Nimfen op Kaasjeskruid

Gestart door Corryabbink, september 03, 2009, 21:55:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Deze nimfen zitten gezellig op Kaasjeskruid in mijn tuin.
Heeft iemand enig idee tot welke soort deze zouden kunnen behoren?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Hmm, ergens doen ze me denken aan de nimfen van Liorhyssus hyalinus, maar van de andere kant ook weer niet. Vooral de 4 witte stippen op het achterlijf vallen me op. Die hadden die nimfjes van mij ook. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=86955.0 Maar dat erg donkere zwart is toch weer heel anders. Ik zou ook niet weten of er nimfen van andere wantsen zijn, die zo sterk op L. hyalinus lijken. Ben eens benieuwd wat dit nu is!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Corryabbink

Marjo bedankt. Ik kom in ieder geval dichter bij het vuur.
Ze lijken wel sprekend op de door jou genoemde soort die op deze site staat:
http://www.austinbug.com/rhopalidae.html
De plant klopt ook want het is een Malvasoort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

MarjoSmeets

Op die site lijken ze in elk geval donkerder ja. Ben eens benieuwd wat Berend ervan zegt, die houdt zich momenteel ook met L. hyalinus bezig! Onder andere dan.  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

Inderdaad nimfen van Liorhyssus hyalinus! Vindplaats?

Corryabbink

#5
Citaat van: Berend Aukema op september 04, 2009, 16:29:28 PM
Inderdaad nimfen van Liorhyssus hyalinus! Vindplaats?

Berend bedankt.
Vindplaats Vriezenveen.

Vandaag heb ik deze op de foto gezet. Ik had ze al langere tijd gezien en soms kwamen ze per ongeluk als bijvangst op de foto. Jammer dat het zo hard waaide. De volwassen exemplaren vond ik op Zilverschildzaad in dezelfde tuin.
Misschien dezelfde soort?
Hoe bijzonder zijn ze eigenlijk?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

harry60

#6
De laatste is een Lygus soort misschien Lygus (gemellatus), maar wacht even op Berend want misschien maakt hij er nog wat anders van.

Berend schreef het volgende over Liorhyssus hyalinus:

Liorhyssus hyalinus (familie Rhopalidae). Een zeldzame soort van meer zuidelijke herkomst, die sinds 1994 vaker in ons land is aangetroffen. Voor die tijd slechts één exemplaar in 1923 ... Lijkt een voorkeur te hebben voor Atriplex- en Chenopodiumsoorten, o.a. in moestuinen.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Corryabbink

#7
Harry bedankt.
Het is al net als met vele nieuwe plantensoorten die vanuit het zuiden ons land veroveren.

Wat de volwassen exemplaren betreft denk ik dat je gelijk hebt met hebt met Lygus gemellatus maar misschien heeft Berend een andere mening. Onvoorstelbaar dat er zoveel soorten Wantsen zijn.
Bijna geen beginnen aan ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Berend Aukema

Lygus rugulipennis. In NL iets meer dan 600 soorten wantsen. Niet veel als je het vergelijkt met kevers of vliegen ...

Corryabbink

#9
Citaat van: Berend Aukema op september 05, 2009, 10:22:48 AM
Lygus rugulipennis. In NL iets meer dan 600 soorten wantsen. Niet veel als je het vergelijkt met kevers of vliegen ...

Berend bedankt. Laat ik nou net vanmorgen L.rugulipennis in de boeken gevonden hebben :lol: Overigens heeft de soort daarin ook een Nederlandse naam nl.: Behaarde wants.
600 soorten dat valt nog mee. Planten- en mossoorten zijn er meer.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Vanmorgen zag ik de eerste volwassen exemplaren van L. hyalines. Wel een kleurverschil vergeleken met die van Marjo in haar topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=86955.0

Elders op dezelfde plant vond ik weer nieuwe toekomst.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

harry60

Ja, ik denk dat ze nog niet lang geleden verveld zijn, zullen nog wel wat donkerder worden denk ik.
Maar er zal denk ik ook wel kleur verschillen zijn tussen deze soort wants.
Die van marjo waren erg licht wat ook nog aan de foto kan liggen door de flits.

Leuk hopelijk kun je nog een keer langs gaan en wat opnames maken als ze wat uitgekleurd zijn, zal lastig zijn want ze kunnen in dit stadium vliegen wat ze zeker niet zullen laten :)

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Corryabbink

Ze wonen nog geen 2 meter van me af ;D In mijn eigen tuin. Misschien kan ik ze terugvinden. Ze zijn verzot op Kaasjeskruid.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"