Hoofdmenu

Hoe was 2009?

Gestart door Goyatlah, september 02, 2009, 18:36:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ben benieuwd naar iedereens wedervaren. Hierbij de mijne.

- Winterjuffers wouden niet. Pas in juni in Polen de eerste (en tot nu toe enige). Weet nog steeds niet of het nu een Bruine of Noordse is, maar wellicht wil Ronald nog even kijken. Ga binnenkort nog wel even zoeken.

- Verder was het voorjaar mooi. Donkere Waterjuffer excursie, veel (heel veel) Hoogveenglans, Gevlekte Witsnuit (inclusief nieuwe voortplantingslokatie in Noord-Drenthe), en mijn Plasromboutjes doen het nog steeds uitstekend. 65 huidjes in 1 dag op ca 10% van de oever. Helaas was ik te stom om te zien dat er ook nog larven tussen zaten. Had een mooie fotosessie kunnen worden. Volgend jaar dus. Verder nieuwe lokaties voor Vuurlibel en Maanwaterjuffer.
Ook nog de eerste Friese Rivierrombout. Voor mij zeker, voor het COWN denk ik niet. Marjan heeft hem ook gezien.


- Polen was heel wisselend. Alle Rombouten (inclusief de huidjes) daar gezien, maar geen enkele Witsnuit. Pas in Duitsland zag ik (in deze volgorde) Gevlekte, Noordse, en Ven (Gevlekte in Brandenburg, andere 2 net over de grens bij Haaksbergen). Van Gaffel en Tang uitsluipbeesten. Verder Zuidelijke Keizer (+ 3 huidjes), Beekoever en Bosbeek. Had veel beter gekund.


- Najaar schoot ook niet op. Terugval van Polen, maar er vloog ook weinig hier. Belangrijkste plus was Plateaux (met dank aan Frank) waar ik volgend jaar een of twee weekenden weer ga rondkijken. 6 soorten Symps op 1 lokatie!!! (danae, vulgatum, striolatum, sanguineum, pedemontanum en uiteraard depressiusculum). (3 nieuwe soorten op 1 dag). Verder een boel huidjes en eiafzettende vrouwtjes van de Groene in de Peizermaden. En 2 onzekere Bronlibellen (en dat vreet...)


Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Reinaerde

Leuk topic!

Ik kijk wel naar libellen maar ben er nog niet heel goed in. Wel is het raar dat ik juist voor het eerst dit jaar Bruine winterjuffers zag en dan gelijk 5, 2 copulas en jaloerse single. Later zag ik ze dit jaar midden op de hei en in mijn tuin in de binnenstad van Tilburg, vorige week nog.

Tot dit jaar zag ik zelden Koraaljuffers op de Regte heide 2 jaar geleden in een heel jaar 2 vrouwlijke exemplaren maar dit jaar..... werkelijk 100en, overal in kruidenrijke weilanden of langs vennen ik ben opgehouden ze te tellen. Gewoonlijk zie ik mijn hei heel veel Zwarte heidelibellen en dat leken er dit een stuk minder maar daarnaast op het heetst van de dag op de hei kwam ik op elke wandeling 1 of 2 Bandheidelibellen tegen tetwijl ik die anders hooguit maar 1 per jaar zag.
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Weia

2009, nog lang niet voorbij...!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Nog 3 soorten te gaan? (2 maal Winter + Zwervende Pantser?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Dit jaar ben ik voor de libellen het dorp niet uit geweest, maar ik kan nu al zeggen, ook al is het jaar nog niet voorbij, dat het zwaar knudde was met de libellen. Alle hier voorkomende soorten waren wel aanwezig maar in veel lagere aantallen.
De Vuurlibellen waren de leukste waarnemingen, 4 mannen op 1 dag. Helaas was dit ook het maximale aantal aan Groene glazenmakers dit jaar.
Vanwege een dode vissen probleem http://www.nijsnet.nl/?pag_id=12911&news_id=28578&zoekenop=dode%20vissen zijn ze hier ook maar een "beetje" aan het schonen geslagen. Resultaat is dat alweer 80% van de Krabbenscheer weg is.
Sindsdien geen Groene meer gezien. Waar ik mij nog meer zorgen over maak is dat de grote schoonmaak nog moet beginnen.  :-[
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankneijts

Hé Dolf, niet zo vlug jongen: die Kempense kereltjes op de Plateaux beginnen nu pas een beetje te blozen.........

(En ik geef de moed voor een Zuidelijke heide nog niet op!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

als ik libellen-momenten van 2009 terughaal dan staat er 1 moment mijlenver bovenaan en dat was 4 mei in het Wooldse Veen (Gld)

vertrok met zonnig weer vanaf m'n vakantie-adres (Lochem) richting Winterswijk en eenmaal bij het Wooldse Veen aangekomen was de lucht daar betrokken en grijs... ...rondomheen overal strakblauwe luchten. Zat hevig te balen, zeker toen het ook nog licht begon te regenen.
Maar halverwege terug op het pad brak een licht zonnetje door en daar vloog ineens een mooie libel met een apart vliegbeeld wat ik nog niet eerder had gezien.

Terwijl ik de vorige keer in het W.V. op zoek was naar de Hoogveenglanslibel was ik er deze keer totaal niet mee bezig en kreeg via het forum pas uitsluitsel dat het er ook een was. De vroegste ooit gezien zelfs!


Dit zijn voor mij de ultieme waarnemingen, niet de wn waar je naar op zoek bent, maar de wn die je overkomen terwijl je er niet op uit was.

(op plaats 2 + 3 in dezelfde periode, de bosbeekjuffer en de beekoeverlibel)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Goyatlah

Dat is echt een kick libel.Ben hem / haar / hen ook tegengekomen en heb ze akuut op vervaagd gezet. Als mensen van NM al buiten de paden gaan lopen... (En ik op het pad al een meter in de drap verzeil...)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

Citaat van: Goyatlah op september 03, 2009, 02:12:44 AM
Dat is echt een kick libel.Ben hem / haar / hen ook tegengekomen en heb ze akuut op vervaagd gezet. Als mensen van NM al buiten de paden gaan lopen... (En ik op het pad al een meter in de drap verzeil...)
:angel:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

2009 inderdaad nog niet voorbij!
Maar goed Veel hoogte- en dieptepunten vond ik. Ik heb ook de indruk dat ik juist minder zag dan vorig jaar. Ik heb nog bar weinig pantsers gezien. Ik heb erg weinig venwitsnuiten gezien (2 geloof ik). Ik heb wel veel vuurlibellen gezien, ook op een nieuwe plek. Bandheidelibellen doen het hier ook erg goed (2 nieuwe plekken). Maar al met al vond ik het een beetje tam op mijn vaste stekken. Niets om mij ècht zorgen te maken, maar volgens mij over de hele breedte gewoon kleinere aantallen dan vorig jaar, alleen meer vuurlibellen.
Ik heb toch nog vier nieuwe soorten kunnen bijschrijven in NL: Donkere waterjuffer, Gaffellibel, Oostelijke witsnuit en Zuidelijke Glazenmaker.  Dat brengt mijn totaal op 62 NL-soorten dus het gebeurt waarschijnlijk nooit weer dat ik 4 nieuwe soorten in één jaar bijkrijg...
Kleine Tang en Zuidelijke Keizer gemist, das wel spijtig, maar lukken vast wel een andere keer. Het zijn oprukkende soorten. Dagje Duitsland vond ik ook erg geslaagd. Die ga ik er ook inhouden denk ik.
groet!
Gert Veurink



Weia

Het is het eerste jaar dat ik ook foto's maak. Ik kom niet echt veel buiten (als admin zie je al meer libellen dan je lief is), dus het zijn nog niet veel soorten die geplaat zijn. Af en toe ben ik ontevreden over wat er uit de camera rolt, omdat wat ik in de zoeker zie altijd mooier is dan wat de chip oppakt, maar aan de andere kant zijn de plaatjes toch heel aardig. En in elk geval nuttig voor een plan dat ik deze winter ga uitwerken.
Mijn rugzak geeft geen erg natuurlijke achtergrond, maar hier een gedeukt vrouwtje. De deuk zit precies waar het mannetje haar vastpakt bij de paring. Komt dit vaker voor? Elk jaar blijkt dat je meer kunt vragen dan je kunt beantwoorden, wat dat betreft is elk jaar een goed jaar.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op september 03, 2009, 09:01:46 AM
Dagje Duitsland vond ik ook erg geslaagd. Die ga ik er ook inhouden denk ik.
Ik ook :P

Antonie Blom

Voor mij was het een waanzinnig jaar, erg veel gezien en op de foto kunnen zetten.

Het seizoen begon goed met een tripje naar Polen waar we veel vlinders en libellen gezien hebben, waaronder Witpuntoeverlibel en Tweevlek (beide op loopafstand van het pension  :rolleye:).





Verder heel veel mooie soorten mogen zien (en fotograferen  :duim:), zoals de Gaffellibel, Noordse winterjuffer, Gevlekte witsnuitlibel, Kanaaljuffer, etc.



Laatst nog naar het Plateaux geweest, waar ook alles enorm mee zat (helaas Venglazenmaker niet kunnen platen).





En als laatste mijn leukste ontdekking van dit jaar, gewoon tijdens een wandeling gevonden terwijl ik niet eens aan het zoeken was naar libellen.



Dit was zomaar een erg kort overzicht, natuurlijk heb ik dit jaar nog veel en veel meer (algemene en zeldzame) soorten gezien.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Anne Hueber †

Geen verkeerde plaatjes, Antonie, echt super :duim:

Traveller

Het jaar begon goed, de bruine en noordse winterjuffer op 1 dag, en de foto van de Bruine winterjuffer eindigde op de voorkant van een Engels tijdschrift. (Met dank aan Weia  ;))



De excursie naar de Donkere waterjuffer was top, helaas wat weinig tijd.



De vakantie naar de Dordogne, veel nieuwe libellen kunnen fotograferen. Waaronder de gewone bronlibel.


Aansluitend naar Polen geweest, en ja dit is toch wel mijn pronkstuk van het jaar!  ;)



En in Nederland ook nog naar de Gaffellibel geweest. (wie niet)



En tussendoor heb ik ook nog veel libellen gefotografeerd, maar het jaar is nog niet voorbij.

Groeten Jordi



Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

ArjenDrost †

Ik ging zeggen dat 2009 voor mij een behoorlijk matig libellenjaar was. Ik ben veel minder buiten geweest als dat ik gehoopt had... Maar toen ik eens naar m'n fotografische hoogtepunten ging zoeken, kwamen er toch wel een aantal leuke langs :-)

Ten eerste was er de Donkere Waterjuffer (ik heb nog steeds geeeen idee waar ik die gezien heb, maar hij was d'r wel :-)


Even later zag ik eindelijk ook in het veld een Speerwaterjuffer, gelukkig ook weer mooi op de foto:


Ook voor mij was het dagje Duitsland erg geslaagd, erg veel leuke dingen gezien, waaronder deze juffer:


De vakantie in Zweden (230km wandelen, dus niet echt iets om libellen te zoeken) leverde toch een behoorlijk aantal erg mooie Azuurglazenmakers op:


Weer terug wilden de Groene Glazenmakers dit jaar (in tegenstelling tot vorig jaar) wel goed meewerken. Een stuk of 10 gezien, waaronder twee mannetjes die netes voor me wilden poseren:


En tenslotte nog een dagje op zoek geweest naar oa. Bandheidelibellen. Lukten prima, alleen waren ze veel te vliegerig. De enige libel die wel mooi wilde blijven zitten toen maar op de foto gezet, deze dus:


Kortom, al met al toch best wel een geslaagd jaar. Maar volgend jaar toch maar proberen weer wat meer naar buiten te gaan...

Weia

Citaat van: ArjenDrost op september 03, 2009, 21:26:28 PM
Ten eerste was er de Donkere Waterjuffer

Drie kleine juffertjes die zaten op een tak.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Weia

Citaat van: vuurvlinder op september 03, 2009, 21:52:53 PM
3 1/2.  :blink:
Maar dat bekt niet. Wel leuk hoe die halve de variatie van de variabele nog mooi laat zien!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bertusvr

#19
2009 heeft voor mij aardig wat mooie momenten en nieuwe soorten opgeleverd.

Mooiste momenten waren de excursie naar de Donkere waterjuffer en een paar gevlekte glanslibellen die bij mij in de buurt bleven vliegen.

Nieuwe soorten waren : Donkere waterjuffer, Bruine Korenbout, Noordse winterjuffer, Gevlekte glanslibel, Gevlekte witsnuitlibel, Tang pantserjuffer.

Soorten die ik in grote aantallen tegen kwam waren o.a. Glassnijder, Bruine korenbout en Vroege glazenmaker. Achteraf vind ik dat ik nog te weinig in het veld ben geweest. Dat ga ik in 2010 anders doen (alleen weet mijn vrouw dit nog niet).

Verder heb ik deze zomer besloten om mij de komende jaren in mijn vrije tijd helemaal op de libellen te storten. Dat zal voornamelijk bestaan uit: zoveel als mogelijk het veld in om lekker libellen te fotograferen en te ontspannen en daarnaast wil ik mij in de avonduren en wintermaanden gaan storten op het starten van een hele nieuwe website enkel en alleen gericht op libellen.

Het plan is om deze website te vullen met allerlei algemene info over libellen en hun leefomgeving. Tevens komt er per soort een complete pagina met foto's, info, kaartjes etc. Hier zal ik waarschijnlijk de komende jaren mijn tijd mee kunnen vullen omdat ik alleen foto's wil gebruiken die ik zelf gemaakt heb. En ik heb nog lang niet alle in Nederland voorkomende libellen gezien, laat staan goed op de foto gezet. Pas zodra ik een foto van een bepaalde soort heb zal ik daar een pagina voor aanmaken.

Hieronder nog even wat foto's van ontmoetingen die voor mij dit jaar tot nu toe het meest waardevol waren.


Anne Hueber †

Wat een fantastische plannen heb je Bertus :duim:

Gert Veurink

deze was te vroeg gezakt... nu er nog een enkele houtpantser en wellicht nog heidelibel vliegt en we verder slechts onze 2 winterharde soorten overhouden nog even verder evalueren?

groet!
Gert Veurink



Taka

Van mijn voornemen om het gebied ten westen van Utrecht regelmatig te bezoeken, is weinig gekomen. Ten eerste omdat het toch minder interessant bleek dan ik hoopte en ten tweede omdat ik in de loop van het jaar steeds minder tijd had ivm persoonlijke, gelukkige omstandigheden (eerst de verwachting dan de geboorte van een tweeling).

Dus ik heb gewoon een beetje rondgezworven rond Utrecht op dagen dat er tijd voor was. Dat leverde een aantal  voor mij nieuwe soorten (in Nederland dan) op: Tengere Grasjuffer, Tangpantserjuffer. Een excursie naar Brabant leverde als nieuwe soorten op mijn lijstje Speerwaterjuffer en Koraaljuffer op.

Als ik snel door m'n foto's van dit jaar blader, ben ik wel tevreden. Niet zozeer vanwege de bijzonderheid van de soorten, maar omdat ik de foto wel wat vind hebben (daarbij is het geloof ik zo dat ik soms een afwijkende mening heb over wat een leuke foto is).

(Sybe)

Gert Veurink

Citaat van: Taka op november 14, 2009, 08:34:50 AM
(...)daarbij is het geloof ik zo dat ik soms een afwijkende mening heb over wat een leuke foto is
Misschien heb ik dezelfde afwijking, ik vind het prachtige foto's juist!
groet!
Gert Veurink



nick w

Ik heb dit jaar - mijn tweede jaar van serieus naar libellen kijken - het aantal soorten dat ik live gezien heb, verdubbeld. Ik heb enorm genoten - en veel geleerd - van de excursies en de mensen die ik daar ontmoet heb. En door een goeie tip van Dolf kwam ik in Frankrijk ook op een mooie libellenplek terecht, die ik een ander jaar nog weleens in een eerdere maand terug zou willen bezoeken. Nu was het aantal soorten wat minder, maar het was heel leuk om de variaties binnen één soort (zwervende heidelibel) te bekijken. Nu ik live niet veel meer tegenkom is het een leuk klusje om m'n waarnemingen te ordenen en met de foto's netjes in te voeren voorzover nog niet gedaan. Daarna heb ik zelf ook meer overzicht ;)

Groet,
Nick W

Jeroen Nagtegaal

Het jaar viel me wat aantallen betreft erg tegen. (Droogte!?) Maar soorten, dat ging erg lekker ditjaar, Mijn doel van 60 soorten in een jaar heb ik zonder moeite te doen gehaald, verder zit ik nu op 65 soorten in NL. Dus klagen mag ik denk ik zeker niet! Er zijn toch wel enkele momenten die er ditjaar echt uitspringen. Op 1 staat tochwel Oostelijke Witsnuitlibel, waar die vorig jaar geheel mislukte ging het ditjaar uiteindelijk goed. nar uren wachten, schuilen voor de regen kwam er toch één mannentje kort zitten! Verder is de ontdekking door Sonja en Lex naturlijk heel leuk te noemen. Ik heb er dan ook erg van genoten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

In mijn werk is het te doen gebruikelijk dat je een jaarverslag maakt dat tenminste toch enigszins overeenkomt met een werkplan dat je het jaar daarvoor maakte...... B)
Ik zie dat ik in december 2008 het volgende schreef:

Wensen voor 2009, in willekeurige volgorde:
* Met Gevlekte witsnuit, Zuidelijke heide en - oever zou mijn nieuwe jaar al heel geslaagd zijn: voor mij nieuwe soorten in de Kempen en de enige niet-zo-heel-zeldzame die ik (nog) niet heb gezien hier. Die Gevlekte moet gaan lukken: zie mijn top-5 van volgend jaar (anders màg je mauwen Gert...)
* Een geheel nieuwe soort voor de Kempen, bijv. libel- en/of juffer waarvan de naam begint met Gaffel en, (keep on dreamin') Tweevlek (Groot Meer, Groot Malpieven, Ringselven? With a little help from my friends....!)
* Nieuwe waarneming van in de Kempen 'uitgestorven' soorten als Sierlijke Witsnuit of Bronslibel. Misschien zelfs, geheel onverwacht, Oostelijke witsnuit?
* Elke nieuwe populatie van minder algemene/zeldzame soorten als Speer, Hoogveenglans, Gevlekte Glans, Kempense. Wat die laatste betreft hoop ik toch echt dat we iets kunen doen aan de situatie bij Budel-Dorplein waar dit jaar niet één exemplaar is gevonden.
* Alle 40 soorten (of meer) van de Big Day (niks weekend èn uitsluitend Kempen) in 2009 en dan mag daar best 1 van de bovengenoemde soorten bij zitten.........

En als ik iemand kan helpen met z'n wenssoorten voor 2009 (mits te vinden in de Kempen natuurlijk) dan geef maar een gil. 


En als ik nu zie wat daar van terechtgekomen is.... enfin, dat de lezer oordele:
* Die Gevlekte witsnuit is gelukt: 1 ex. in mei gevonden op een plek waar-ie weliswaar wel werd verwacht maar toch al lang niet meer gezien was. Helaas bleef het bij 1 beestje.
* Die Zuidelijke heidelibel en Zuidelijke oever zijn wel degelijk dit jaar opgedoken in de Kempen maar ik heb ze geen van beide gezien..... In de ontdekking van de laatste had ik wel een bescheiden aandeel in zoverre dat ik het beestje op de foto, aanvankelijk gelabeld "heidelibel?", als een brunneum herkende....
* Een geheel nieuwe soort voor de Kempen zat er niet in, evenmin als de herontdekking van een "verloren zoon"...
* Voor de Kempense was 2009 opnieuw een rampjaar bij Budel-Dorplein: geen enkele exemplaar gezien en vrijwel alle poeltjes/plasjes/vennetjes die in aanmerking komen waren in augustus al (bijna) uitgedroogd. (Ik heb geen idee in hoeverre er dit jaar voortplanting heeft plaatsgevonden op het NL deel van de Plateaux.)
Deels niet helemaal nieuw warschijnlijk maar dan in elk geval een soort 'herkolonisatie' van kleine aantallen Speertjes in watertjes in de periferie van de Strabrechtse Heide. Verder geen nieuwe plekken van zeldzame soorten gevonden......
* De Big Day is dit jaar helaas niet doorgegaan o.a. omdat de 2e helft van juli erg arm aan libellen leek en het lastig bleek een goede dag te prikken.

Verder kon ik niet één Zuidelijke keizer ontdekken (vorig jaar 5), zag ik géén Hoogveenglanslibellen ondanks 2 bezoeken aan de Reuselse Moeren (laat staan erbuiten zoals in 2007) en lukte het me weer niet om buiten Budel-Dorplein Bruine glazenmakers te vinden. Zwervende heidelibellen waren een heel stuk schaarser en van Geelvlek zag ik maar 1 exemplaar, helaas net buiten de Kempen.
"On the bright side" (en in dit geval letterlijk) daarentegen de ontdekking van 7 Zuidelijke glazenmakers waarvan 5 op 1 plek.
En uiteraard een paar prachtige dagen in Limburg, al wist ik die Kleine tang te missen, en een bezoek aan een, wat dit jaar pas bleek, fraaie populatie Gevlekte witsnuiten in Midden-Brabant.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

#27
inderdaad leuk en ook terecht om de wensen erbij te pakken... in december 2008 had ik deze wensenlijst geformuleerd in dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=66871.0.html :

- de nvl-dag bezoeken (is er al een datum?)
- starten met mijn monitoringsroute voor natuurmonumenten, daar heb ik erg veel zin in
- iets leuks ontdekken op mijn route
- donkere waterjuffer, oostelijke witsnuit, gaffellibel, hoogveenglanslibel zien
- metaalglans en bronlibel strak op de foto
- samen met wat anderen één mega zien (sierlijke witsnuit, kleine tang of zadellibel)
- iemand (waarschijnlijk Weia, Johan, Frank of Theo) ontdekt een nieuwe soort voor Nederland


- De nvl-dag heb ik niet gedaan.
- Op mijn monitoringsroute heb ik aan het door mijn voorganger gemaakte lijstje vuurlibel, zwervende heidelibel en bandheidelibel kunnen toevoegen. Wel ongeveer wat ik ingedachten had bij 'iets leuks' op die locatie
- donkere water, oostelijke witsnuit en gaffel gezien... hoogveen laten schieten (ook niet geprobeerd)
Oostelijke niet op de foto... wens voor 2010
- metaalglans en ik blijft een moeilijke relatie... niet gelukt, bronlibel niet strak, maar wel overtuigend...:

- mega... helaas... kleine tang gedipt, volgend jaar beter!
- nieuwe soort voor NL niet gelukt. Dat wordt ook 2010, waarbij ik de hierboven genoemde verloren zonen natuurlijk ook bedoel (mercuur en zo).

Wat ik al eerder zei. Ik heb minder libellen gezien dan in 2008, maar wel weer zoveel hoogtepunten dat ik toch tevreden terugkijk. Maar 2008 was voor mij op libellengebied denk ik beter. Dat gaan we dan in 2010 maar weer proberen...
Nu mijn verlanglijstje 2010 herschrijven nu ik weet dat ik die over een jaar openlijk zal moeten verantwoorden  :angel:

Niet gewenst en toch gekregen:



groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

CiteerMijn belangrijkste wens: meer tijd hebben om libellen te gaan kijken dan dit jaar (en meer tijd om in het museum te zitten.. )
Dat is beide zeker gelukt en daar ben ik erg blij om. Regelmatig in het veld geweest en de Surinaamse libellen in Naturalis hebben ook de nodige aandacht gehad. Ondertussen (met Marcel) begonnen met het schrijven van een artikel en het beschrijven van minimaal één nieuwe soort. Toch gaat het langzaam en wil ik volgend jaar nog ietsjes meer...  ;)

Citeer
Daarnaast heb ik drie soorten op mijn verlanglijstje staan

1 (met stip) Gaffellibel

2 Zuidelijke heidelibel

3 (bungelt een beetje achteraan) Zuidelijke glazenmaker


tot slot wil ik komend jaar weer ergens in het buitenland (europa, noord-afrika?) ff lekker libellen kijken.

