Hele donkere meeuw, IJmuiden

Gestart door Herman Bouman, september 13, 2009, 21:33:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman Bouman

Beste,
Na een ochtendje IJmuiden zuid pier ff de havens afspeuren. Met resultaat. Zie deze donkere meeuw.

De vraag welke soort is het?

barebigfoot

ben geen vogelaar, maar het lijkt mij een jonkie eerstejaars zelfde soort dan het volwassen exemplaar.
Uwe

Herman Bouman

Citaat van: barebigfoot op september 13, 2009, 21:43:50 PM
ben geen vogelaar, maar het lijkt mij een jonkie eerstejaars zelfde soort dan het volwassen exemplaar.
Uwe

Dat was ook mijn eerste gedachte maar zo donker heb ik ze nog niet eerder gezien. Kijk maar eens naar foto's van 1e jaars zilvermeeuwen. Dan snap je wat ik bedoel.

barebigfoot

Deze is IDD erg donker,[misschien de schorsteen ingevallen.? :blink:]
Uwe

Jos Welbedacht

Grappig, zo'n egaal grijsbruin kleed deed mij even aan Slaty-Backed denken, maar ik vrees dat het een Zilvermeeuw gaat worden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Herman Bouman

Citaat van: jw90_online op september 13, 2009, 23:20:33 PM
Grappig, zo'n egaal grijsbruin kleed deed mij even aan Slaty-Backed denken, maar ik vrees dat het een Zilvermeeuw gaat worden.

Dag Jos,
Waarom denk je aan een zilvermeeuw? De grote dekveren zien er niet echt zilvermeeuw-achtig uit.
De optie slaty-backed had ik niet overwogen.

Jos Welbedacht

Hallo Herman,

Je hebt gelijk, Zilvermeeuw is niet de meest logische optie. De vogel is zwak getekend, alsof alle bruine en zwarte delen van de veren wat lichter zijn dan normaal, vandaar dat het mij eventjes aan Slaty-Backed (vooral de Tertials en grote dekveren) of Beringmeeuw deed denken, andere kenmerken sluiten dit echter uit. Op basis van de vordering in de rui is denk ik Geelpoot (en zeker Pont) makkelijk uit te sluiten, daarnaast is de vogel daar nu m.i. veel te grijzig en donker voor. Kleine Mantelmeeuw zou langwerpiger zijn door de langere handpennen, die in dit leeftijdsstadium allemaal aanwezig moeten zijn. Tja, dan blijft Zilvermeeuw over, maar ik ben het met je eens; de grote dekveren en tertials pleiten hier niet bepaald voor.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ruud_altenburg

Zal wel het jongere broertje zijn van deze (IJmuiden, 26-08-07).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

Zou goed kunnen, maar geen zilvers...

Theo

Jos Welbedacht

Die vogel van Ruud is een Kleine mantel idd. Dus, Theo, kan ik dan uit je opmerking opmaken dat de bovenste dat ook is?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Mars Muusse

Ben bang dat beide vogels wel degelijk zilvers zijn...

Ies Meulmeester

Citaat van: jw90_online op september 16, 2009, 20:53:30 PM
Die vogel van Ruud is een Kleine mantel idd. Dus, Theo, kan ik dan uit je opmerking opmaken dat de bovenste dat ook is?

Nou ben het toch met Mars eens dat dit beide wel 1e kj Zilvermeeuwen zijn, en zeker de bovenste vogel van Herman gaat geen Kleine Mantel worden, let alleen al eens op het patroon van de binnenste handpennen, maar ook de bouw, koptekening en vorm, patroon van tertials en dekveren, etc...

ruud_altenburg

Ik had mijn vogel in het veld genoteerd als Zilver maar begon bij het zien van de foto's te twijfelen of het toch geen Kleine Mantel zou zijn (dunne snavel!). Even het notitieboekje erbij gehaald: de vogel had een licht vleugelvenster, dus wel degelijk een Zilver.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

Citaat van: ruud_altenburg op september 17, 2009, 09:52:54 AM
Ik had mijn vogel in het veld genoteerd als Zilver maar begon bij het zien van de foto's te twijfelen of het toch geen Kleine Mantel zou zijn (dunne snavel!). Even het notitieboekje erbij gehaald: de vogel had een licht vleugelvenster, dus wel degelijk een Zilver.

