Ik moet nog wel ff oefenen met foto's plaatsen merk ik ;D ik had nog zo het help forum geraadpleegt. Maar 'Lampe" bedankt!

De meeste drollen waren droog, behalve aan de onderkant, daar waren ze nog iets vochtig.
Op internet had ik wat gevonden over uitwerpselen van vossen en daar werd vaak gesproken over haren in de drollen van prooidiertjes. Dat hebben we in deze drollen niet aangetroffen.

Zou het van een Das kunnen zijn???, of komen die niet voor in de regio Moerdijk? Ik heb daar iets over gelezen dat die voornamelijk insecten torretjes en regenwormen eten. Dan komt het wel een beetje overeen met de inhoud van de uitwerpselen.

Alvast weer bedankt voor julie antwoorden!! Erg leuk en vooral ook leerzaam zeker met de omschrijvingen erbij waarom het van een bepaald dier is.

Groetjes,

Bert
Vriendelijke groet,

Nico

Herder

Citaat van: Lampe op september 11, 2009, 13:37:25 PM
Uitwerpselen van Bert (Niet VAN Bert))

Beter?

Ok geen Das   :blink:

Hoe heb je dit nou gedaan, die link erin zetten maar een andere tekst in beeld?

Zijn er nog meerdere reden waarom dit van een vos is? Er is hier een beetje discussie ontstaan, zo van het kan toch ook gewoon van een klein hondje of een kat zijn!? Ik moet dus een beetje goed beslagen ten ijs komen als ik ga vertellen dat het van een vos is.. B)

Groetjes,

Bert

Lampe

#18
Hoi Bert

Een url/link veranderen van naam:
[ url= http:// plaats hier de link die je gekopieerd hebt/] plaats hier de verkorte naam van de link [/url]

Bijvoorbeeld:

http://www.google.nl/      (Google) wil ik tonen als Google

[ url=  http://www.google.nl / ] Google [/url]
Hierboven met spaties weer gegeven, anders zou je het voorbeeld natuurlijk niet kunnen zien. Haal de spatties weg en je krijgt het onderstaande resultaat.

Google

Waarom ik honden niet noem. Kijk maar naar de inhoud van de uitwerpselen. Niet logisch voor een hond, vind je wel?

Het is in ieder geval van een roofdiertje..

Puntig.. Harig puntje

Geschatte dikte tussen 1-2 cm. (variabel in dikte door prooien)

De gehele drol is niet gedraaid, alleen het puntje (wat marterachtige weer weg cijfert)

Te groot voor wezel-bunzing-hermelijn

Foto 1 van 17 laat een vrij forse hoeveelheid poep zien. Ook weer onlogisch voor marterachtige, bunzing, hermelijn

Das is voor mij out of question omdat de gehele vorm en textuur gewoon anders is. Dan nog de plaats waar deze drollen veel liggen.

Vaak bevat de drol van een vos botjes of veren maar dit hoeft echter niet altijd. Mensen eten tenslotte ook niet altijd hetzelfde en een jonge vos zonder ervaring zal overgaan tot makkelijkere prooien, in het begin, zoals insecten, muizen en dergelijke.

Een kat maakt ook vaak toilet door een gat te graven en zijn afval te pogen te bedekken.

Maar goed, dat is mijn mening, ervaring en gedachte. :)









Vriendelijke groet,

Nico

Herder

Bedankt voor je heldere uitleg Nico! (zowel over de Vos als de foto's  ;D)

Als ik de reacties zo lees dan zal het wel om een vos gaan.
Als ik wil proberen om een vos te zien op welke tijden kan ik dat het beste proberen? s'Nachts of s 'morgens vroeg?

Iemand trouwens nog een andere mening over wat voor dier het zou kunnen zijn??

Bert

mystacinus

de drollen zijn juist te klein voor vos. Ze doen mij eerder denken aan die van egel, maar die vindt je lang niet in dat soort hoeveelheden. Het lijkt op een latrine en die maakt bijvoorbeeld weer een steenmarter, maar daar lijken ze mij te klein voor. Is moeilijk te zeggen zo, ondanks de goede kwaliteit foto's. Ik zou ze moeten zien en ruiken!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Herder

Hoi Ludy,

Dankjwel voor je reactie!

De drollen hebben we gevonden op een veld van 100mtr lang 50 mtr breed. En de drollen op het papiertje zijn van een dag of twee en lagen verspreid op een stuk van ongeveer 10 mtr bij 5 mtr. Daarnaast een enkel drolletje gevonden elders op het veld.

Lampe

Citaat van: mystacinus op september 11, 2009, 19:10:54 PM
de drollen zijn juist te klein voor vos. Ze doen mij eerder denken aan die van egel, maar die vindt je lang niet in dat soort hoeveelheden. Het lijkt op een latrine en die maakt bijvoorbeeld weer een steenmarter, maar daar lijken ze mij te klein voor. Is moeilijk te zeggen zo, ondanks de goede kwaliteit foto's. Ik zou ze moeten zien en ruiken!

De dikte klopt juist wel voor vos. ( ong 2 cm) Dit kun je van de foto afleiden. Meet de breedte van de sleutel bijvoorbeeld maar. die is bij het brede stuk 1 cm en de breedte van de drol gaat daar overheen. (geschat ong 2 cm?)
Dan heb ik in het veld ook vaak vossendrollen gezien die van dikte varieren. Net zoals bij jezelf is de drol ook niet altijd even dik. Dit is bij dieren net zo.

De lengte kan varieren wat vos betreft. Het kunnen stukken zijn van 8/10 cm maar ook kortere stukken. Ligt puur aan de samenstelling, hoeveelheid voedsel, natte of juist drogere samenstelling.

Wat betreft de latrine. Veel van de stukjes zijn verzamelt en op papier gelegd lijkt me. Tenminste, daar ben ik vanuit gegaan. Als alle uitwerpselen bij elkaar gelegen (? Is dat zo Bert?) hebben dan kun je inderdaad gaan denken richting marter en moet ik mijn mening idd herzien.

In ieder geval mooi dat iedereen mee denkt :)
Vriendelijke groet,

Nico

Herder

#23
Hoi Nico,

We hebben inderdaad alles verzameld en daarna op een wit papiertje gelegd voor de foto.

(De drollen hebben we gevonden op een veld van 100mtr lang 50 mtr breed. En de drollen op het papiertje zijn van een dag of twee en lagen verspreid op een stuk van ongeveer 10 mtr bij 5 mtr. Daarnaast een enkel drolletje gevonden elders op het veld)

Bert

mystacinus

Ik blijf aan egel denken, vorm, grootte en structuur kloppen, 1-2 cm kan nog net, al lijkt mij 2 teveel en bovendien ze zijn niet exact gemeten. Van de foto's af kan de grootte misleidend zijn er liggen ook platgetrapte keutels tussen en delen van drollen.

Misschien kan je het ook eens voorleggen aan het poepboek, een site waar je ook met vragen over drollen terecht kunt zag ik.

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Herder

Hoi Ludy,

Ik het een mail gestuurd naar het "poepboek" zodra ik een reactie heb laat ik het hier even weten.

Een egel klinkt best aannemelijk, maar die wat grote drollen (ik heb ze helaas niet opgemeten) lijken wel wat fors voor een egeltje. We hebben het over een redelijk groot stuk veld bij elkaar geraapt (zie posting hier boven) Het zou misschien ook nog Egel en Vos kunnen zijn??

Bert

Lampe

Kan heel goed. Op foto 13 zie je bijvoorbeeld een heel dun drolletje tussen de dikke de rollen liggen. Een drol die veel meer op die van een egel lijkt.
Vriendelijke groet,

Nico

mystacinus

de drollen zijn pikzwart! en ook dat zou voor egel pleiten.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

maar goed zijn er misschien nog andere suggesties, en ik ben er ook niet helemaal zeker van juist vanwege de foto's zoals ik in het begin van dit onderwerp al aangaf.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

ik heb de foto's voorgelegd aan iemand die een egel heeft gehouden een tijdje en zij zei dat ze van een grote egel kunnen zijn, een fors mannetje. Die maakte precies zo'n drollen.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen