Hoofdmenu

zeg het maar

Gestart door spanjool, september 05, 2009, 15:43:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Op schrale zandgrond onder Pinus en enkele tussen de heidestruiken                                                                          Uitsleutelen vlgs: Buick               
1               
11               
12 Hou er wel een scherpe nasmaak van na enige tijd, dus naar    
13               
19               
28               
29               
32 Russula sanguinaria - Bloedrode russula. Verder gecontroleerd met PdS GB en Fungi Nordica. Lamellen slechts 4 geconstateerd die gegaffeld waren. Hoedhuid bijna tot het midden aftrekbaar, misschien doordat de hoedhuid al langdurig nat was door regen. Opp vettig- kleverig, glanzend. Steel opp. rood. 70 x 19,5mm. Cheilocystiden meeste met apikale uitgroeisel, cystiden met gelatineuze massa gevuld. sporen gemeten zonder uitsteeksels 9 x 7mu. in de hoedhuid harige cystiden van 2 - 4mu breed en pileocystiden 4 - 7mu breed gevuld met een substantie. Op foto´s zichtbaar. Vergeleken met o.a. R. rosea, rhodopus en nog enkele anderen maar de gevonden mic. kenmerken overtuigen mij dat het R. sanguinaria SYN. R. sanguinea is.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

R. paludosa ook uitgesloten?
Lamelsnede bij de hoedrand gewoon wit, of rood?
Groeten,
Martin

spanjool

Hoi Martin, als we jou toch niet hadden.
Ik had R. palludosa uitgesloten vanwege de grotere sporenmaat.
Echter na je opmerking blijkt niet terecht, heb het rood aan de lamelsnede over het hoofd gezien. Zie foto. gefotografeerd door de derde buis van de steromic met Canon dslr400D gemonteerd op een byomic camera adapter (voor de techneuten onder ons).
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Denk nou niet direct dat die sleutel dus niet deugd, want dat traject (1-11-12-33-34-45-46-47-48 R. paludosa had ik ook gelopen maar ik twijfelde omdat ik em niet slank vond en niet op een moerassige plaats, bovendien bleken de sporen niet zo groot. Omdat tijdens het sleutelen de smaak van het proeven steeds duidelijker aanwezig werd heb ik de sleutel nogmaals geprobeerd en ben van 12 toen naar 13 gegaan. Zo zie je dus dat je niet alles klakkeloos moet aannemen maar meestal even een paar opties moet doorlopen.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer