Hoofdmenu

Hoe was 2009?

Gestart door Goyatlah, september 02, 2009, 18:36:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

ik vind het zelf erg leuk om bepaalde soorten intensief te volgen, zoals noordse winterjuffer, noordse glazenmaker, oostelijke witsnuit, gevlekte glanslibel, en daar heb ik me dit jaar net als voorgaande jaren weer geweldig mee vermaakt.
bij het onderzoek naar de oostelijke witsnuit neem ik jaarlijks vooral een groot deel van het huidjeszoeken op me, en dit jaar leverde dat iets van 110 huidjes op, en zo'n 1100 huidjes venwitsnuit. dat is een erg intensief klusje, en het is soms echt afzien om zo intensief te zoeken, maar ook zeer bevredigend als de resultaten zo goed zijn!

ditzelfde gaat op voor de gevlekte glanslibel, ik ben al jaren bij het onderzoek naar die soort betrokken, en dit jaar hebben we met alle verzamelde info een gericht en behoorlijk intensief huidjesonderzoek in vooral de lindevallei gedaan, wat 155 huidjes opleverde (vanaf 2004 hadden we enkele tientallen verzameld, ze zijn verschrikkelijk moeilijk te vinden). daarbij werd van alles duidelijk over de sluiptijd en het biotoop, wat ook weer erg bevredigend was.

het onderzoek naar de noordse winterjuffer heb ik zo'n 6 jaar lang met mischien wel wat overdadig enthousisme gedaan, honderden velddagen heb ik er aan besteed, waarbij ik heel NO nederland af heb gesjouwd. dit jaar heb ik het een stuk rustiger gedaan, een beetje de zaak wat af proberen te ronden. een aardigheidje daarbij was het ontdekken van een nieuwe voortplantlocatie door huidjeszoeken. deze plek kon ik in de vliegtijd niet bezoeken, maar het was wel duidelijk dat ze er moesten zitten, leuk om door die kleine frutselhuidjes een nieuwe plek te vinden :blink:

maar na jaren voornamelijk dergelijke soorten onderzoeken gedaan te hebben wordt je wel wat kieskeurig, en lette ik steeds minder op algemene libellen, en dat heb ik dit jaar ook anders gedaan, regelmatig gewoon lekker bij een paar lantaarntjes gaan zitten kijken bv, en me verbazen hoe mooi die eigenlijk kunnen zijn, een beetje back to basic dus. de natuur kan in zijn meest simpele vormen al prachtig zijn, maar dat vergeet je nog wel eens als je steeds met je neus in de zeldzaamheden zit.
ook ben ik meer thuisgebleven dan anders, gewoon lekker in de tuin wat omknutselen, en dat leverde oa een copula blauwe glz op, iets wat je ook niet vaak ziet, en ook dit is natuurlijk een prachtige libel om te zien.
groeten, Ronald van Seijen

JohnvR

Voor mij waren de hoogtepunten van 2009:
* Bronlibel. Deze soort leek me schitterend om eens te zien en stond hoog op mijn verlanglijstje. In de Noord-Hollandse duinrellen (huh) is het niet gelukt, maar op vakantie in Frankrijk zag ik er een mooi aantal. Later ook een in Nederland, top! Sowieso was het erg leuk om op vakantie in een andere omgeving met mooie natuur te zijn met allerlei nieuwe libellensoorten.
* Het vinden van mercuurwaterjuffers. Toch leuk, al was het in Frankrijk. Van te voren goed er op gestudeerd en op basis van de biotoopbeschrijving heb ik ze weten te vinden.
* De hele winter door Bruine winterjuffers gevolgd.
* Voortplanting van Noordse witsnuit in de Noord-Hollandse duinen aangetoond (vers imago gevonden).

Mindere ervaringen:
* De libellenstand in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is toch wat flets.

joost nijskens

#32
Mijn leukste dingen in 2009:
-een nieuw record van platbuik gevestigd op 18 april
-allerlei voor mij nieuwe zeldzame soorten gezien, zoals Gewone Bronlibel, Gevlekte Glanslibel, Gaffellibel, Speerwaterjuffer, Zuidelijke Keizerlibel.
-een Gewone Bronlibel op een locatie waar ik deze totaal niet verwachtte.
-weer veel prachtige soorten gezien in Landgoed Hoosden, waar ik regelmatig kom
- alle andere nieuwe soorten, in totaal 15.
- en als klap op de vuurpijl nog een Weidebeekjuffer op 31 oktober, waarschijnlijk een record.
-en natuurlijk ook alle andere libellen die ik dit jaar gezien heb en al het nieuwe dat ik heb geleerd.
Groeten,
Joost Nijskens

JohanvantBosch

#33
Citaat van: joost nijskens op november 18, 2009, 21:05:52 PM

- en als klap op de vuurpijl nog een Weidebeekjuffer op 30 oktober, waarschijnlijk een record.

