Hoofdmenu

Nieuwe micro

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 29, 2006, 18:51:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Is deze op naam te brengen? Mij lukt het niet.

Arno van Stipdonk

Nog een foto:

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Arno van Stipdonk

Bedankt voor de URL Pim.

Met deze foto waar de rug ook op staat afgebeeld kom ik uit op Hellinsia didactylites.
Kunnen jullie hiermee accoord gaan?

Elachista

Graag omschrijving biotoop (bijv. is het op een veldje met voornamelijk één waardplant) + formaat zo in rusthouding.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

#5
Ik ga vandaag nog even terug Tymo. Er zaten er meerdere, dus ik heb goede hoop dat ik ze weer vind. Za zaten overigens in de berm op een bepaalde plant, maar vraag me nu niet welke.

Elachista

#6
Wie weet.
Ik ben er eigelijk wel van overtuigd dat dit Hellinsia didactylites is.
Staat ook in Kuchlein, onder de nog oude naam Leioptilus scarodactyla.
Uit de kaart van toen, periode voor 1992, is uit op te maken dat het landelijk een vrij algemeen beest is met in het noorden vooral in de wat vochtige gebieden en de eilanden, elders de veluwe, kust van zuid-holland, concentratie bij maastricht en veel losse waarnemingen.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Ze waren dus inderdaad nog volop aanwezig. Erg lastig om goed op de foto te krijgen omdat ze steeds met de rug omlaag gaan hangen een blaadjes e.d.
Maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Arno van Stipdonk

De meeste exemplaren (ongeveer 10 stuks) zaten tussen deze planten:

Arno van Stipdonk

Maar daarna ging ik ook nog even kijken aan de andere kant van de zandweg en daar zag ik ook nog 2 exemplaren. Helaas was mijn pauze toen om en had ik geen tijd meer om verder te zoeken. Hier zaten ze tussen deze planten:

Arno van Stipdonk

Ik heb de soort zojuist nog eens goed vergeleken en moet zeggen dat het volgens mij niks anders kan zijn dan Hellinsia didactylites. Ik voer de waarneming dan ook als zodanig in.

Tymo nog hartelijk bedankt voor het meedenken. :duim: