Hoofdmenu

Welke rups ?

Gestart door Floppy, juni 29, 2006, 21:15:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze rups zag ik vanmiddag in Oranjezon, Vrouwenpolder (Walcheren) op Jacobskruiskruid.
Ik weet dat het niet de rups van de Sint Jacobsvlinder is.
Maar waarvan dan wel ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Robert Heemskerk

Phragmatobia fuliginosa ?? - kleine beer - ??

ik zet er wel een paar vraagtekens bij, want ik ben er niet zeker van..

groet, robert


Elachista

Groet,
Tymo

Floppy

Robert en Tymo bedankt !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

acherontia

Witte vlekken op de rug en lijnenpatroon klopt niet voor een jonge rups van fuliginosa. Ik denk bij deze eerder aan een onvolgroeid exemplaar van Acronicta rumicis. Graag bij determinatie van rupsen een zij- en bovenaanzicht plaatsen. de laatste tijd worden er veel namen bevestigd bij rupsen die twijfelachtig of zelfs onjuist zijn.

Jeroen  

Elachista

Aldoende leert men.
Groet,
Tymo

acherontia

Met leren is ook helemaal niets mis. Wel denk ik dat het belangrijk is om niet te stellig te zijn met determinaties en deze te snel als zeker bestempelen.

Het kan toch niet de bedoeling zijn om distelvlinders voor kleine vos uit te maken, kameeltjes voor wilgentandvlinders, kleine hageheld voor hageheld etc. Ik overdrijf nu natuurlijk, maar wil toch graag benadrukken dat het determineren van rupsen vanaf een foto, zeker bij jongere stadia, een hachelijke zaak is en er eigenlijk altijd zowel een zijaanzicht als een bovenaanzicht nodig is.

Misschien is de beste oplossing; als iedereen probeert bij een determinatie kenmerken door te geven waarom men tot een bepaalde determinatie komt, daar leert men ook het meeste van.

Jeroen