Liorhyssus hyalinus

Gestart door MarjoSmeets, september 07, 2009, 10:36:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik ben ze nu ook "in het wild" in onze wei tegengekomen. Tenminste, dat denk ik. Van de nimfen ben ik wel zeker maar de imago brengt me toch aan het twijfelen. In de wei was ik er zeker van, maar van dichtbij op de foto ziet hij er toch wat anders uit dan de imago's die ik in de kweek gehad heb. Daarom had ik toch graag bevestiging gehad!
Ook hier zaten de nimfen weer op Gewone wolfsmelk, maar de imago zat op een Distel.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

De nimfen zijn van Liorhyssus hyalinus, maar het volwassen dier is Stictopleurus punctatonervosus. De waardplant is melkdistel en niet wolfsmelk, dat is een andere familie met voor veel soorten giftig melksap!
Zet je de nimfen op de site?

MarjoSmeets

#2
Bedankt Berend! Hoe ik er bij kwam om Wolfsmelk te schrijven weet ik ook niet, ik ken de hele plant niet en wéét ook niks van planten, maar ik bedoelde natuurlijk Gewone melkdistel- Sonchus oleraceus. Mijn excuses! Wat de imago betreft. Vanwege de ver naar achter uitstekende vleugels dacht ik dat het misschien toch L. hyalinus was, maar de rest deed me toch wat vreemd aan. Op foto's van S. punctatonervosus zie ik ze tot net aan de rand van het achterlijf lopen. Is hier dan ook nog variatie in mogelijk? Ik wil de nimfen wel invoeren op Observado. Zie ik het goed dat het beide nimfen in 5e stadium zijn?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Beide nimfen 5e stadium. De lengte van de membraan t.ov. van de achterlijfspunt is ook afhankelijk van de voedingstoestand en bij de vrouwtjes ook van de ovariumontwikkeling ...

harry60

Heb gisteren ook op andere plekken nimfen van Liorhyssus hyalinus gevonden, helaas wel in Belgie maar zeker niet minder leuk.
En de imago Liorhyssus hyalinus is inderdaad snel te verwarren met andere soorten heb ik al gezien.
Zeker de eerste imago foto.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Bedankt allebei! Misschien een beetje domme vraag Berend, maar ik zie dat jij telkens over membraan spreekt, heb je het dan over iets anders dan de vleugels?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

In wikipedia staat een wants ontleed met alle lichaamsdelen ook het membraam staat daar zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Palomena_prasina_anatomie02.jpg

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Bedankt voor deze handige tip Harry! Alleen.... de vleugel bestaat dus uit verschillende delen, begrijp ik hier uit. Zit het membraam aan het groene gedeelte vast? Het groene deel, incl. het membraam klapt op en dan komen de vleugels tevoorschijn. Begrijp ik dat goed zo? Als ik naar de hier bijgevoegde foto kijk, dan zijn de zalmkleurige, onderliggende gedeeltes dus de echte vleugels waar hij mee vliegt en de 2 doorzichtige stukken aan de zijkant, die ik dus in mijn serie van het uitsluipen heb zien ontplooien, zijn dus eigenlijk het groene deel van de P. prasina incl. het membraam, alleen blijft het bij L. hyalinus dan tamelijk doorzichtig. Een soort dekschilden, dus. Poeh, ik hoop dat ik het zo goed heb? 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

 :huh: :rolleye: ik word er duizelig van.

Gr Harry
:o
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ja sorrie  :(  Ik snap het zelf ook niet. Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept hoe dat in elkaar zit. Een wants heeft toch ook vleugels en daar overheen zit toch een soort dekschild, net als bij kevers, of zit ik daar al verkeerd? En die vleugels is dat wat zich aan het ontwikkelen is in het witomrande? En in het roodomrande is zich het membraam nog aan het ontwikkelen? En het groenomrande is dat gedeelte dat bij een P.prasina groen is?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Wantsen hebben twee paar vleugels: vliezige doorzichtige achtervleugels en deels stevige, ondoorzichtige voorvleugels, waarvan de top eveneens vliezig en doorzichtig is: de membraan. Het ondoorzichtige, gekleurde deel bestaat uit clavus, corium en cuneus. Zowel voor- als achtervleugels kunnen geheel of gedeeltelijk gereduceerd zijn: micropteer, brachypteer of apteer (pteer: vleugel). Dieren met volledig ontwikkelde vleugels zijn macropteer.

MarjoSmeets

Nu is het helemaal duidelijk Berend! Bedankt voor de uitleg!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Corryabbink

CiteerBedankt Berend! Hoe ik er bij kwam om Wolfsmelk te schrijven weet ik ook niet, ik ken de hele plant niet en wéét ook niks van planten, maar ik bedoelde natuurlijk Gewone melkdistel- Sonchus oleraceus.

Even ter aanvulling.
Een plant met zulke stekels moet de Gekroesde melkdistel(Sonchus asper) wel zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Ow, oké, ik ben een leek wat planten betreft. Voor mij zag deze plant net zo uit als de plant waarop ik het opkweken gedaan had en daarvan hadden ze mij gezegd dat het S. oleraceus was. Vandaar. Bedankt voor de aanvulling!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

De plant waar jij je wantsen op gekweekt hebt is Gewone melkdistel (Sonchus oleraceus).
Dat zijn de planten die ik in belgie ook heb staan waar ze de eitjes op leggen.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Met planten dus net zo als met insecten. Denk je iets te weten is er weer de een of andere look-a-like :rolleye: ;D Als ik ergens nog wat tijd over heb, zal ik me eens met planten gaan bezig houden!  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo