Paddenstoelenexcursie 2009

Gestart door xenion, september 08, 2009, 21:28:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Citaat van: steenl op september 30, 2009, 19:54:30 PM
Hier de hele dag regenbuien, dus dat moet goed komen.

Yep, ze schieten uit de grond als........

Gert Kremer

Ben er niet bij, erg jammer :'(, maar veel plezier met de excursie. ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

lucknijnsberg

Helaas maar ik kies toch voor de NMV excursie bij Breukelen.
Van de week hebben de mycologen hier uit de buurt mij uitgenodigd.
Kan met hun meerijden.
En deze waarneming.nl excursie is toch wel wat ver rijden voor me.
Volgend jaar weer een kans.
lastig dat het leven toch vaak bestaat uit keuzes maken.
in ieder geval veel plezier zaterdag ;)
groetjes Luc

sylviadrok

Citaat van: steenl op september 30, 2009, 19:54:30 PM
De vogelaars zitten op Vlieland

En Thomas (die zou samen met mij meerijden) ook... Dus wouter, dan heb je weer een plekje in je auto vrij! :)

Nog een vraagje: ik moet zaterdagavond naar 't oosten des lands, Tubbergen om precies te zijn. Komt er toevallig iemand met een auto van die kant, die me op de terugweg kan afzetten bij station Deventer (of Almelo)? Dat zou me een hoop reistijd schelen!
Beccabunga!

Ismael

geen probleem maar je wist natuurlijk allang dat er altijd een wijze uit het oosten bij is  ;)
Groeten Ismaël Wind

xenion

Bedoel je mij Ismael? ;)

Even voor de duidelijkheid: het gaat door!
Groeten,
Martin

han.endt

Dit overleven we wel :blink::
Buienradar:
CiteerMorgen overdag is het half tot zwaar bewolkt met soms regen, maar de hoeveelheden zijn gering.

xenion

Citaat van: Han Endt op oktober 02, 2009, 17:04:53 PM
Dit overleven we wel :blink::
Buienradar:
CiteerMorgen overdag is het half tot zwaar bewolkt met soms regen, maar de hoeveelheden zijn gering.
De wind wordt volgens mij het meest vervelend ;)
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op oktober 02, 2009, 17:13:05 PM
Citaat van: Han Endt op oktober 02, 2009, 17:04:53 PM
Dit overleven we wel :blink::
Buienradar:
CiteerMorgen overdag is het half tot zwaar bewolkt met soms regen, maar de hoeveelheden zijn gering.
De wind wordt volgens mij het meest vervelend ;)

hoezo Martin, ben je bang dat de paddestoelen wegwaaien? ;D

xenion

Citaat van: ratje op oktober 02, 2009, 17:23:29 PM
Citaat van: xenion op oktober 02, 2009, 17:13:05 PM
Citaat van: Han Endt op oktober 02, 2009, 17:04:53 PM
Dit overleven we wel :blink::
Buienradar:
CiteerMorgen overdag is het half tot zwaar bewolkt met soms regen, maar de hoeveelheden zijn gering.
De wind wordt volgens mij het meest vervelend ;)

hoezo Martin, ben je bang dat de paddestoelen wegwaaien? ;D
Je weet maar nooit ;)
Groeten,
Martin

wouterbosgra

Sylvia, check je persoonlijke berichten eens :)

xenion

Het was weer gezellig, en met 116 soorten op Ismaels lijstje toch zeker geen slechte score.

Ismael, je kan uit het veld nog toevoegen:
Waaierbuisjeszwam (mocht je hem toch vergeten zijn ;))
Hanenkam (stond bij de fiets van Han)
Leerkaalkopje

En ondertussen heb ik al wat mic. resultaten:
De Kleefsteelmycena uit het sparrenbosjes is Graskleefsteelmycena (var. epipterygia) - M. epipterygia var epipterygia: 4-sporige basidiën en vrij slanke sporen.
De Kleefsteelmycena die we iets daarvoor vonden in het gemende bos is Dennenkleefsteelmycena - Mycena epipterygoides: 2-sporige basidiën.
De Dennenkegelzwam (Strobilurus) is Sparrenkegelzwam - S. esculentus: sporen 4-6 x 3µm, cheilocystiden vrij dik en met afgeronde top welke zelden incrustaties heeft.

En tenslotte, die geelvlekkende Russula waar we bij die Rossige stekelzwam en Rechte koraalzwam niet uitkwamen dacht ik aan Vergelende russula - Russula puellaris, zal de kenmerken nog even controleren straks.
Groeten,
Martin

maartenimmerzeel

Is dit de rossige stekelzwam, of hebben we er meer gezien?
Groet Maarten Immerzeel


xenion

#43
Dat was de Gele stekelzwam, de Rossige vonden we iets verderop toen jullie al weg waren.


Hmm, bij die ene Tricholoma die we vonden bij de Rossige stekelzwam en de Rechte koraalzwam kom ik op T. sciodes uit, zou leuk zijn! Ik laat hem Nico morgen nog wel even zien voor de zekerheid.
Groeten,
Martin

wouterbosgra


xenion

Snap je het nog Wouter? ;)

Citaat van: xenion op oktober 03, 2009, 20:15:06 PM
En tenslotte, die geelvlekkende Russula waar we bij die Rossige stekelzwam en Rechte koraalzwam niet uitkwamen dacht ik aan Vergelende russula - Russula puellaris, zal de kenmerken nog even controleren straks.
Nope, het is toch iets anders... Sporen 9-10x6-7µm zo ongeveer, fijn wrattig, zonder duidelijk netwerk. En uiteindelijk is het vlees volgens mij ook niet genoeg vergelend, en natuurlijk die wat scherpe smaak...
Groeten,
Martin

Ismael

Citaat van: xenion op oktober 03, 2009, 20:15:06 PM
En tenslotte, die geelvlekkende Russula waar we bij die Rossige stekelzwam en Rechte koraalzwam niet uitkwamen dacht ik aan Vergelende russula - Russula puellaris, zal de kenmerken nog even controleren straks.
daar kwamen we op uit in het veld met de buick. Net nog in de Dahnke gekeken en het was hem precies. Ik twijfel er niet meer over iig
Groeten Ismaël Wind

han.endt

#47
Citaat van: xenion op oktober 03, 2009, 21:01:26 PM
Hmm, bij die ene Tricholoma die we vonden bij de Rossige stekelzwam en de Rechte koraalzwam kom ik op T. sciodes uit, zou leuk zijn! Ik laat hem Nico morgen nog wel even zien voor de zekerheid.

Ik had een beetje een vermoeden, maar dat dorst ik toch niet naar voren te brengen: http://waarneming.nl/soort/photos/13820 Er niet ver vandaan. Hij heeft inderdaad een bijzonder typische smaak, vooral bij doorkauwen

Ismael

#48
het is de plaatjeszwamgast. Hij heeft maar 1 soort sporen in ieder geval niet de kenmerkende stervormige
Groeten Ismaël Wind


peterpeperkamp

ik heb een foto van de sporen geplaatst ( 600 X )  . Mannen ik vond het fenomenale dag !!, aan de kust en in de duinen is het nog zielig gesteld met de paddenstoelen dus het was een welkom uitstapje ! bedankt voor de uitnodiging !


http://waarneming.nl/user/photos/15866

Peter
Groet Peter

xenion

Peter, jouw Rossige stekelzwam is trouwens een Gele.

Heb de Tricholoma nog even aan Nico voorgelegd, maar die had hem maar 1 keer gevonden, maar vooral die smaak schijnt kenmerkend te zijn. Mirjam Veerkamp heeft er ook nog even naar gekeken, en miste de duidelijke rossige schijn in de plaatjes (is wel iets aanwezig), maar wist ook niet wat het anders kon zijn. Ik check hem vanavond nog even een keer, maar ik denk wel dat het hem is.
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op oktober 04, 2009, 18:43:38 PM
Peter, jouw Rossige stekelzwam is trouwens een Gele.

Heb de Tricholoma nog even aan Nico voorgelegd, maar die had hem maar 1 keer gevonden, maar vooral die smaak schijnt kenmerkend te zijn. Mirjam Veerkamp heeft er ook nog even naar gekeken, en miste de duidelijke rossige schijn in de plaatjes (is wel iets aanwezig), maar wist ook niet wat het anders kon zijn. Ik check hem vanavond nog even een keer, maar ik denk wel dat het hem is.

Heb je hem al geproefd? Dat is precies zoals in Gerhardt. Eerst bitter en na een tijdje iets scherp.

xenion

Het bittere mis ik, maar ik vind dat vaak toch al lastig te proeven.
Groeten,
Martin

ratje


Ismael, je kan uit het veld nog toevoegen:
Waaierbuisjeszwam (mocht je hem toch vergeten zijn ;) )
Hanenkam (stond bij de fiets van Han)
Leerkaalkopje

roodschubbige gordijnzwam

ik ben nog met 2 intzwammetjes op de paardenmest bezig.

Marian en Bert

Deze Cortinarius, door meerdere mensen gefotografeerd, is C. lividoochraceus, Rimpelige gordijnzwam.

Groeten van Marian

ratje

Citaat van: Marian en Bert op oktober 04, 2009, 20:41:59 PM
Deze Cortinarius, door meerdere mensen gefotografeerd, is C. lividoochraceus, Rimpelige gordijnzwam.

Groeten van Marian

bedankt Marian  :duim:

han.endt

Citaat van: Marian en Bert op oktober 04, 2009, 20:41:59 PM
Deze Cortinarius, door meerdere mensen gefotografeerd, is C. lividoochraceus, Rimpelige gordijnzwam.

Wat leuk, dat bevestigd nog eens deze van mij:
http://waarneming.nl/waarneming/view/3019925
Twee jaar en één dag eerder op dezelfde plek.

xenion

Deze Vezelkop die we aan het begin vonden is I. splendens - Aarddrager.
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op oktober 04, 2009, 21:01:13 PM
Deze Vezelkop die we aan het begin vonden is I. splendens - Aarddrager.

Nog een leuke :blink: :duim:.