Klein Waterhoen Groene Jonker

Gestart door hiskodevries, september 07, 2009, 14:03:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: peter123 op september 09, 2009, 10:39:40 AM
Als een klein groepje beslist om het aan niemand door te vertellen, het zij zo.
Maar wat is het nut om achteraf de melding op Waarnemingen.nl te zetten met de daarbij betreffende foto's? ...

Dat is net zo nuttig als welke andere waarneming dan ook.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: BramtK op september 09, 2009, 10:44:02 AM
Hartstikke mooi Max, dat onderzoek naar walvissen, alleen hebben we geen onderzoek voor wat betreft het al dan niet verstoren van zeldzame vogels in Nederland waaruit we kunnen afleiden dat alle aanhoudende aandacht van fotografen en twitchers geen schade kan toebrengen. Voor mij is dat een argument om terughoudend te zijn, in die gevallen wil ik het belang van de vogel vooropstellen; bijvoorbeeld geen meelwormen voeren als je niet weet wat er daarna gebeurt (met de territoriumdrift van Roodborsten bv.). Voor jou en veel anderen is die onwetendheid kennelijk reden om een carte blanche af te geven; doe wat je wil want je kan toch niet bewijzen dat het fout kan gaan, of vergis ik me!? 
Bram

Er is wel degelijk onderzoek gedaan naar verstoring van (broed)-vogels. Er zijn zelfs
mensen op gepromoveerd. Maar zoiets kan niet op individueel niveau.

--
Groeten,
Herman van der Meer

Herman van der Meer

BramtK

Dat bedoel ik, dank voor de aanvulling, Herman.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Nog even over die meldingsplcht (voordat dit een eigen leven gaat leiden).

Dit was iets uit het verleden (toen je nog over "piepergroepen" sprak). Door sommige van julie wordt het als "te gek" ervaren, maar het was je eigen keus om tot zo'n groep semafoons toe tetreden en door deze afspraak tussen de leden van zo'n groep bestond ook voor jou als deelnemer niet het gevaar dat je door geheimhouding van je mede piepergenoten soorten miste.

Deze conformatie is volgens mij nu allang verlaten (vrij land), laat voor mij als twitcher onverlet dat ik deze meldingsplcht (bij mij is het soms ook drang.. :blink:) nastreef.

PS: Bram, door te gaan vertrap je van alles, verjaag je van alles, sta jij in beeld met de vogel, kortom in jou optiek nooit in het belang van de vogel of diens omgeving zeker wanneer je zo dichtbij staat als bij de Kleinst Waterhoentjsen en betreffende mijn onwetenheid van het voeren van Meelwormen die valt wel mee en ik neem aan dat jij geen spullen bij Vivara besteld voor de winter..

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Russer

#34
Citaat van: Bram Rijksen op september 07, 2009, 17:25:21 PM
Even voor de volledigheid: niet iedereen die werd ingelicht hierover was het eens met de geheimhouding; tegen de tijd dat ook het nieuws buiten het selecte gezelschap naar buiten druppelde was de vogel gevlogen..

Na een paar dagen deze discussie te hebben gelezen wil ik nu toch openheid van zaken geven. De personen waar Bram op doelt zijn mijn eigen persoon en mijn broer. Op zondag de 9e augustus werd mijn broer door de ontdekker, Kees Janmaat, gebeld. Hij vertelde dat hij dus die maandag daarvoor een juveniel Klein Waterhoen had ontdekt. Aangezien Hans al eerder regelmatig bij de Groene Jonker was wezen kijken en een goede verstandhouding met de drie waarnemers had opgebouwd vond Kees, neem ik aan, het moreel wel verplicht om Hans in te lichten. Hij kreeg wel onmiddelijk het nadrukkelijke en zeer dringende verzoek om de waarneming verder geheim te houden, zelfs zijn eigen broer mocht niet worden ingelicht. Aangezien ik natuurlijk wel bekend ben in het twitcherswereldje was Kees huiverig dat alsnog de hele meute zou ten tonele verschijnen. De hele toestand rond de Kleinst Waterhoenders, zie ook de toelichting van Bram, was bij Kees totaal in het verkeerde keelgat geschoten. Dat kon mijn broer toch niet over zijn hart verkrijgen en heeft mij dinsdag de 11e augustus, zonder toesteming van Kees, gebeld. Ik wilde op dat moment de boel niet laten ontploffen, respecteerde het standpunt/besluit van Kees en besloot eerst om hem te mailen. Ik wilde het spel netjes spelen. Ik legde hem uit dat ik zijn standpunt wel kon begrijpen, na al die toestanden rond de Kleinst Waterhoenders, maar verzocht hem toch vriendelijk of ik ook de vogel kon gaan zien. Tot mijn verbazing en die van mijn broer vond Kees het prima en ben ik de volgende avond samen met Hans en Kees naar de vogel gaan kijken. Ik moet eerlijk zeggen: de vogel liet zich fenomenaal zien, met een later toch verkregen zuur sausje. Na die bewuste avond ging vooral bij mijn broer het geweten knagen en kon het niet over zijn hart verkrijgen om de vogel alsnog stil te houden en zodoende honderden vogelaars een pleziertje te onthouden. Het was per slot van rekening een jonge vogel, op doortrek, had reeds een week zijn of haar buikje al vol kunnen eten. Dus al zou de vogel alsnog verstoord worden, de reis naar het zuiden zou dan wellicht wat eerder zijn ingezet of de vogel had gewoon een ander plekje opgezocht. Dat standpunt kon ik ook wel begrijpen en voelde mij in een soort spagaat belanden. Mede door de situatie dat mijn broer dreigde toch de vogel via waarneming.nl bekend zou gaan maken. Dat had dan maandag 17e augustus moeten gaan gebeuren. Het gaat te ver en ook niet gepast om verder alles in detail te vertellen maar door miscommunicatie, irritatie, boosheid van beide kanten, een misgelopen afspraak bij de Groene Jonker, de vogel schijnbaar vertrokken was, ontaardde alles in een zodanige vervelende en escalerende situatie dat de vogel niet verder bekend werd gemaakt. Op zaterdag de 22e augustus kreeg ik nog een reactie van Kees op een mail van mij waarbij ik had gewezen op de vogel van Belgie, via een link van de waarnemingen.be, en had gesuggereerd dat dit wellicht dezelfde vogel zou kunnen zijn. Tevens zat er een soort van klein ondertoontje in dat de vogel in Belgie wel uitvoerig kon worden bekeken. Maar goed dat was allemaal achteraf, want ik was in de veronderstelling dat de vogel na de 14e augustus al weer was vertrokken. Ik ben die avond daarop, de 15e, dus nog een keer wezen kijken en vond de vogel niet terug. Later bleek dat de vogel steeds schuwer was geworden, maar was wel stomverbaasd om te lezen dat de vogel de 23 en 26e ook nog was gezien. Ik heb toen Kees ook nog een keer gevraagd/een balletje opgegooid of het misschien toch mogelijk was om de vogel bekend te maken. De vogel zat er al ruim drie weken, maar verder geen reactie op mijn verzoek gehad. Uiteindelijk is de vogel dus na de 26e niet meer gezien. Afijn, de hele waarneming en alle toestanden er om heen verdient geen schoonheidsprijs, maar ik hoop wel dat jullie kunnen begrijpen in welke zeer moeilijke situatie, vooral voor mijn broer, wij hebben gezeten. Ik wilde jullie tenslotte nadrukkelijk verzoeken om verder geen persoonlijk contact met mij en mijn broer op te nemen. Het is vooral bij hem niet in de koude kleren gaan zitten en is de hele situatie spuugzat. Ik heb misschien wat nuchterder en rustiger tegen deze hele situatie aangekeken omdat ik er 100% procent van overtuigd ben dat er binnen nu en een paar jaar nog zo'n vogel, waar dan ook, ten tonele verschijnt. De mentale druk bij een Soraral, om 'm alsnog bekend te maken, was vele malen hoger geweest :police: Enne Kees, als je dit leest: uiteindelijk hopen we natuurlijk wel met z'n allen dat je de Soraral in november niet stil gaat houden B)

ps, ik krijg net een mail van mijn broer dat hij ook tevens een reactie heeft geplaatst. Toch wil ik ook mijn visie op het hele gebeuren geven.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Jullie vallen eindeloos in herhaling, heren. Laten we het in dit topic weer over leuke dingen hebben: zeldzaamheden in Nederland of anders het volgende:

Citaat van: Maxberlijn op september 09, 2009, 09:56:45 AM
Ik heb daar gevogeld met Mevr. Rita Alves (mijn god ik wist niet dat zeebiologen zo mooi konden zijn...). ... Gr Max

Dat kun je nou wel zeggen, Max, maar ik wil bewijzen zien.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: Maxberlijn op september 09, 2009, 10:55:59 AM
PS: Bram, door te gaan vertrap je van alles, verjaag je van alles, sta jij in beeld met de vogel, kortom in jou optiek nooit in het belang van de vogel of diens omgeving zeker wanneer je zo dichtbij staat als bij de Kleinst Waterhoentjsen en betreffende mijn onwetenheid van het voeren van Meelwormen die valt wel mee en ik neem aan dat jij geen spullen bij Vivara besteld voor de winter..

Max, je leest niet goed.

CiteerVoor mij is dat een argument om terughoudend te zijn

Of doe je dat met opzet?

Edwin, Hans, kop op! Zo erg is het allemaal niet. En jullie zijn tenminste eerlijk geweest tegenover de ontdekker.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Jaap,

Je hebt gelijk afsplitsen in twee topics, Klein waterhoen en Rita Alves (ik heb video met een baby Buwlers op haar hand, dat vond ik wat bedenkelijk maar ja, man, mooie vrouw, zwak vlees....sorry...

Hans en Edwin hun relaas tonen aan hoe moeilijk het is om voor je gevoel zuiver op de graad te blijven zeker als je steeds denkt dat de vogel toch al weg is. De ontdekker heb ik overigens altijd in zijn waarde gelaten (is trouwens ook geen twitcher) waar het mij om ging was de bijval die de geheimhouding kreeg op basis van zelfs ontkrachte geruchten (het uitbroeden van jongen zie ik toch als het meest overtuigende bewijs dat de Kleinst Waterhoenders geen last van verstoring hebben gehad) door mensen die zelf ook twitchen.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rikstar

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2009, 10:01:01 AM
gelukkig leven we in een vrij land en heeft niemand ( tenminste op deze site) meldingsplicht.

Amen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Kees Janmaat

Als de gelukkige ontdekker van zowel het Kleinst Waterhoen als het Klein Waterhoen in de Groene Jonker, reageer ik hier eenmalig om wat dingen recht te zetten en om een aantal vragen te beantwoorden.

Ik vogel al een kleine vijftig jaar met wisselende intensiteit. De laatste jaren weer wat fanatieker, maar in hoofdzaak in mijn woonomgeving en op de fiets. Hoe Max Berlijn Marianne, Eric en mij kan betitelen als twitcher is ons een raadsel. We zijn alle drie sinds 2007 actief op waarneming.nl met respectievelijk 119, 133 en 195 soorten op de lijst, waarvan 3, 6 en 11 zeldzaamheden. Op 3 na allemaal dicht bij huis en voor het grootste deel zelf ontdekt. Het is duidelijk dat we niet stad en land afreizen om door anderen ontdekte zeldzaamheden op de lijst te krijgen. Ik voel me dus absoluut niet verplicht om wat dan ook te melden en, zou dat wel zo zijn, dan zou ik nog de gevolgen voor vogel en gebied eerst goed afwegen.

Ik heb het Kleinst Waterhoen op waarneming gezet, omdat ik veronderstelde dat een soort die toch jaarlijks met enkele paren in Nederland broedt, niet zoveel belangstelling zou krijgen. De belangstelling was echter massaal en het gedrag van vogelaars en fotografen weinig terughoudend.
Ik zal niet uitgebreid ingaan op "incidenten" zoals het negeren van de toegangsregels door massaal van de paden af te gaan, het verwijderen van vegetatie door fotografen of het soms ronduit onbeschoft bejegenen van gewone natuurliefhebbers met slechts een eenvoudige verrekijker.

De kern van de zaak is de vraag of het verantwoord is om dag in dag uit, van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat, met een grote groep elkaar aflossende vogelaars en fotografen te verblijven in of vlak bij het kleine broedterritorium (of vlak bij het niet zichtbare nest) van het Kleinst Waterhoen en twee paar Porseleinhoenders, ook als deze vogels zich ogenschijnlijk gewoon gedragen!

Ik vind van niet en we zien ook de gevolgen.  Hoewel broedsucces of verstoring bij nestvlieders vaak moeilijk is vast te stellen, en de oorzaak van het laatste ook, geeft het toch te denken dat het op alle drie de locaties niet tot vliegvlugge jongen gekomen is. Bij het Kleinst zijn op 18 juli nog twee verlaten ca. 10 dagen oude kuikens waargenomen en daarna niets meer. We kunnen het Hermelijn de schuld geven, maar misschien was het toch meer de stres van het steeds op korte afstand gevolgd worden door vogelaars die de ouders deed besluiten de biezen te pakken.

Ik heb na deze ervaring besloten om kwetsbare zeldzaamheden geheim te houden, niet wetende dat ik dat al zo snel in praktijk moest brengen.

Het Klein Waterhoen zat op een kwetsbare locatie waar zo naar toe gelopen kon worden. Bovendien is deze soort nog zeldzamer zodat bij bekendmaking op honderden belangstellenden gerekend moest worden. Er is opgemerkt dat het hier geen broedvogel betrof, maar ik vind dat ook niet broedvogels niet verstoord moeten worden. Als vogelaars en fotografen zich bij een broedgeval al zo weinig terughoudend gedragen hoe gaat het dan bij een niet broedvogel?

Deze vogel moest opvetten voor een lange reis naar Afrika en een ral is geen steltloper die bij verstoring opvliegt en een paar honderd meter verder weer neerstrijkt en verder eet.
We hebben met onze herhaalde observaties, van gepaste afstand, vast kunnen stellen dat de vogel ruim 3 weken in een zeer beperkt gebied verbleef en zich schuw gedroeg. Die plek was ook de enige in de Groene Jonker die goed voldeed aan de omschrijving van het biotoop van het Klein Waterhoen, zodat een kleine verplaatsing bij verstoring waarschijnlijk geen optie was.

Ik had graag wat meer mensen uit de omgeving of regelmatige bezoekers van de Groene Jonker mee laten genieten maar het risico op uitlekken, en een toestromende massa, wordt met elke ingelichte groter. Jammer.

We hopen dat de vogel goede herinneringen heeft aan zijn verblijf hier en ons komend voorjaar weer met een bezoek verblijd.

Tot Hans Russer: " Een man een man, een woord een woord."

Max Berlijn

#40
Beste Kees,

Zie de tekst uit mijn eerdere posting: "De ontdekker heb ik overigens altijd in zijn waarde gelaten (is trouwens ook geen twitcher)"

Ik heb je geen twitcher genoemd. Betreffende de geheimhouding, helaas en jammer maar jou keuze bij jou vogel. Het ging mij voornamelijk om:
Citeerwaar het mij om ging was de bijval die de geheimhouding kreeg op basis van zelfs ontkrachte geruchten (het uitbroeden van jongen zie ik toch als het meest overtuigende bewijs dat de Kleinst Waterhoenders geen last van verstoring hebben gehad) door mensen die zelf ook twitchen.

Het alleen laten van de jonge op vroege leeftijd lijkt bij rallen te horen zie ook de waarnemingen van de Kleinst Wateroenders van Warmond en de jonge nog groeiende porseleinhoenders, tevens wordt dit in de tekst in Rails (Taylor and Perlo) genoemd. De andere incidenten die je noemt ken ik niet , maar nogmaals het is jou keuze bij jou vogel.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Marten Hornsveld

Er is geen meldplicht en geen zwijgplicht. Iedereen moet voor zichzelf besluiten of iets wel of niet gemeld kan worden onafhankelijk van wat anderen er van denken. Volgende keer beter zou ik zo zeggen. (wat zeldzaam is moet zeldzaam blijven  :angel: )

en nu iedereen naar buiten, weg van die computers want er wordt geen zak gezien en op die manier hebben we niks om over te kwijlen in dit topic  O0

Ben Wielstra

Correct, het is nog niet te laat in het seizoen om een nieuwe te vinden!

steenl

Citeeren nu iedereen naar buiten, weg van die computers want er wordt geen zak gezien en op die manier hebben we niks om over te kwijlen in dit topic

Helemaal mee eens. Het is echt stil.

