juffer net uit het water

Gestart door maria48_4, september 02, 2009, 18:43:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

maria48_4

Helaas viel zij van dit takje en vond ik haar niet meer terug, miste dus mijn 1e foto mogelijkheid een juffer geboren te zien worden. Zelf kreeg ik een klein vermoeden dat het een roodoogje kan zijn. Vraag niet waarom, meer een gevoel.
Ook hier heb ik meer foto's van indien nodig.

Alvast bedankt Maria

Goyatlah

Mooi, dit is nog echt een larve, en die zie je niet zo vaak. Uitsluipen is nog niet begonnen, dus het beest zal het wel overleefd hebben.
Over jufferlarves durf ik (nog) niets te zeggen. Maar vaak weet je wel wat voor heel jonge beesten er ter plaatse waren.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

Dat was enorm divers, lantaarntjes, roodoogjes groot en klein, roodoogjes waren het meest aanwezig, vandaar mijn gevoel denk ik.

Goyatlah

Als ik uit die 3 moet kiezen zeg ik Kleine Roodoog. Maar met een  heel groot ???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

maria48_4

mmmm mijn gedachte ook. Wie weet komt er iemand zonder vraagtekens die zegt: yep! die ken ik!

ronald

dit is helemaal lastig, het uiteinde van de lamellen zijn omgevouwen, daaraan kun je soms nog wel eens ietsje onderscheid maken, geen idee dus.

ik heb zelf ook wel jufferlarven van stengels af zien duiken, ik heb er ook eentje op film die dat doet omdat er een watersnuffel op hem afvliegt. de larve reageert heel alert, draait eerst achter de stengel en laat zich dan vallen als de snuffel te dichtbij komt. als er gevaar dreigt duiken ze zo het water weer in en proberen ze het verderop/later nog eens.
groeten, Ronald van Seijen