Oostelijke stroming.

Gestart door Maarten Sluijter, september 06, 2009, 12:14:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

Hallo allemaal,

Ik zie dat ze voor de komende week veel Oostenwind opgeven.
Wat kan dat allemaal voor leuks brengen?

Ik dacht zelf aan een goede roofvogeltrek, wat denken jullie?
.

frankw

We zullen het gaan beleven, ik zit iig veel op de post deze week.  :duim:

Maarten Sluijter

Oké Frank.

Ik zie dat de verwachtingen een beetje zijn veranderd, het komt nu vooral uit Noordoostelijke richting.
.

henkjanvdkolk

Na een aantal slechte dagen vandaag redelijk wat rovers over falsterbo.. wie weet...
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

De pech is alleen dat (vaak) met zulke wind de roofvogels hoog en hard over komen, ofwel vaak zie je d'r geen zak van.. :'(

teunvankessel

Citaat van: frankw op september 09, 2009, 17:51:55 PM
De pech is alleen dat (vaak) met zulke wind de roofvogels hoog en hard over komen, ofwel vaak zie je d'r geen zak van.. :'(

Roofvogeltrek zie je zowieso geen zak van als je niet constant omhoog staart..
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Toy Janssen

Jizz birder,
Als je niet komt tellen zie je ook geen zak!!  :-\
gr Toy
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

frankw

Citaat van: teunvankessel op september 09, 2009, 18:01:15 PM
Citaat van: frankw op september 09, 2009, 17:51:55 PM
De pech is alleen dat (vaak) met zulke wind de roofvogels hoog en hard over komen, ofwel vaak zie je d'r geen zak van.. :'(

Roofvogeltrek zie je zowieso geen zak van als je niet constant omhoog staart..

Mijn nek kan je er alles van vertellen  :rolleye:  au! ;)

Adri Clements

Wat zijn de meningen over de N-NO gerichte trek door het grote gros van de zwaluwen, watersnippen, kieviten? Reactie op windrichting? Oostelijke vogels die hier dwalen en graag tegen de wind in vliegen?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

GertJ

Citaat van: Adri Clements op september 12, 2009, 14:09:46 PM
Wat zijn de meningen over de N-NO gerichte trek door het grote gros van de zwaluwen, watersnippen, kieviten? Reactie op windrichting? Oostelijke vogels die hier dwalen en graag tegen de wind in vliegen?

Op telpost Kwintelooijen hebben we daar gisteren ook uitgebreid over gefilosofeerd (kon makkelijk bij gebrek aan vogels...) Onze voorlopige conclusie was dat het iets met de flank van de Utrechtse Heuvelrug te maken had, maar nu blijkt het een landelijk fenomeen te zijn.

Misschien toch iets te maken met minder weer ten zuiden van ons? Of vliegt een boerenzwaluw het liefst tegen de wind in? Wel merkwaardig verschijnsel.

Groet Gert Jager

firecrest

Citaat van: GertJ op september 13, 2009, 12:30:32 PM
Citaat van: Adri Clements op september 12, 2009, 14:09:46 PM
Wat zijn de meningen over de N-NO gerichte trek door het grote gros van de zwaluwen, watersnippen, kieviten? Reactie op windrichting? Oostelijke vogels die hier dwalen en graag tegen de wind in vliegen?

Op telpost Kwintelooijen hebben we daar gisteren ook uitgebreid over gefilosofeerd (kon makkelijk bij gebrek aan vogels...) Onze voorlopige conclusie was dat het iets met de flank van de Utrechtse Heuvelrug te maken had, maar nu blijkt het een landelijk fenomeen te zijn.

Misschien toch iets te maken met minder weer ten zuiden van ons? Of vliegt een boerenzwaluw het liefst tegen de wind in? Wel merkwaardig verschijnsel.

Misschien gaat de echte trek wel zo hoog dat je er niets van ziet en zijn de vogels die je wel ziet correctie trekkers?

GertJ

Citaat van: firecrest op september 13, 2009, 13:04:35 PM
Citaat van: GertJ op september 13, 2009, 12:30:32 PM
Citaat van: Adri Clements op september 12, 2009, 14:09:46 PM
Wat zijn de meningen over de N-NO gerichte trek door het grote gros van de zwaluwen, watersnippen, kieviten? Reactie op windrichting? Oostelijke vogels die hier dwalen en graag tegen de wind in vliegen?

Op telpost Kwintelooijen hebben we daar gisteren ook uitgebreid over gefilosofeerd (kon makkelijk bij gebrek aan vogels...) Onze voorlopige conclusie was dat het iets met de flank van de Utrechtse Heuvelrug te maken had, maar nu blijkt het een landelijk fenomeen te zijn.

Misschien toch iets te maken met minder weer ten zuiden van ons? Of vliegt een boerenzwaluw het liefst tegen de wind in? Wel merkwaardig verschijnsel.

Misschien gaat de echte trek wel zo hoog dat je er niets van ziet en zijn de vogels die je wel ziet correctie trekkers?

Goed suggestie, maar toch kan ik me niet voorstellen: gisteren vooral potdichte bewolking . Bij hoge trek ken ik alleen van strakblauwe luchten.
Groet Gert Jager

firecrest

Citaat van: GertJ op september 13, 2009, 13:12:18 PM
Citaat van: firecrest op september 13, 2009, 13:04:35 PM
Citaat van: GertJ op september 13, 2009, 12:30:32 PM
Citaat van: Adri Clements op september 12, 2009, 14:09:46 PM
Wat zijn de meningen over de N-NO gerichte trek door het grote gros van de zwaluwen, watersnippen, kieviten? Reactie op windrichting? Oostelijke vogels die hier dwalen en graag tegen de wind in vliegen?

Op telpost Kwintelooijen hebben we daar gisteren ook uitgebreid over gefilosofeerd (kon makkelijk bij gebrek aan vogels...) Onze voorlopige conclusie was dat het iets met de flank van de Utrechtse Heuvelrug te maken had, maar nu blijkt het een landelijk fenomeen te zijn.

Misschien toch iets te maken met minder weer ten zuiden van ons? Of vliegt een boerenzwaluw het liefst tegen de wind in? Wel merkwaardig verschijnsel.

Misschien gaat de echte trek wel zo hoog dat je er niets van ziet en zijn de vogels die je wel ziet correctie trekkers?

Goed suggestie, maar toch kan ik me niet voorstellen: gisteren vooral potdichte bewolking . Bij hoge trek ken ik alleen van strakblauwe luchten.

Volgens mij heeft hoge trek te maken met de wind. Als ze wind mee hebben vliegen ze hoog en met wind tegen vliegen ze laag. De afgelopen dagen stond er wind uit noordelijke richting, dus de trekkers hadden wind mee en vlogen waarschijnlijk hoog.

frankw

Het probleem is volgens mij dat wij wel NO wind hebben, maar dat afgelopen week de stroming voornamelijk westelijk is geweest, de bewolking kwam vaak vanuit het westen terwijl de wind strak NO stond

Thijs Fijen

Mijn algemene indruk is dat zwaluwen niet graag met de wind mee vliegen maar er juist tegenin.. Veel andere vogels maakt het niet uit, die vliegen hoog met wind mee en laag met wind tegen..
Thijs Fijen

Steven Wytema

Als fervant bezoeker van http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php heb ik bij de aanhoudende afwezigheid van updates maar eens contact opgenomen met het instituut.
Blijkbaar zijn er wat contract-issues met betrekking tot de meteorologische data.. tot de tijd dat het is opgelost geen updates :(

Net nu het met aanhoudende (noord)oostenwind zo interessant begint te worden!!
Steven Wytema


George Tanis

Citaat van: scwytema op september 14, 2009, 12:46:02 PM
Als fervant bezoeker van http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php heb ik bij de aanhoudende afwezigheid van updates maar eens contact opgenomen met het instituut.
Blijkbaar zijn er wat contract-issues met betrekking tot de meteorologische data.. tot de tijd dat het is opgelost geen updates :(

Net nu het met aanhoudende (noord)oostenwind zo interessant begint te worden!!


Hij doet het weer!

rinsevdvliet

In west Europa zullen bij niet tè harde meewind (iig wind tussen oost en noord in het najaar) en droog weer (geen mist, neerslag of zware bewolking) vrijwel alle soorten die op dat moment hun trekpiek hebben hoog vliegen. De meeste vogels (veel) te hoog om vanaf de grond waar te nemen. Zie je op een bepaald moment grotere aantallen vogels in de tegenovergestelde richting vliegen dan kun je er vanuit gaan dat dat vogels zijn die van grote hoogte naar beneden komen (gekomen zijn), laag tegen de wind in vliegend (en daarom zichtbaar) op zoek naar een goede plek om te foerageren/rusten.

henkjanvdkolk

Aankomende dagen lijkt de oostelijke stroming er dan tog te komen met op vrijdag en zaterdag mooi weer en oostenwind!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Maarten Sluijter

Ziet er inderdaad heel mooi uit voor Vrijdag en Zaterdag!  :blink:
.

Patrick1977

Beste allen,

als fanatiek vogelaar met slechts een aantal jaren trektelervaring interesseert dit topic mij natuurlijk uitermate. Afgelopen zaterdag me zelf weer eens gruwelijk geergerd (alles is relatief hoor....). Of tellen op mn eigen postje op de Meinweg of toch een kijkje gaan nemen bij de 8 zwooien op de Banen (keuze vanwege tijdgebrek).

Helaas koos ik voor het eerste en kwam er toen (net als een week daarvoor) achter dat er nauwelijks of niets 'vloog' en dus maar omgedraaid door gebrek aan vogels. Achteraf : inderdaad, Noordoosten tamelijk harde wind....

De wind lijkt nu idd. 2 dagen uit Oost te gaan komen. Mijn vraag nu: Is dit werkelijk zo'n verschil met Noord oost en waarom?

Groetjes,

Patrick lemmens
Gr. Patrick Lemmens

Thijs Fijen

Waarom is op twee manieren duidelijk uit te leggen.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=53.566414,13.139648&spn=13.019991,39.506836&z=5 Als je weet dat de vogels in het najaar van scandinavië en van Polen, Baltische Staten en verder oostelijker komen, kun je denk ik wel raden waarom oostenwind beter is (en eigenlijk zuidoost nóg beter is, zeker na een paar dagen oost) --> stuwing Nederland ín.

Verder is oostenwind beter omdat ze dan geen pal wind mee hebben, maar een beetje zijwind. Daardoor vliegen ze lager en zichtbaarder.

Nog iets om de trek in Nederland beter te begrijpen. Op de ene of andere manier, ik denk richtlijnen, volgen vogels graag de kust. Over het algemeen zie je de vogels die lijn dan ook volgen. Zo zul je bij jullie in de Meinweg de vogels over het algemeen naar ZW zien vliegen en minder snel naar Z.
Thijs Fijen

Guus Peterse

Citaat van: Thijs Fijen op september 17, 2009, 11:39:27 AM
Op de ene of andere manier, ik denk richtlijnen, volgen vogels graag de kust.
Dat is toch dacht ik gewoon omdat ze tenzij het niet anders kan, de zee niet willen oversteken? Op een gegeven moment komen ze altijd wel zee tegen en daar buigen ze hun route af en volgen verder de kust. Daarom vindt langs de kust (incl. IJsselmeerkust bijvoorbeeld) altijd zoveel stuwing plaats. Daardoor zie je langs zee altijd het tienvoudige van wat je op de meeste plaatsen in het binnenland ziet. In elk geval hier in Utrecht.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Thijs Fijen

Ja, daarom heb je daar stuwing van vogels inderdaad. Maar hoe verklaar je dat ze in het binnenland over het algemeen ZW vliegen ipv Z??
Thijs Fijen

BramtK

Dat is natuurlijk ook zo, Guus, maar Thijs doelt volgens mij op de neiging van trekvogels om lijnen in het landschap te volgen. Dat doen ze bijvoorbeeld ook langs rivieren, spoorwegen enzovoorts.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Ook Bram, maar ik doel ook op het feit dat de vogels vaak richting kust vliegen in de efficiëntste richting
Thijs Fijen

Guus Peterse

Misschien al te simpel gedacht, maar als ik naar de wereldkaart kijk en zie waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan, dan vind ik zuidwest een logische richting. In andere discussies is het ook al vaak besproken: heel veel trekvogels komen min of meer uit het (noord)oosten toch? En gaan dus naar het (zuid)westen, tot ze een barrière tegenkomen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

rinsevdvliet

Voor veel soorten is de gemiddelde hoofdtrekrichting in het najaar in geheel Nederland NO-ZW, maaaaar er zijn vele variaties mogelijk, bijv. lijsters uit Noorwegen (Z), mezen uit Polen of oostelijker (O(N)O), Spreeuwen en Vinken naar Engeland ((W)ZW) etc. Daarnaast zijn voor veel soorten bij tegenwind (dan vliegen ze laag en is het landschap zichtbaar) de lijnen in het landschap belangrijk. Ook heel belangrijk voor de trekrichting: hoeveel haast heeft ieder individu, is er tijd voor foerageren en dus opvetten, of moeten ze zelfs met tegenwind al vertrekken. Een afwijking op de hoofdtrekrichting komt heel erg vaak voor (zie de vele satellietzenderprogramma's).
Dat er te allen tijde langs de kust meer vogels vliegen is bij mijn weten een misverstand, zie bijv. http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php?radar=wier&subwindow=nw. Lang niet alle soorten trekken in grotere aantallen langs de kust dan door het (klei/veenweide)achterland en/of over de zandgronden (o.a. zwaluwen, weidevogels, roeken, houtduiven, witte kwikken, kraanvogels, diverse roofvogels).
Stuwing langs noordzeekust is leuk, maar is er vaker niet (zichtbaar) dan wel...
Vr. gr.
Rinse an der Vliet

PS In het najaar is oostenwind aan de Zuid-Hollandse kust nog steeds meewind. Bij matige zuidwestenwind zien we vaak meer.