Nou, dan ga ik ook maar in de evaluatiemodus. Heb ook mijn wensenlijstje erbij gepakt:

1 Gaffellibel - jaren lang naast 'gepist', dit jaar op grandioze wijze kunnen inhalen. Daar was ik echt blij mee. Wat een gave beesten. En dan ook nog eens zoveel dit jaar.... Naast het feit dat ik ze gezien heb, vond ik de aantallen van dit jaar een erg leuke ontwikkeling.
2 Zuidelijke heidelibel - tja.... ik wil die soort eigenlijk zelf vinden en dat is niet gelukt. Ik had natuurlijk naar de Ooijpolder kunnen gaan, maar toen stond mijn hoofd net weer in de vogelstand. Volgend jaar is er weer een jaar.
3 Zuidelijke glazenmaker - jammer maar helaas. Ook zo'n soort waar ik altijd het wrong time - wrong place principe op toepas (vooral het eerste).  ;D Maar aangezien het met de Gaffellibel goed is gekomen, zal dat met affinis ook wel lukken...

Daarnaast waren er de nodige andere hoogtepunten:
- In tegenstelling tot Frank kwam ik wel de nodige Zuidelijke keizerlibellen tegen, nl 5 (waarvan 1 net aan de snelle kant weg was en 1 door iemand anders een dag eerder gezien).
- Kleine tanglibel... Het kostte twee dagen zoeken en een hoop frustratie, maar uiteindelijk lukte het.
- Lekker langs en door de Roer en de Maas banjeren op zoek en voor foto's van eerder genoemde 2 zeldzame rombouten. Het was niet alleen frustratie.
- super dagje duitsland met o.a. de heren Muusse om Mercuur- en Vogelwaterjuffer te vinden. Erg leuk! Niet alleen het waarnemen van deze beesten, maar ook de hele zoektocht zelf.
- mooie en gezellige excursie donkere waterjuffer.
- af en toe gewoon lekker freubelen hier in de buurt.
Op naar 2010....

Weia

#29
Ik was een beetje lui dit jaar...

CiteerNieuwe soort voor Nederland... Leuk bedacht, maar ik kwam dit jaar maar weinig in het veld, dat is dus dé wens voor volgend jaar.

Met sierlijke witsnuit, tanglibel en bronslibel zou ik ook al heel tevreden zijn ;-)) Ik sta namelijk pas op 65.

Verder plannen genoeg. Meer beelden van vliegende libellen, de eerste proefjes dit jaar gingen goed. Verder heb ik een nieuwe lens+fotocamera en een plan voor een determinatiesite die de Odontabel volstrekt overbodig gaat maken. Wordt heel speciaal, er is nog niets dat erop lijkt.

Het hoogtepunt valt verdikke net nog in 2008, 30 december, zwaar berijpte bruine winterjuffer kunnen filmen en fotograferen.
Fotografie was de nieuwe hobby, daar heb ik geen zeldzaamheden mee gezocht, gewoon in de buurt details vastleggen die ik nog niet eerder zag. Een deel ook op waarneming.nl ingevoerd: http://waarneming.nl/user/photos/5429?from=2008-12-30&to=2009-11-15&sex=&id_kleed=0&g=5&q=&page=1
De tanglibel gedipt, ondanks twee bezoeken. Het determinatieding is er nog lang niet. Wel een aantal mooie foto's ervoor.

En wat heel leuk was, het vieren van 25 jaar libellen kijken met Tieneke. We hebben de mercuurwaterjuffer gezocht, maar ofwel de vegetatie is er ofwel de structuur, niet beide. En dus ook geen mercuurtjes.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0