Zaagselhertenzwam

Gestart door Gert Kremer, september 09, 2009, 12:09:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Zaagselhertenzwam, als ik het goed heb gedaan natuurlijk moet de benaming kloppen. :blink:
Zit alleen met het punt dat er geen schubjes in het centrum kan vinden, het centrum is wel donker.
De zwammen staan nu ook op spaanders van loofhout op +/- 100 meter van de vorige vindplaats.
Hoed 9cm rond.bij het droog materiaal ruikt het zoetig (onaangenaam misschien voor een ander, ik mag het wel, beetje doordringend :P) Hoed kleur zijdeglans.
Steel 1 cm dik, boven wat dunner.
Sporen maat 9x6um met olie druppel.
Op zijkant van de lamel zie ik pleurocystiden met aan de zijkant een haakje (zie pijlje) dit kwam ik vaker tegen bij deze zwam.
Onder de foto's staan de gegevens waar het materiaal weg gehaald is. :rolleye:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Bedankt voor de extra info over de macroscopische kenmerken. Met de pleurocystiden zit je goed, haakvormig en dikwandig. Hoedhuid hyfen zonder gesp zo te zien. De hoeden vind ik wel aan de donkere kant waardoor ik me afvraag of het toch P. cervinus kan zijn. Een vindplaats van P. petasatus 100 m verderop sluit niet uit dat er ook een andere soort kan groeien. Kun je de cheilocystiden (die op de lamelrand) laten zien en aangeven of er veel of weinig aanwezig zijn.
Ook maar even afwachten wat Grieta er van vindt.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo Marian, de gewone is het niet. Deze hoed heeft veel glans en ook als je er overheen voeld mooi glad. Het spiegelde in de zon.
Ik heb nog een foto van de lamelrand met cheilocystiden maar of het veel of weinig zijn weet ik niet.
Ik heb nog wel 2 gedroogde zwammen waarvan 1 met steel. Als ik nog een mic. foto moet maken hoor ik dat wel, maar met gedroogd materiaal ken ik nog niet.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Op de foto zie ik geen herkenbare cheilocystiden. Misschien dat dat wel lukt als je je materiaal meer uit elkaar duwt. De cheilocystiden zijn namelijk meer langwerpig, bolvormig en enkelwandig, in ieder geval zonder haken.
Wacht Grieta maar even af maar lamellen van gedroogd materiaal bekijken is niet zoveel anders dan vers materiaal. Je moet het alleen iets meer weken. Ik denk dat dit nakijken wordt.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Marian ik bedoel tussen meetlat 50-60 de ballonnen op de foto. Tuurlijk wacht ik ook op Grieta. Eerst bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Zou kunnen en het wordt duidelijker als je het materiaal meer uit elkaar drukt. Maar je moet ook opletten dat je ze niet verward met jonge basidiƫn.

Groeten van Marian

grietaf

En hier is Grieta dan. Jullie verwachten wel veel van me, hoor!
Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook eens zo'n twijfelgeval onder ogen heb gehad. Wel donkerdere hyfen in het centrum van de hoed, maar niet echt schubjes. Ik heb toen op grond van de smaak een beslissing genomen. De Gewone hertenzwam smaakt echt niet lekker en de Zaagselhertenzwam wat zoetig/paddenstoelachtig. De geur van mijn gedroogde exemplaar was ook zoetig, net als bij Gert.
Hopelijk heb je toch iets aan deze opmerkingen, Gert.

Gert Kremer

Citaat van: grietaf op september 09, 2009, 22:02:25 PM
En hier is Grieta dan. Jullie verwachten wel veel van me, hoor!
Ik kan alleen maar zeggen dat ik ook eens zo'n twijfelgeval onder ogen heb gehad. Wel donkerdere hyfen in het centrum van de hoed, maar niet echt schubjes. Ik heb toen op grond van de smaak een beslissing genomen. De Gewone hertenzwam smaakt echt niet lekker en de Zaagselhertenzwam wat zoetig/paddenstoelachtig. De geur van mijn gedroogde exemplaar was ook zoetig, net als bij Gert.
Hopelijk heb je toch iets aan deze opmerkingen, Gert.

Dan zit het wel snor ;D zal vrijdag nog wel proberen om een beter foto te krijgen van de cheilocystiden te krijgen, jullie horen/zien het wel.
Bij twijfel gaat er alsnog 2 op de bus. ieder 1. Ok?
Ook zal ik vrijdag nog even kijken of de kleintjes al groot zijn, voor vers materiaal.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

he he, Drees kwam voorbij dus druk druk  ;)
Toch nog twee foto's van het gedroogd materiaal.
Ook even wezen kijken en twee verse zwammen meegenomen. Dus ook daar van een foto. De jonge nieuwe zwammen daar van zij de hoeden nog witter maar de geur is zoet. Ook hier nog mic. foto's. twee lamelrand en 1 zijkant lamel.
Ik blijf toch bij Zaagselhertenzwam met lichtere hoeden, misschien doordat het later in het seizoen is?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Ger, vrijdag sprak ik Marian nog en zij vertelde dat de cheilocystiden van de Gewone hertenzwam ook anders zijn dan van de Zaagselhertenzwam. Zelf heb ik daar nooit zo op gelet, maar Marian is dat allemaal aan het vergelijken. Ik denk dat ze wel een gedroogd exemplaar wil hebben om te bestuderen.
Grieta.

Gert Kremer

Citaat van: grietaf op september 14, 2009, 10:56:26 AM
Ger, vrijdag sprak ik Marian nog en zij vertelde dat de cheilocystiden van de Gewone hertenzwam ook anders zijn dan van de Zaagselhertenzwam. Zelf heb ik daar nooit zo op gelet, maar Marian is dat allemaal aan het vergelijken. Ik denk dat ze wel een gedroogd exemplaar wil hebben om te bestuderen.
Grieta.
Hallo Grieta, als Mariam wat wil hebben kan dat, dan hoor ik dat wel, ik heb droge oude en verse nieuwe :lol:. Ik stop nu met deze meer kan ik niet doen.
Zal nog even wachten met invoeren, tot zover bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.