Of wordt alles geheim gehouden?  ;D :rolleye: :rolleyes:
Klein Waterhoen komt wel weer.
Nu die Kleinste Strandloper maar eens.

Ben Wielstra

CiteerOf wordt alles geheim gehouden?

Als mensen op telposten maar wel blijven roepen als er wat moois langskomt zeg!

snwja3

#45
Als hetzelfde patroon zich voortzet als bij het Kleinst Waterhoen, wordt er nu een Klein geheimgehouden in Oegstgeest.
Vond die 'lui' daar al verdacht en angstvallig stil toen ik er laatst nog eens was.  ;) :lol:
Wietze Janse

BramtK

Misschien iets voor een nieuw topic; stilgehouden dwaalgasten, maar dat zou te stressvol zijn voor sommigen hier. ;)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Edwin Russer

Hoi Kees,

Een paar dingetjes waar ik toch op wil reageren. Ik heb al eerder aangehaald dat ik je besluit respecteer en ik je ook beloofd heb om de vogel niet verder bekend te maken. Al had ik de laatste opmerking van jou gericht aan mijn broer voor mij gehouden en kun je toch wel enig begrip opbrengen in welk (duivels) dilemma mijn broer heeft gezeten. Ik ben mijn broer nog steeds dankbaar en zal 'm dankbaar blijven dat hij zich voor mij in de bres heeft geworpen om toch de waarneming bekend te maken. Dat daarbij harde woorden tussen jou en Hans zijn voorgevallen is een logisch gevolg als je besluit om de waarneming dan ook aan niemand, maar dan ook echt aan niemand bekend te maken. Een familielid kun je nu éénmaal niet negeren. Dat daarbij de zaken in het vervolg van de waarnemingsperiode niet zijn gelopen zoals eigenlijk hadden moeten lopen is een teleurstellende constatering en hebben beide partijen schuld aan en niet alleen Hans. Waar twee kijven, hebben twee schuld. Ik heb al eerder gezegd en je ook eerder gemaild dat jij bekend was met het twitcherswereldje en je zeker had kunnen voorzien welke stormloop de ontdekking van het Kleinst Waterhoen had kunnen veroorzaken. Een roepend en een fantastisch zichtbaar mannetje en later een vrouwtje die zich ook nog eens territoriaal gedragen, zal bij niemand verbazing hebben opgewekt dat dit heeft geleid tot een broedgeval met jongen, laat staan dat zo'n waarneming in de categorie uniek/euforisch kan worden geplaatst. In dat opzicht ben ik het met Hans eens dat je beter de bekendmaking van de waarnemingen had kunnen omdraaien.

Ten tweede ben ik het niet met je eens dat je beweert dat de vogel niet op een andere plek zou kunnen gaan zitten dan alleen de bewuste plek. Het was in jouw opzicht een kwetsbare plek en die mening heb ik die avond ook met je gedeelt. De plek van de Porseleinhoenders, net ten noorden van de plek, is net zo goed qua biotoop, als de plek van de Klein Waterhoen en veel moeilijker te bereiken dan de plek van het Klein Waterhoen. En zo zijn er wel meer plekken in de Groene Jonker die in aanmerking zouden kunnen komen. Een ralletje kan ook vliegen en zich verplaatsen en zie geen uitzondering op de regel t.o.v. andere vogelsoorten of je moet er specifiek ervaring mee hebben. De vogel zat er al een week en had dus al een aardige vetvoorraad opgebouwd. In dat opzicht kun je discussieren welke impact een eventuele verstoring op de vogel zou kunnen hebben. Het vervelende is alleen dat de eerste honderd man wel van de vogel kunnen genieten en de volgende tweehonderd/driehonderd niet meer, als de vogel daadwerkelijk zou vertrekken. Maar goed, ik vind het ook uitermate vervelend als bepaald gedrag leidt tot onverkwikkelijke zaken met als hoogtepunt de cowboy met gettoblaster. Ik voelde mij dus wel in een soort van spagaat terecht komen. In dat opzicht was een strengere controle, toezicht en afspraken met de beherende instantie wellicht een uitkomst geweest. Het hoeft echt niet zo te zijn dat er elke minuut van de dag iemand daar zou staan, maar een paar keer per dag je gezicht als toezichthouder laten zien heeft in mijn optiek al een aardige psychologische uitwerking. Zeker na de hele discussie en heisa rond de Kleinst Waterhoenders. Men bedenkt zich dan wel twee keer om de vogel dan nog te gaan benaderen. Dit is in ieder geval het laatste wat ik er over zeg. Nogmaals, laat iedereen wel genieten van de Soraral.

En Marten. Ik zit nu op mijn werk en zit al zo krap in mijn dagen B)

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Marten Hornsveld

Citaat van: Edwin Russer op september 09, 2009, 15:59:24 PM
En Marten. Ik zit nu op mijn werk en zit al zo krap in mijn dagen B)

Dan zal ik me inhouden tot het weekend voor de knaller van het jaar  :duim:

TjeerdBurger

Rita Alves (http://www.linkedin.com/pub/rita-alves/2/44/418) in je hand of een Bulwers in je hand... dilemma's, dilemma's

Ben Wielstra

Nu, ik kan niet naar buiten de komende tijd, maar ben blij dat iedereen hier voor vermakelijk leesvoer zorgt. Laat die bosjes maar zitten, dan verstoor je niks en bovendien ontdek je ook niks, zodat ik met een gerust hart in m'n kantoortje opgesloten kan blijven.

Edwin Russer

Citaat van: TjeerdBurger op september 09, 2009, 16:27:37 PM
Rita Alves (http://www.linkedin.com/pub/rita-alves/2/44/418) in je hand of een Bulwers in je hand... dilemma's, dilemma's

Nou, dan kies ik toch voor de Bulwers. Ik heb aantrekkelijkere vrouwen in het (vogelaars)leven gezien. Max, ik had je smaak iets hoger ingeschat :P
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citaat van: Triturus op september 09, 2009, 16:36:24 PM
Nu, ik kan niet naar buiten de komende tijd, maar ben blij dat iedereen hier voor vermakelijk leesvoer zorgt. Laat die bosjes maar zitten, dan verstoor je niks en bovendien ontdek je ook niks, zodat ik met een gerust hart in m'n kantoortje opgesloten kan blijven.

Nou Ben, ik had alles achter je gezocht, moet soms vermakelijk lachen om je opmerkingen, maar dat jij nu zo'n kantoorpikkie zou zijn: dat had ik echt niet van je gedacht. De reden kun je zelf het beste toelichten, ik ga niet gissen B) Die zogenaamde bosjes leverde wel de meest waanzinnige megasoort, tot nu toe, van dit decennium op. Volgens mij zelfs in je eigen woonplaats. Het is niet te hopen voor je dat deze wordt overtroffen door een Golden Winged Warbler. Of je moet al voor de winter uit dat kantoortje zijn weggevlucht ;)

http://www.rarebirdphotography.co.uk/GoldenWingedWarbler.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Misschien beleef ik wel heel spannende avonturen! Aan de andere kant, misschien ook niet.

cursorius


Klaas van Dijk

Beste mensen,

Van een afstand de hele discussie gevolgd over Klein & Kleinst Waterhoen. Zelf hier niet geweest en ook geen behoefte aan gehad. Het gebied Groene Jonker ken ik niet en ik ben er ook nooit geweest. Maar de discussie is boeiend om te volgen. Ik hoop dat het leidt tot een mooi artikel in Dutch Birding ('pro's en contra's van geheimhouden en/of openbaar maken van zeldzame vogels in Nederland').

Bram ter Keurs ("Het gaat in eerste instantie om het belang van de vogel") geeft kort maar krachtig weer waar het, in ieder geval vanuit mijn optiek, altijd om moet gaan: het belang van vogels / natuur staat voorop en onze 'pleziertjes' (want daar gaat het uiteindelijk in beide gevallen uiteindelijk om) zijn hieraan altijd ondergeschikt.

Van belang is tevens om goed te beseffen, (1): goed & gedegen wetenschappelijk onderzoek naar (effecten van) verstoring bij (broed)vogels is buitengewoon lastig, (2) onderzoeksresultaten voor soort A kun je niet zomaar / klakkeloos van toepassing verklaren voor soort B. Soort A en soort B zijn uiteindelijk niet voor niets twee soorten die allebei een eigen ecologische niche hebben. En dan geldt dus uiteindelijk gewoon het voorzorgprincipe. 'Bij twijfel niet inhalen'. Dus bij twijfel het belang van de vogel / de natuur laten prevaleren.


Ik vond het goed dat Kees Janmaat zijn versie van de gebeurtenissen even online heeft gezet.

Citaat 1.  "Het Klein Waterhoen zat op een kwetsbare locatie waar zo naar toe gelopen kon worden. Bovendien is deze soort nog zeldzamer zodat bij bekendmaking op honderden belangstellenden gerekend moest worden. Er is opgemerkt dat het hier geen broedvogel betrof, maar ik vind dat ook niet broedvogels niet verstoord moeten worden. (...) Deze vogel moest opvetten voor een lange reis naar Afrika (...). We hebben met onze herhaalde observaties, van gepaste afstand, vast kunnen stellen dat de vogel ruim 3 weken in een zeer beperkt gebied verbleef en zich schuw gedroeg. Die plek was ook de enige in de Groene Jonker die goed voldeed aan de omschrijving van het biotoop van het Klein Waterhoen, zodat een kleine verplaatsing bij verstoring waarschijnlijk geen optie was."

M.i. een uitstekende onderbouwing om niet al teveel mensen te dichtbij deze vogel te laten komen. Opvetten voor een lange trektocht is gewoon één van de cruciale perioden in de jaarcyclus van lange afstandstrekkers. En dan.... Wie ben ik / wie zijn wij om te kunnen beoordelen dat ik / wij beter (denken te) weten wat de meest optimale plek is in de Groene Jonker en/of omgeving voor een soort als het Klein Waterhoen om daar drie weken lang op te vetten / te ruien? Dat is toch het Klein Waterhoen zelf? En de vogel heeft dus de keuze gemaakt om in gebied X. te gaan zitten. Lijkt me een mooi succesje voor de beheerder / eigenaar!


Citaat 2. "De kern van de zaak is de vraag of het verantwoord is om dag in dag uit, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, met een grote groep elkaar aflossende vogelaars en fotografen te verblijven in of vlak bij het kleine broedterritorium (of vlak bij het niet zichtbare nest) van het Kleinst Waterhoen en twee paar Porseleinhoenders, ook als deze vogels zich ogenschijnlijk gewoon gedragen! Broedsucces of verstoring bij nestvlieders is vaak moeilijk is vast te stellen, en de oorzaak van het laatste ook, maar (..) op alle drie de locaties is het niet tot vliegvlugge jongen gekomen. Bij het Kleinst zijn op 18 juli nog twee verlaten ca. 10 dagen oude kuikens waargenomen en daarna niets meer."

Er zijn / lijken dus in alle drie de gevallen geen jongen uitgevlogen te zijn, en, zoals wel vaker, was niet precies vast te stellen wat de oorzaak was van dit falen ("We kunnen het Hermelijn de schuld geven, maar misschien was het toch meer de stres van het steeds op korte afstand gevolgd worden door vogelaars die de ouders deed besluiten de biezen te pakken.").

Maar er was dus (naar alle waarschijnlijkheid) sprake van drie mislukte broedgevallen. Het gaat er natuurlijk niet om dat de eieren (allemaal) uitkomen en dat je kleine kuikentjes ziet. Het gaat erom dat er (zoveel mogelijk) jongen vliegvlug worden. Kijk maar naar de Grutto. Er zijn vaak wel flink wat nesten die uitkomen, maar dit levert natuurlijk niets op voor het behoud van de populatie (laat staan het herstel) als vervolgens alle jongen worden doodgemaaid, in Frankrijk worden doodgeschoten o.i.d. Veel problemen bij de Grutto zijn terug te voeren op een gebrek aan voldoende aantallen jongen die vliegvlug worden en na enige tijd zelf aan het reproduktieproces gaan deelnemen. Want dat is pas echt een graadmeter die ertoe doet.


Kees, ik vind dat je voldoende goede argumenten hebt gegeven om je handelen te rechtvaardigen. Tegelijk begrijp ik ook heel goed dat er een groot legioen vogelaars zijn die staan te trappelen om beide soorten in Nederland te zien en er 'alles' voor over hebben om beide soorten op hun Nederlandse lijst te kunnen zetten.

En ja, wees nu gewoon eerlijk, het zijn uiteindelijk toch onze 'pleziertjes' waar het om draait bij het waarnemen van zeldzame soorten. En wat is dan het belangrijkst?  Kees, jij en de beheerder / eigenaar zijn uiteindelijk toch degenen die bepalen wat er moet gebeuren. Laat je vooral niet onder druk zetten. Er zijn genoeg anderen die net zoals jou handelen.

Tot slot geldt in beide gevallen (Klein / Kleinst Waterhoen) het argument 'onvoldoende documentatie' niet: er is voldoende materiaal (w.o. foto's) beschikbaar voor een adequate documentatie voor de Nederlandse Avifauna.

Groetjes, Klaas

Ben Wielstra

Wat ik apart vind is dat de vogel er al vroeg in het jaar zat en ook lang aanwezig was. Zou het niet kunnen dat 'ie daar gewoon is uitgebroed? Of is dat een gekke gedachte?

Edwin Russer

Citaat van: Triturus op september 10, 2009, 20:15:24 PM
Wat ik apart vind is dat de vogel er al vroeg in het jaar zat en ook lang aanwezig was. Zou het niet kunnen dat 'ie daar gewoon is uitgebroed? Of is dat een gekke gedachte?

Dat zou kunnen, maar in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Engeland zijn ook (jonge) vogels gezien. Misschien toch iets van een kleine influx?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gert Veurink

#58
wat een heerlijk topic dit, beste admins mag-ie in de pinned topics? Deze discussie is al 1263 keer eerder gevoerd, waarbij bram ook de vorige 1263 keer natuurlijk gelijk had en dat weet iedereen zelf ook wel. Maar nog nooit werd deze discussie gevoed met zo'n rijk proza. Fantastisch! Ik krijg hier ook bij herlezen een geweldig humeur van O0
groet!
Gert Veurink



frankcoenjaerts

Citaat van: Edwin Russer op september 09, 2009, 17:32:19 PM
Citaat van: TjeerdBurger op september 09, 2009, 16:27:37 PM
Rita Alves (http://www.linkedin.com/pub/rita-alves/2/44/418) in je hand of een Bulwers in je hand... dilemma's, dilemma's

Nou, dan kies ik toch voor de Bulwers. Ik heb aantrekkelijkere vrouwen in het (vogelaars)leven gezien. Max, ik had je smaak iets hoger ingeschat :P

Inderdaad Edwin, dit kan niet waar zijn - dus maar ff nagetrokken!
Welnu, dit blijkt niet Max' Rita!

Volledige raadpleging van Linkedin leert:

Rita Alves

Portugal
Industry
Publishing
Current Product Manager at INCM
Past Marketing & Sales Responsible at Powerdata Iberica
ORACLE - OPN Account Management/Partnerships Alliance Network at Oracle EMEA
IBM at IBM Ireland
Technical at IBM Ireland - PC Group
see less...

see all...
Education Dublin City University
Cardiff University / Prifysgol Caerdydd
Portobello College
1 more...
Recommendations 1 person has recommended Rita
Connections 49 connections

..... geen zeebiologe dus  :wrong: ;D ;D
Met vriendelijke groeten,

Frank