Ringen uit Zweden/Denemarken

Gestart door Jeroen Nagtegaal, september 04, 2009, 20:09:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Ha,

Afgelopen 2 weken in Zweden/Denemarken geweest met mijn ouders en zusje.
Daar enkele ringen afgelezen. Van 2 weet ik niet zeker het land.
Een Ad Man Knobbelzwaam met J 0552, Het beest kon niet aan land komen en moet het doen door met de verrekijker in het water te kijken. Afstand was 2 M en helder water. Is dus ook zeker.

Ik was op de site van het VT aan het kijken maar kon zo niet een land vinden. Gewoon een Copenhagen?

Verder nog een Kokmeeuw in Zweden (Malmö) was een juv met beginnend met T16..... Land ed stond erboven. Welk land?

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


bramubels

Voor zover ik weet beginnen er geen Kokmeeuw ringen met een T, dit betekend echter niet dat het niet zou kunnen maar misschien stond er nog wat voor de T? Belgie begint met bijv. 6T of 7T en Finland met ST. Misschien dat dat een optie is?

Bram Ubels.

bramubels

Mooie sites om dit soort dingen op te zoeken zijn naast cr-birding.be
http://www.holmer.nl/birdrings.htm voor metaal en
http://www.crb-photoguide.com/ voor kleurringen voor de gene die deze sites nog niet kende. Beide met foto's.

Bram Ubels.

Jeroen Nagtegaal

Die site met metalen kon ik niet meer vinden! in een Pinned plaatsen? Ik weet haast wel zeker dat er niest voor de T stond heb hem namelijk genoteerd met ... erachter, als ik niet zeker ben wat er tussen of er voor moet zet ik daar ook ...

Zal de ringen in de loop van de week allemaal melden.
In Zweden, Malmö (Veel metalen aanwezig! 1 op de 3 kokmeeuwen was geringd, verder Storm, Gr. mantel en div. Stormmeeuw)

Helaas maar 2 Kokmeeuwen geheel af kunnen lezen, 1 Wilde Eend en een Stormmeeuw.

In Denemarken:
Odense: Man Knobbelzwaan met Metaal.
Silkeborg: Kokmeeuw, 2 Kleurringen van het zelfde Deense project, in 2 uur tijd maximaal 7 verschillende kokmeeuwen daar aanwezig.

Verder in Odense ook een gerinde Aalscholver met metaal, helaas niet af kunnen lezen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

hoi Jeroen,

Een tiental jaren geleden heb ik in Groningen wel geringde Kokmeeuwen gezien met een metalen ring die met een 'T' begonnen. Dat waren aluminium ringen uit Letland. Diverse maten / grootte en een variabele vormgeving. Soms stond de 'T' ook ergens apart in een hoek en/of was extra groot / extra klein. M.i. stond er als tekst 'LATVIA' en/of 'RIGA' en/of 'LATVIA RIGA' op.

Zag je de geringde Knobbelzwaan in Denemarken? Daar worden grote aantallen Knobbelzwanen geringd: bijna iedere Knobbelzwaan in Kopenhagen heeft wel een metalen ring. Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe Zweedse ringen van Knobbelzwanen zijn. 'J 0552' past in het Deense systeem.

Het verbaast me niets dat je erg veel geringde Kokmeeuwen in Malmö zag. Vermoedelijk ben je in het Pilldamsparken geweest: daar zijn een flink aantal jaren achtereen dagelijks Kokmeeuwen gevangen. Zelf hier ook wel eens geweest (in maart, samen met Frank Majoor) en toen ook grote aantallen afgelezen. 's Winters zie je in Nederland flinke aantallen geringde Kokmeeuwen met Zweedse ringen die bijna allemaal uit Malmö komen.

Geen vogels gezien met Arnhem-ringen en ook geen gekleurringde Kokmeeuwen van Frank?

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

#6
Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik had aan de zeekust van Malmö in een inhammentje, zie : http://observado.org/waarneming/view/44494661

Ik ben er 3 maal geweest, 2 maal op één avond en éénmaal de daaropvolgende ochtend. De avond moest ik het eerst doen zonder voer, en toen zaten er veel diverse ringen bij, zowle links als rechts, maar ook kleine en grotere. Later had ik een snee of 2 brood kunnen krijgen voer te voeren. Daarmee lukt het dus ook om enkele af te lezen, echter zaten er veel meer die alleen een enkel cijfer lieten zien of alleen de naad... Enkele die redelijk bewogen en waarvan ik al een groot deel zag heb ik als eerste geprobeerd af te lezen. De avond kwamen de beesten ook niet echt kortbij.

De ochtend zonder brood gegaan, maar gelukkig lagen er een stel "oude broden" die dus maar gebruikt om te voeren. Echter wilde de beesten maar weinig op de kant blijven zitten, vooral de ongeringde beesten bleven mooi zitten...
Van alle ringen waar ik een land van kon zien/maken waren het zweden, op de Juv na.

De Knobbelzwaam was in Odense, dus Denemarken.

Verder 2 gekleuringde Kokmeeuwen gezien en afgelezen, Ben 2 uur aan het water in Silkeborg (DK) geweest en heb toen maximaal 7 verschillende kokmeeuwen gezien. Beide zijn van hetzelfde Deense Project, metaal had ik ook afgelezen. Alle ringen zijn al gemeld, nu maar afwachten op de terugmeldingen. Binnenkort zal ik ook nog een plaatje plaatsen van beide gekleurringde Kokmeeuwen op Observado: http://observado.org/waarneming/view/44496823

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Die kwam ik ook tegen, wellicht een idee voor een Pinned topic met links over ringen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Van de eerste 2 ringen heb ik al antwoord. Eén Stormmeeuw en één Kokmeeuw, Beide geringd het het Pilldamspark (Malmö)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

#10
Naar aanleiding van de reacties van Jeroen en Klaas over de ring van de Knobbelzwaan: ik heb in de jaren 80 langs de IJssel een Zweedse geringde Knobbelzwaan afgelezen. De tekst/cijfer indeling is hetzelfde als een Deense ring. De code was op de Zweedse ring H-xxxx (x=cijfers).
Groet,
Benny Middendorp