platbuikjes misschien

Gestart door maria48_4, september 02, 2009, 18:56:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Aan de vorm denk ik platbuiklibel maar ben geen deskundige ;-)
Zijn twee verschillende tijdstippen dus niet dezelfde huiden

Goyatlah

#1
Eerste is een Glazenmaker (Aeshna). Durf ik op het moment niets meer over te zeggen.
Tweede is Platbuik of Viervlek, en is vanaf deze foto denk ik niet determineerbaar. Heb een foto van de voorkant van de kop nodig.

[EDIT] Was iets te snel. 2 is Oever [\EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

De oever sluipt niet uit op de plek waar ik deze vond, er zit op die plek wel viervlek. Op het veld waar ik fotografeer merk ik dat alle libellen (op de juffers na) hun eigen uitsluip plek hebben. Bij de viervlek uitsluip zitten ook de grote keizer en de platbuik.

Dan zitten de bloedrode, steen en bruinrode aan de overzijde van bovenstaande.

Aan de achterzijde van het park vind ik de paardenbijters, glazenmakers en nog een die ik niet zo snel op naam kan noemen. (de boomkant noem ik deze kant)

De oever uitsluip is aan de andere kant van het park, maar het zou natuurlijk altijd kunnen.

Soort systeempark zeg maar ;-)


Goyatlah

Ben benieuwd, mag je me wel een keer laten zien, want zo ken ik het niet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

Ik hoorde dit ook nooit eerder van wie dan ook, bizar parkje, wat er niet zou kunnen zitten zit er en wat er zou moeten zitten zit er niet. (kan je het volgen?) Het leuke is dat ik daar alles weet te vinden, zelfs de paddestoelen hebben hun eigen plek, echt maf daar!! haha Nieuwe spin in Nederland? ook die heeft daar zijn plekje.

ronald

heb je ook een iets betere foto van het eerste huidje? de achterlijfstekels zijn niet goed zichtbaar, en die kunnen mogelijk wat meer info opleveren.

het tweede huidje is van een viervlek, dus het parksysteem blijft intact ;-) oeverlibel heeft een langere anaaldoorn, de zijstekeltjes komen maar ongeveer tot een derde van die doorn, daarmee pik je gewone oever er 'vrij makkelijk' uit. het gaat dus tussen platbuik en viervlek. het is vrij goed te zien dat de zijstekeltjes over de helft van de anaaldoorn gaan, bij platbuik komen ze niet of net tot de helft, vandaar viervlek.

soms hebben libellen globaal gezien wel verschillende uitsluipplekken, maar als je een beetje doorzoekt over een wat langere periode zie je vaak wel dat het toch wel aardig door elkaar loopt. oever en viervlek vind je bv vaak op dezelfde uitsluipplekken.
maar het blijft natuur, en die kan verrassend zijn, klinkt in ieder geval wel als een leuk parkje!
groeten, Ronald van Seijen

maria48_4

Ik ontvang nog steeds geen mail van nw reacties. Beetje laat dus, maar nee, helaas geen betere foto, maar ik leerde nu wel waar ik close ups van moet maken. Volgend jaar pas weer denk ik ;-(

Weia

Citaat van: maria48_4 op september 11, 2009, 20:21:10 PM
Ik ontvang nog steeds geen mail van nw reacties.
Hotmail zeker? Altijd ploeteren met microsoft.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

maria48_4

Nee, ik heb pas omgezet naar mijn website mail op advies van hier. Maar ook daar lukt het niet. Ik kijk nu dus steeds naar alles wat ik inzend of er iets bijgeschreven is. Best lastig en tijdrovend.  :rolleye:

Jeroen Nagtegaal

Kan ook via knop "Toon nieuwe reacties oop jouw berichten" (Onder je naam, rechtsboven in je scherm)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maria48_4

Dune! En alles werkt hier weer, ook mijn nw mailadres!  ;D