Drie met Sprieten

Gestart door Marian en Bert, juni 29, 2006, 01:52:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Wie helpt?

Nr. 1 (ook) een Crambus perlella?

Marian en Bert

Nr. 2 Een langspriet:

Marian en Bert

Nr.3 Een zielepoot, met maar een antenne

han.endt

1 Agriphila straminella
2 een schietmot, dus geen vlinder
3 Lijkt mij een Agrotis clavis, maar ik kijk ter controle zelf altijd graag naar de ondervleugel voor het onderscheid met Agrotis segetum.

Marian en Bert

Bedankt Han, voor je snelle reactie.

Wat de schietmot betreft, hij was zoveel kleurrijker dan de grote, vrijwel zwarte, exemplaren, die bij ons graag op de grijze buitenmuur zitten (ook een favoriete rustplek voor spikkelspanners), dat ik nog wel een poging wilde wagen.

De Agrotis clavis, het is hem, komt vaak op een buitenlamp (zonder kap) van de buren af.

De Agriphila c.s. blijven lastig, maar mooi.

Met Vriendelijke Groet,
Bert

zakdrager

Ik kijk ook bij voorkeur naar de achtervleugels. Dat neemt niet weg dat dit volgens mij Agrotis segetum is die in vergelijking met clavis veel langere, smallere vleugels heeft.

Henk

han.endt

Ik had vannacht een hele reeks A. segetum en die deden me al ernstig twijfelen. Enkele exemplaren leken verdacht veel op het hier afgebeelde exemplaar, maar hadden de achtervleugel van A. segetum. In de bekende gidsen heeft men het bijvoorbeeld over opgevulde nier- en ronde vlekken bij A. clavis, maar gezien wat ik nu gevangen heb zegt dit dus helemaal niets. Vleugelvorm vind ik soms ook moeilijk, hoewel sommige segetums duidelijk lange vleugels hebben.

Elachista


clavis

segetum

Of het een kenmerk is weet ik niet, maar ik heb nog nooit een segetum gezien met zulke gevederde voelsprieten..
Groet,
Tymo