Waarmee maar weer 's bewezen is dat niets zo veranderlijk is als een meeuw, en niets zo misleidend is als een foto..

Herman Bouman

Graag gedaan....

Tja inderdaad lastige groep en dus erg leuk!!! Op naar een balt of reuzenzwartkop.... :P

Jos Welbedacht

#15
CiteerIk had mijn vogel in het veld genoteerd als Zilver maar begon bij het zien van de foto's te twijfelen of het toch geen Kleine Mantel zou zijn (dunne snavel!). Even het notitieboekje erbij gehaald: de vogel had een licht vleugelvenster, dus wel degelijk een Zilver.
Opmerkelijk, inderdaad. Kan het niet zo zijn dat omdat deze vogel nogal wazig en grijzig is, de binnenste handpennen wellicht bleker overkwamen dan dat ze horen te zijn? Naast de dunne snavel vind ik dat de vogel niet erg ver is met de rui en de tertials van een Kleine Mantel heeft. Ook de Grote dekveren lijken naar de buiten exemplaren toe nog iets van donkere basissen te hebben i.p.v. een constant zaagtand-patroon.



Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ies Meulmeester

Citaat van: jw90_online op september 17, 2009, 23:24:42 PM
CiteerIk had mijn vogel in het veld genoteerd als Zilver maar begon bij het zien van de foto's te twijfelen of het toch geen Kleine Mantel zou zijn (dunne snavel!). Even het notitieboekje erbij gehaald: de vogel had een licht vleugelvenster, dus wel degelijk een Zilver.
Opmerkelijk, inderdaad. Kan het niet zo zijn dat omdat deze vogel nogal wazig en grijzig is, de binnenste handpennen wellicht bleker overkwamen dan dat ze horen te zijn? Naast de dunne snavel vind ik dat de vogel niet erg ver is met de rui en de tertials van een Kleine Mantel heeft. Ook de Grote dekveren lijken naar de buiten exemplaren toe nog iets van donkere basissen te hebben i.p.v. een constant zaagtand-patroon.

Maar waarom zou dit ook niet op Zilvermeeuw passen Jos....(voor de duidelijkheid, dit gaat dus nu allemaal over de vogel op Ruud's foto!) let op de erg fijne karteling op zowel de binnenste als de buitenste grote dekveren en het ontbreken van duidelijk donkere centra's(die een donkere breder wordende baan vormen) richting de buitenste grote dekveren, dit past denk ik toch beter op Zilvermeeuw.

Het tertials patroon vind ik nou ook niet direct typisch Kleine Mantel, de witte zoom lijkt breder vooral aan de top, erg smoezelig afgetekend(geen duidelijk scherpe randen), heeft wat lichte karteling op de randen en ook loop de zoom helemaal niet erg ver terug naar de basis van de veer!

Wat ik heel opvallend vind ook bij de vogel van Ruud is de bouw en kopvorm, echt typisch Zilvermeeuw in mijn ogen, plomp, bulky en dik gebouw met relatief korte vleugel, ook de lichte sjaal in de nek met donkere tekening op de kop en de kopvorm zelf zijn erg Zilvermeeuw!

Linkje 1e kj Kleine Mantelmeeuwen uit augustus:
http://www.gull-research.org/lbbg1cy/lbbg1cyaugust.html

Mars Muusse

Lieve mensen,
Vooral op Ijmuiden kom je dit soort 'washed out' zilvers iedere dag wel tegen in de haven. Gewoon bedelend (ook op foto 1?) bij een pappie of mammie zilver, zonder meteen een hak te krijgen. Zal dus wel de ouder zijn...
Zoals Ies aangaf, structureel vaak wel te ontmaskeren, ook vanaf foto.

Jos Welbedacht

Ies, bedankt voor je heldere uitleg. Het zijn nog lastige beesten voor mij, die meeuwen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space