Klein Waterhoen Groene Jonker

Gestart door hiskodevries, september 07, 2009, 14:03:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

RikWinters

Het is nu al met al een te mooi verhaal om niet te reageren. Wat een heerlijke schets van de vogelaarswereld: een socioloog of (sub)cultureel antropoloog kan er zijn vingers bij aflikken (afstudeeronderzoekje, promotietje?).

Bijzonder mooi zijn -zoals altijd- de argumenten voor en tegen, vooral omdat alles altijd op de vogels wordt afgewenteld (verstoring), beide kanten van de discussie de gebeurtenissen in hun gelijk uitleggen en dan ook nog roepen dat dat heldere en redelijke argumenten zijn! Dit neigt naar pseudo-wetenschappelijke prietpraat en is van een beetje afstand vooral om over te grinniken.

Het enige echte en eerlijke argument om het klein wh stil te houden is goed verwoord door August: "En dat vond hij [de ontdekker]geen leuk gezicht om de sporen nog weken daarna te zien". De persoonlijke beleving dus, je weet wel, dat waarvoor ik ook naar De Groene Jonker ben afgereisd.

Beste Hans: langs deze weg nog hartelijk dank dat je de Kleinst wel wereldkundig hebt gemaakt. Het was een fantastische belevenis!

BramtK

Citaat van: RikWinters op september 11, 2009, 14:40:59 PM
Het is nu al met al een te mooi verhaal om niet te reageren. Wat een heerlijke schets van de vogelaarswereld: een socioloog of (sub)cultureel antropoloog kan er zijn vingers bij aflikken (afstudeeronderzoekje, promotietje?).

Bijzonder mooi zijn -zoals altijd- de argumenten voor en tegen, vooral omdat alles altijd op de vogels wordt afgewenteld (verstoring), beide kanten van de discussie de gebeurtenissen in hun gelijk uitleggen en dan ook nog roepen dat dat heldere en redelijke argumenten zijn! Dit neigt naar pseudo-wetenschappelijke prietpraat en is van een beetje afstand vooral om over te grinniken.

Inderdaad, een typisch verloop van de discussie waarin we vrijwel altijd aankomen in een fase waarin mensen gaan praten over het sociologisch aspect van de hele discussie en er graag blijk van willen geven dat zij het geheel graag op meta-niveau bekijken. Mischien, Rik, is juist de vraag waarom sommigen zo graag die rol van 'allesoverziener' op zich nemen vanuit sociologisch oogpunt interessant!? 

Kan je je ook nog afvragen wat we aan dit soort bijdragen hebben, ik zie er weinig nut in.

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

HansP

Citaat van: BramtK op september 11, 2009, 15:56:06 PM

Kan je je ook nog afvragen wat we aan dit soort bijdragen hebben, ik zie er weinig nut in.

Bram

Volgens mij staat dit topic (en tig vergelijkbare) vol met 'bijdragen van weinig nut'....
Groet,
Hans Pohlmann

hiskodevries

ik vermoed dat de meeste bijdragen uit een ouder topic gekopieerd worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op september 11, 2009, 15:56:06 PM
Citaat van: RikWinters op september 11, 2009, 14:40:59 PM
Het is nu al met al een te mooi verhaal om niet te reageren. Wat een heerlijke schets van de vogelaarswereld: een socioloog of (sub)cultureel antropoloog kan er zijn vingers bij aflikken (afstudeeronderzoekje, promotietje?).

Bijzonder mooi zijn -zoals altijd- de argumenten voor en tegen, vooral omdat alles altijd op de vogels wordt afgewenteld (verstoring), beide kanten van de discussie de gebeurtenissen in hun gelijk uitleggen en dan ook nog roepen dat dat heldere en redelijke argumenten zijn! Dit neigt naar pseudo-wetenschappelijke prietpraat en is van een beetje afstand vooral om over te grinniken.

Inderdaad, een typisch verloop van de discussie waarin we vrijwel altijd aankomen in een fase waarin mensen gaan praten over het sociologisch aspect van de hele discussie en er graag blijk van willen geven dat zij het geheel graag op meta-niveau bekijken. Mischien, Rik, is juist de vraag waarom sommigen zo graag die rol van 'allesoverziener' op zich nemen vanuit sociologisch oogpunt interessant!? 

Kan je je ook nog afvragen wat we aan dit soort bijdragen hebben, ik zie er weinig nut in.

Bram

Goh, ik vond het wel weer een keurige samenvatting van het geheel... Ik snap niet zo goed waarom je daar het nut niet van inziet, Bram. Of komt het door de ridiculiserende ondertoon en het feit dat je zelf aan de 'prietpraat' hebt deelgenomen?

Maar over naar belangrijker zaken: hoe zit het nou met die Rita?! (dat heeft tenminste nut...  ;))
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Dat komt, Jaap, omdat een deel van Rik zijn bijdrage m.i. tot de meest nutteloze behoort; "goh, kijk eens hoe de discussie verlopen is". Ja, en dus!?

En ach, is het allemaal zinloos? Ik zie tegenwoordig andere dingen gebeuren in het veld, maar dat kan natuurlijk aan mijn posivistische aard liggen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Gerard Troost

Bram vind alles waar hij het niet mee eens is nutteloos...
Gr
Gerard
ps: Ik vind de reactie van Rik wel goed, vooral dat altijd maar afwentelen op de vogel, terwijl het voornamelijk het eigenbelang is; "mijn lijst", "lelijk platgetrapte stukken in mij mooie gebied" enz.. Overigens vind ik z'n jonge mooi gele Wilde Eend minstens zo mooi als een jong Klein Waterhoen  :angel:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

even een paar vragen:

Is de groene jonker nu zo'n goed gebied dat het zulke soorten aantrekt of is het gewoon heel makkelijk om deze soorten hier te zien doordat je er gewoon heel mooi doorheen kan lopen?

ten tweede het vermoeden ligt er dus dat van noch het broedgeval van de kleinst waterhoen noch van de porseleinhoenders het tot vliegvlugge jongen is gekomen. Hoe zit het met broedgevallen van andere rallen in het gebied?

Ik ben er namelijk 2 keer geweest en naar mijn idee leek het in mijn ogen voor reigers/hermelijnen etc een heel makkelijk gebied om wat jonge ralletjes te scoren. ik meende namelijk ook ergens te hebben gelezen dat er blauwe reigers met stenen zijn bekogeld, omdat ze een pullus van het kleinst waterhoen probeerden te vangen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citaat van: rnbflavour op september 12, 2009, 19:42:37 PM
ik meende namelijk ook ergens te hebben gelezen dat er blauwe reigers met stenen zijn bekogeld, omdat ze een pullus van het kleinst waterhoen probeerden te vangen.
Dat laatste zou overigens, mocht het waar zijn, een zeer interessant fenomeen zijn in het kader van de hier en elders al zo veelvuldig gevoerde discussie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Menko Vlaardingerbroek

Citeerdat er blauwe reigers met stenen zijn bekogeld, omdat ze een pullus van het kleinst waterhoen probeerden te vangen
Niet eens zo onlogisch, als je er goed over nadenkt: we leggen natuur(gebieden) aan, we beheren natuur(gebieden) - dat doen we niet voor de blauwe reigers en zwarte kraaien, maar voor de waterhoenders, steltkluten en geoorde futen.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Guus Peterse

Maar ja, dan is het weer zo raar om, als ze er dan zitten, te zeggen: niemand mag er gaan kijken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op september 12, 2009, 22:41:48 PM
Citeerdat er blauwe reigers met stenen zijn bekogeld, omdat ze een pullus van het kleinst waterhoen probeerden te vangen
Niet eens zo onlogisch, als je er goed over nadenkt: we leggen natuur(gebieden) aan, we beheren natuur(gebieden) - dat doen we niet voor de blauwe reigers en zwarte kraaien, maar voor de waterhoenders, steltkluten en geoorde futen.

Effe voor de duidelijkheid, dat bekogelen van een Blauwe Reiger gebeurde bij het broedgeval van Kleinst Waterhoen in het gebiedje Poelgeest, gemeente Teylingen.
Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15511&page=12
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

In het belang van vogels, waar het allemaal om draait zo ik begrijp, is die positieve discriminatie van zeldzaamheden eigenlijk best raar. Waarom juist met die rakkers zo voorzichtig omspringen?

Gert Veurink

Citaat van: Triturus op september 13, 2009, 14:49:00 PM
In het belang van vogels, waar het allemaal om draait zo ik begrijp, is die positieve discriminatie van zeldzaamheden eigenlijk best raar. Waarom juist met die rakkers zo voorzichtig omspringen?

omdat we die allemaal nog willen twitchen!
groet!
Gert Veurink



Klaas van Dijk

hoi Ben,

Bijvoorbeeld omdat Kleinst Waterhoen op de Rode Lijst staat, en daarom extra bescherming behoeft.

Zie bv http://www.vogelbescherming.nl/vogels_beschermen/wet_en_regelgeving/rode_lijst/vogels_op_de_rode_lijst (de url van minlnv naar een deel van de RL vogels is kapot / werkt niet). Is m.i. een prima reden om het onderscheid te maken.

Groetjes, Klaas

Guus Peterse

En wie zet dat beest op de rode lijst? Wie vindt het belangrijk dat zo'n beest extra beschermd wordt? En waarom eigenlijk?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Dat er toevallig een paar landsgrenzen een klein flintertje aan (of voorbij) de rand van het areaal van Kleinst Waterhoen van de rest af scheidt betekent toch niet direct dat de Nederlandse populatie enigszins van betekenis is op wereldschaal? Is het niet ook gewoon geilen op zeldzaamheden? Maar goed, laten we de Rode Lijst als leidraad zien: stenen gooien naar een Blauwe Reiger ok maar naar een Purper niet?

Rein Genuït

#77
Blauwe Reigers mogen ook geen Kleinst Waterhoentjes opeten Ben, want dat is verschrikkelijk  :(, daarentegen mogen ze natuurlijk wel Waterhoentjes en Meerkoet jongen uit het water plukken want dat is gaaf om te zien en leuk om te fotograveren  :angel:.

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Gert Veurink

Citaat van: Triturus op september 13, 2009, 19:46:49 PM
stenen gooien naar een Blauwe Reiger ok maar naar een Purper niet?

tsja het blijft afwegen, ik zou zeggen naar een blauwe reiger mag altijd, naar een purper hangt ervan af, als-ie op het punt staat de pulli van de porseleinhoen op te eten niet, als ie het op kleine kleinsten heeft gemunt natuurlijk wel. Richt-ie zich op jonge nijlgansjes dan de reiger helpen door de stenen naar de volwassen ganzen te gooien... dat laat zich niet in regels vangen
groet!
Gert Veurink



Vincent Hart

Een blauwe reiger is natuurlijk veel makkelijker te raken dan een pul kleinst. Een beetje vent probeert het met woudapen of (bonus wegens meestal onvindbaar!) onze groene rakker. Was ik gister blij toen de kleine spot van Texel getapet werd omdat 'ie zich daardoor af en toe misschien net ietsje minder beroerd liet zien, of bedroefd omdat het beest er wellicht (nog verder) van in de war zou raken. Eerlijk gezegd allebei. Wie zonder zonden is ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers