Vluchten voor een visarend

Gestart door Sander Haak, september 05, 2009, 00:31:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

Ik was vanmiddag in de gelukkige positie om een tijdje een jagende visarend te observeren. Wat mij opviel was dat de aanwezige eenden er telkens als een haas vandoor gingen wanneer de visarend in de buurt kwam. Nu vraag ik mij af:
1. Vangen visarenden ook wel eens vogels inplaats van vis?
    of
2. Zien eenden het verschil niet tussen een visarend en bijvoorbeeld een havik?

Met betrekking tot het laatste is het wellicht interessant om te weten dat de eenden daar volgens mij dagelijks een visarend zien.
Groet, Sander Haak (Woerden)

BramtK

Ha Sander, Visarenden vangen slechts bij uitzondering iets anders dan vis. Ik heb wel eens gelezen (weet even niet meer waar) dat als een andere prooi dan vis wordt gevangen, dat niet zelden duikende vogels zoals zaagbekken, aalscholvers en bepaalde soorten eenden zijn. Desalniettemin zullen vogels inderdaad steeds opvliegen als een Visarend nadert. Kennelijk een niet te onderdrukken kracht. Of ze het verschil tussen een Havik en een Visarend zien, ik weet het niet. Bij Zwarte kraaien kan je vrij gemakkelijk waarnemen dat ze verschillende reageren op roofvogels, maar die zijn dan ook wel iets slimmer.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: BramtK op september 05, 2009, 11:35:37 AM
Bij Zwarte kraaien kan je vrij gemakkelijk waarnemen dat ze verschillende reageren op roofvogels, maar die zijn dan ook wel iets slimmer...
... dan de gemiddelde roofvogelaar.

Of bedoel je dat niet, Bram?  ;D
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Oenanthe

Er is bijna geen roofvogel die zulke sterke reacties bij andere vogels oproept als een visarend. Niemand weet precies waarom omdat de visarend voor vogels inderdaad zelden of nooit een gevaar is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Citaat van: ahjoon op september 06, 2009, 15:13:43 PM
Citaat van: BramtK op september 05, 2009, 11:35:37 AM
Bij Zwarte kraaien kan je vrij gemakkelijk waarnemen dat ze verschillende reageren op roofvogels, maar die zijn dan ook wel iets slimmer...
... dan de gemiddelde roofvogelaar.

Of bedoel je dat niet, Bram?  ;D

Uhmmm.. Moek even over denken, Arjan. :)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Ik merk ook vaak genoeg dat eenden/meerkoeten even hevig reageren op een ooieveaar dan op een zeearend.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ecotex

beste allemaal,
Niet alleen vogels reageren direct op bijvoorbeeld Visarend of ooievaar maar ook muizen en Hazen.Heb dit jaar de reactie gezien van een moer haas met enkele jongen die ging staan en springend door het weiland ging vanwege een cirkelende Zwarte Ooievaar.


Groet Kees Verschoor :duim: :duim:

frankw

Dat is waarschijnlijk om dat de Ooievaar best een lekker Haasje lust op z'n tijd. B)