libelhuidje?

Gestart door astarde, september 06, 2009, 16:04:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

astarde

naar aanleiding van plaatsing op 'waarneming' als libel-huidje van waarschijnlijk de Oeverlibel, was iemand zo vriendelijk mij erop te wijzen dat dit niet kan kloppen.
Maar wat is het dan wel? Een Jufferhuidje? en zo ja, is te zien welke?
Met groeten, Marianne[/img]

RubenWinter

In ieder geval wel een jufferhuidje, ik weet alleen niet welke. Om een of andere reden zit ik te denken aan houtpantserjuffer...
Groeten,

Ruben Winter

ronald

jufferhuidjes zijn nogal lastig op naam te brengen, en van een foto helemaal. het is volgens mij in de hoek van de pantserjuffers te halen, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
juffers en echte libellen kun je wel makkelijk onderscheiden. juffers hebben, achteraan het achterlijf vrij grote en platte 'blaadjes', de lamellen. hiermee ademen ze, en ze zwemmen er ook mee als een vis. echte libellen hebben stekels achteraan het achterlijf. ze ademen door water naar binnen te zuigen, en kunnen het water er op hoge druk weer uitpersen als aandrijving, zoals in bijgaand filmpje mooi te zien is:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030611_libellenlarven01
groeten, Ronald van Seijen

RubenWinter

Dan zit ik toch wel een beetje in de juiste richting?
Groeten,

Ruben Winter

ronald

ik denk het wel, maar helemaal zeker ben ik ook niet hoor. vaak zijn pantserjufferhuidjes heel mooi, alsof ze gelakt zijn, maar op dit huidje lijkt wat aanslag te zitten, dus dat is nu niet zichtbaar.
groeten, Ronald van Seijen