Die had ik nog niet gezien. Leuk..... record dat in de veldgids staat is 26/10.
Je hebt je waarneming ingevoerd op de 31e trouwens....

Herman Bouman

Citaat van: ArjenDrost op september 03, 2009, 16:17:47 PM
Citaat van: Gert Veurink op september 03, 2009, 09:01:46 AM
Dagje Duitsland vond ik ook erg geslaagd. Die ga ik er ook inhouden denk ik.
Ik ook :P

Dat was zeker een hele mooie dag. Gezellig en leuke soorten gezien. Volgend jaar weer?

joost nijskens

Citaat van: JohanvantBosch op november 18, 2009, 22:00:42 PM
Citaat van: joost nijskens op november 18, 2009, 21:05:52 PM

- en als klap op de vuurpijl nog een Weidebeekjuffer op 30 oktober, waarschijnlijk een record.

Die had ik nog niet gezien. Leuk..... record dat in de veldgids staat is 26/10.
Je hebt je waarneming ingevoerd op de 31e trouwens....

Foutje.... :-[
Groeten,
Joost Nijskens

Jeroen Nagtegaal

Vandaag zonder enige moeite nog 8 Bruinrode Heidelibellen, het weer lijkt niet heel koud te gaan worden. Nieuwe record voor ditjaar? Record staat op 29-11
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

In elk geval wel een Record voor Houtpantser: Stond op 18-11 http://waarneming.nl/waarneming/view/45394187
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MARIA

In mei voor het eerst naar Libellen gekeken..... en gelijk verkocht.
Wat me echt bij zal blijven is het kat en muis spel tussen een bruine glazenmaker en mij. Ik heb weken met een duizelige camera in de wei lopen zwaaien, steeds vloog hij langs me, tot ik hem in eens in mijn haar en tegen mijn wang had. Dat vergeet je niet(groot is ie dan!) En het is toen gelukt, eindelijk, om op de plaat te zetten.
En de gelukte uitvergroting van mijn eerste glassnijder. Het was ook een zomer, waar je soms in het zonnetje bijna bij iedere stap een heidelibel zag zitten. Ik vond het fantastisch. Gisteren bij de Grebbenberg 3 Libellen gezien, de laatsten?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

Sticht

Citaat van: MARIA op november 20, 2009, 21:01:38 PM

En de gelukte uitvergroting van mijn eerste glassnijder.

Mooi!

Goyatlah

Heel fraai.
Vooral ook omdat de Bruine Glazenmaker op mn top 3 staat van moeilijkst te fotogreferen soorten (op 2, na de Metaalglanslibel)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op november 20, 2009, 22:13:07 PM
Heel fraai.
Vooral ook omdat de Bruine Glazenmaker op mn top 3 staat van moeilijkst te fotogreferen soorten (op 2, na de Metaalglanslibel)

dat mag voor jou zo zijn, maar hier komen ze zoveel voor dat dat hier zeker niet zo is... gaan vaak hangen. metaalglans natuurlijk wel!
groet!
Gert Veurink



Weia

Bofkont. Ik be het helemaal met Dolf eens, dat zijn twee lastigerds om te fotograferen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

je ziet bruine glz hier (in Friesland) best veel en ze zitten ook best vaak, alleen doen ze dat graag hoog op boomstammen. als ik altijd een ladder mee het veld in nam dan had ik zeker veel film en foto van bruine glz kunnen maken, nu is dat heel spaarzaam, want ik heb niet zo vaak een ladder mee...
en als ze dan eens laag zitten is dat idd niet zelden op het gezicht. daar heb ik laatst leuke filmopnames van kunnen maken toen ik twee vrienden meenam naar een bosven, doodeng vonden ze het eerst, zo'n groot ding op hun snuit, lachu!
overigens deed een venglazenmaker volop mee met dat op mensenzitgebeuren.
ojah, het is natuurlijk niet alleen het gezicht, ze kunnen ook gewoon elders op je gaan zitten, maar op het gezicht maakt best wel indruk  :o !
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Bruine is ook in Groningen verre van zeldzaam, komt in de stad voor, op heideveldjes kan ie soms zeer aanwezig zijn (tientallen op 1 ha), en overal waar Groene of Vroege Glazenmaker, of Glassnijder zit, zit de Bruine ook.
Metaalglans is een wat ander verhaal, moet je echt naar op zoek gaan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

#45
In de Kempen komt Metaalglans op allerlei plaatsen voor maar nergens talrijk. Het makkelijkst te vinden door waterloopjes (beken, heldere sloten in bosrijke omgeving bijv.) een eindje te volgen: geheid dat je er dan 1 of meer tegenkomt, dikwijls op zelfs zeer beschaduwde plaatsen valt mij altijd weer op! Sommige dieren volgen een relatief vast patroon tijdes hun vluchten boven bijv. een beek: op 1 plek blijven zitten en wachten tot-ie weer langs komt levert soms resultaat op (ze blijven dikwijls kort 'stilstaan'). Een doodenkele keer gaat zo'n beestje dan ook nog vlakbij je zitten.
Bruine glm is, zoals ik al vaker hier meldde, zeldzaam en zéér plaatselijk in de Kempen en daarom alleen al erg lastig te knippen. Bijgaand is in 3 jaar tijd het beste wat ik er van kon maken (300 mm., mooi weer en een flinke crop...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick w

Toch mooie foto's Frank!

Groet,
Nick W

Menko Vlaardingerbroek

CiteerVooral ook omdat de Bruine Glazenmaker op mn top 3 staat van moeilijkst te fotogreferen soorten (op 2, na de Metaalglanslibel)
Wat is de derde soort in de topdrie eigenlijk?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Gert Veurink

voor mij noordse glazenmaker...
groet!
Gert Veurink



ronald

Citaat van: Gert Veurink op november 22, 2009, 18:13:07 PM
voor mij noordse glazenmaker...
het vinden kan idd lastig zijn, maar het is wel een heel goed benaderbare soort. als ze eenmaal lekker op een boom zitten kun je meestal heel dichtbij komen. op een plek waar ze voorkomen loont het vaak om gewoon lekker bij zonnige bomen rond een ven te gaan zitten. zeker wat later op de middag kunnen ze daar heel uitgebreid genieten van het zonnetje, en als ze zo nu en dan een uitval doen komen ze vaak weer terug. erg leuk om daar op een krukje een hele poos bij te zitten!
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

Citaat van: ronald op november 22, 2009, 19:19:04 PM
Citaat van: Gert Veurink op november 22, 2009, 18:13:07 PM
voor mij noordse glazenmaker...
het vinden kan idd lastig zijn, maar het is wel een heel goed benaderbare soort. als ze eenmaal lekker op een boom zitten kun je meestal heel dichtbij komen. op een plek waar ze voorkomen loont het vaak om gewoon lekker bij zonnige bomen rond een ven te gaan zitten. zeker wat later op de middag kunnen ze daar heel uitgebreid genieten van het zonnetje, en als ze zo nu en dan een uitval doen komen ze vaak weer terug. erg leuk om daar op een krukje een hele poos bij te zitten!
inmiddels een paar keer mogen vinden, maar ze willen juist niet gaan zitten! Maar goed kwestie van meer oefenen dus denk ik... tot die tijd doe ik het met deze, maar dat moet in 2010 maar beter dan...


groet!
Gert Veurink



ronald

toch nog een hele fraaie foto Gert, als nogal matige fotograaf lukt het mij niet om ze er vliegend zo op te krijgen.
er zijn idd dagen dat ze nauwelijks willen gaan zitten, meestal met erg zonnig weer. als het wat half om half bewolkt is dan gaan ze veel vaker zitten. en anders laat op de middag, dan worden ze ook zitteriger.

maar de noordse glz blijft een aparte snuiter, toen ik de soort in 2004 met mijn toenmalige vriendin begon te onderzoeken werd ons verteld dat ze nauwelijks in friesland voorkwamen. dus wij naar drenthe om de soort te leren kennen, waar we een locatie wisten waar de soort wel eens gezien werd. we waren nog niet bij het ven of er kwam al een eentje op me zitten, we konden het haast niet geloven! bij het ven viel onze mond helemaal open, daar vlogen op en rond het ven gewoon tientallen rond  :o . we hebben toen 30 opgeschreven, maar het waren er zeker wel meer. zoveel werden daar nog nooit gezien, we hadden echt heel veel geluk!
en toen in friesland op zoek, het was binnen 5 minuten raak, en nog eens 5 minuten alweer, en op en iets verderop gelegen ven weer, waar we ook bij veenmosvennen kwamen was het bingo. het jaar erop was bijna hetzelfde, honderden huidjes werden verzameld, en we snapten niet waarom anderen zoveel moeite hadden om de soort te vinden in Friesland. maar het jaar daarna was het geluk opeens op, we zagen ze nog wel, maar het was opeens een stuk moeilijker, hier en daar een exemplaar, veel minder huidjes, en op de locatie in drenthe vloog ook bijna niks meer, raarrrrrr ??? . we waren dus echt wel verwend, het was niet altijd even makkelijk! daarna trok het wel weer aan, en konden we in Friesland ook een keer een concentratietje vinden, een stuk of 7 noordse glz die op een klein stukje rondvlogen, dezelfde dichtheid als in drenthe, maar dan in het klein.
dit jaar heb ik een paar keer op een ven gekeken waar ik de soort al een paar jaar volg, en waar ik vorig jaar nog makkelijk 4 man zag, en nu op een hele mooie dag zat er helemaal niks op de bomen waar het al drie jaar steeds bingo was.
een soort van uitersten dus, lekker geheimzinnig, en ze maken zelf wel uit wat ze doen en wat wij te zien krijgen. ik blijf ze daarom (en omdat ze niet schuw zijn) echt geweldig vinden!
groeten, Ronald van Seijen

Gery

#52
Ik was met een vriend (24 juni) op een mooie ochtend bezig met een broedvogeltelling voor het INBO in een natuurgebied bij ons in de buurt. Terwijl wij terug wandelen langs de rivier deed hij niet anders dan wijzen en determineren daar een lantaartje, ginder een grote keizerlibel, op die planten zitten mannetjes weidebeekjuffers. Mijn interesse was definitief gewekt! Veel berichtjes gezet op deze site natuurlijk waarvoor dank voor het geduld van iedereen. Ik heb dit jaar toch nog 19 soorten gezien waaronder enkele hele mooie : zwarte heidelibel, bandheidelibel, gewone bronlibel, zuidelijke glazenmaker, bosbeekjuffer, beekoeverlibel, in Frankrijk op vakantie ook nog gafellibel. Je kan je dus al voorstellen als je een half seizoen mist hoe dat je dan uitkijkt naar 2010  :P

ewoudploeg

mijn leukste dingen zijn de donkere waterjuffer in duitsland met honderden bij elkaar. heerlijk om deze soort ook genoteerd te hebben, maar het hoogtepunt was mijn ontdekking van een zich voortplantende populatie van de Groene glazenmaker in de stad Groningen.  dit na 10 jaar afwezigheid!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Weia

2009 is nog niet eens voorbij. Vandaag heeft AdO nog een bruinrode heidelibel gemeld!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk is het zonde dat dit topic zakt, Het jaar is nog niet om!

Bedacht me laatst dat eigenlijk mijn leukste ontmoeting dit jaar in de vergetelheid was gekomen bij mij.

Ga je op excursie met de planning om in de middag naar het W-veen te gaan in de Achterhoek om Hoogveenglanslibellen te kijken. Eerst maar naar de Supermarkt, en zo naar de Speerwaterjuffers. Fiets je over een Kruising in hartje Winterswijk, vliegt er een libel laag, op maar 5-15 cm boven de straatstenen rondjes. Eerste gedacht gelijk Hoogveenglanslibel, durfde het alleen niet uit te spreken. Gevangen (Ja, 't hoort niet. Daar hoeft dus ook geen discussie over!) en blijkt het er dus een mannetje te zijn. Is voor mij toch wel het laatste wat ik verwacht op een kruising, en dan ook nog een patrouillerend mannetje!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 30, 2009, 22:53:04 PM
toch wel het laatste wat ik verwacht
Het zal jouw aantrekkingskracht wezen... Nou, ik denk eigenlijk dat heel wat libellen heel wat keren op heel idiote plekken zitten (idioot vergeleken met hun echte biotoop), maar dat de waarnemersdichtheid te klein is om dat op te merken. Dat wordt dan langzaam beter.
De eerste aangetoonde voortplanting van zuidelijke keizer was ook door mensen die helemaal niets van de soorten wisten, toevallig wel met de tegenwoordigheid van geest om anderen te vragen wat ze gefotografeerd hadden. Zo zijn er meer voorbeelden, zoals een zuidelijke heidelibel die een paar jaar later pas vanaf foto gedetermineerd wordt.
We gaan nog heel wat leuks meemaken!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w

Citaat van: atalanta op december 31, 2009, 10:38:49 AM
We gaan nog heel wat leuks meemaken!

Dat hoop ik ook  ;D

Groet,
Nick W

Peter Hoppenbrouwers

Hoe het was in 2009 bij mij in de buurt in de Gelderse Poort en gezien is in waarneming.nl, heb ik in een enthousiaste bui samengevat in een jaaroverzicht 2009, nu te bekijken op http://www.geldersepoort.net/index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=1

Verder nog een oude waarneming van een eiafzettende vrouwtje Zuidelijke keizerlibel uit 2006 de tekst uit een email met foto's voorzien in een pdfje.

Laat de lente van 2010 maar beginnen...

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Anne Hueber †

Een heel goed verzorgd verslag en ook hele gave foto's :duim: