Wesp uit Lot-et-Garonne

Gestart door geertje, september 06, 2009, 18:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertje

Op 26 juli zag ik deze wesp; nog nooit had ik deze eerder gezien in Frankrijk waar ik zat.
Éigenlijk vond ik hem gewoon mooi, dus heb er snel een paar foto's van kunnen maken, tot hij wegvloog.
Weer vergeten, tot ik een artikel las over de vleesetende wesp in de Lot-et-Garonne.
Hij lijkt wel erg op foto's die ik bekeek van de Vespa velutina; is dit hem ook?

Groeten,
Gera Nieland


geertje

Dank je voor je antwoord!
Was er al bang voor.
Ik begreep dat alleen bij bedreiging ze een gevaar zouden kunnen opleveren?
Moet ik mijn zus (die daar woont) waarschuwen, of is het "gewoon" een nieuw soort wesp waarvoor je moet uitkijken?
Groeten,
Gera Nieland

LakeSide

Citaat van: geertje op september 07, 2009, 10:23:55 AM
Dank je voor je antwoord!
Was er al bang voor.
Ik begreep dat alleen bij bedreiging ze een gevaar zouden kunnen opleveren?
Moet ik mijn zus (die daar woont) waarschuwen, of is het "gewoon" een nieuw soort wesp waarvoor je moet uitkijken?

Nu ben ik persoonlijk niet van mening dat je echt "uit moet kijken" voor wespen, maar dit is inderdaad gewoon weer een andere soort wesp. De meeste wespen steken alleen als ze of beklemd zitten of als je in de buurt van hun nest komt. Ze zijn verder niet geïnteresseerd in mensen.

geertje

Dank je voor je antwoord.  :blink:
Persoonlijk ben ik totaal niet bang voor wespen, maar zij heeft een jonge tweeling.
Vandaar eigenlijk mijn vraag ;)
Een nieuwe soort; hoop dat deze geen bedreiging zal gaan vormen voor ook ons ecosysteem want ik verwacht dat hij, net als het veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje, snel ook ons land zal bereiken, gezien de snelheid waarmee hij zich voortplant in Frankrijk.
Groeten,
Gera Nieland