trots gevoel bij ontdekking?

Gestart door Rikstar, september 02, 2009, 10:08:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Bij de ontdekking van de eerste Keizerarend voor Nederland bleek het gebruik van een reatief eenvoudig digitaal cameraatje meer dan voldoende; een groepje Vale Gieren moet dan ook geen probleem zijn, denk ik.
[/quote]

Ik was er bij  ;D Wat een giga-kick was dat. Met dank aan de allergrootste held Ruud van Beusekom. Ik had idd een digitale camera bij me die ik net 2 maanden eerder voor 'bewijslast' gekocht had. Terugkijkend kan ik stellen dat ik op het moment van de waarneming zwaar gefocust was op het schieten van platen (bewijslast!!!) Ik wist niet dat er iemand met een betere camera aanwezig was, anders had ik de arend nog beter kunnen zien. Dat is dus idd wel een dilemma. Maar daarna die ontlading..., Afijn, éénieder kent het verhaal  :duim:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Bram Rijksen

En zonder bewijsplaten zou het een stuk lastiger geweest zijn om zo'n mega op de Nederlandse Lijst te krijgen.
Wat betreft de combinatie fotograferen/soorten herkennen/twitchen; er zijn toch wel wat uitzonderingen die de regel dat dit niet zo goed samengaat bevestigen:
- Groene Bijeneters van Texel en Terschelling
- Roodkeelstrandloper Slikken van Flakkee
- Bonapartes Noordpier IJmuiden
- Brilgrasmus Zuidpier IJmuiden
- Dwergarend Reesterveld
- Sperweruil Brunssum
- Cirlgors Breskens
- Aasgier Robbenoordbos
- Dunbekmeeuwen De Kreupel
etc. etc.
In veel gevallen door de ontdekkers prachtig vastgelegd, en in sommige gevallen ook door niemand anders meer gezien. En wat zou het voor sommige vogelaars toch fijn geweest zijn als die langsvliegende Rotszwaluwen en Goudlijster of die Geelsnavelkoekoek en Huisgierzwaluw wél waren vereeuwigd, al was het maar met een simpel toestelletje..

Jaap Denee

#32
Citaat van: Bram Rijksen op september 03, 2009, 21:19:43 PM
En zonder bewijsplaten zou het een stuk lastiger geweest zijn om zo'n mega op de Nederlandse Lijst te krijgen.
Wat betreft de combinatie fotograferen/soorten herkennen/twitchen; er zijn toch wel wat uitzonderingen die de regel dat dit niet zo goed samengaat bevestigen:
- Groene Bijeneters van Texel en Terschelling
- Roodkeelstrandloper Slikken van Flakkee
- Bonapartes Noordpier IJmuiden
- Brilgrasmus Zuidpier IJmuiden
- Dwergarend Reesterveld
- Sperweruil Brunssum
- Cirlgors Breskens
- Aasgier Robbenoordbos
- Dunbekmeeuwen De Kreupel
etc. etc.
In veel gevallen door de ontdekkers prachtig vastgelegd, en in sommige gevallen ook door niemand anders meer gezien. En wat zou het voor sommige vogelaars toch fijn geweest zijn als die langsvliegende Rotszwaluwen en Goudlijster of die Geelsnavelkoekoek en Huisgierzwaluw wél waren vereeuwigd, al was het maar met een simpel toestelletje..

Andersom kennen we ook voorbeelden: http://deceptiontours.nl/index.php/X-files/Swinhoes-Boszanger/mogelijke-Swinhoes-Boszanger.html. Let vooral even op het zinnetje: Had ik maar mijn geluidsopname apparatuur aangezet in plaats van met mijn telelens in de aanslag te lopen!

Maar over het algemeen zou je kunnen stellen dat bij de meeste van deze voorbeelden de fotografie niet zo zeer essentieel was voor de herkenning, maar veel meer voor aanvaarding van de soort. Gelet op de stelling van Wietze (en zijn achterliggende gedachte) vergelijk je dus eigenlijk appels met peren, Bram.

Uiteindelijk komt het verschil neer op het volgende: iemand die net begint met vogels kijken en enorm enthousiast is, maar nog geen Merel van een Spreeuw kan onderscheiden, adviseer je eerst een goede gids te kopen en die camera maar even te laten voor wat het is (de regel van Wietze). Iemand die de gids een paar keer goed bestudeerd heeft, zijn soorten een beetje kent en inmiddels af en toe leuke soorten ontdekt zou je daarentegen wel een camera adviseren (de uitzondering van Bram). Helaas zijn goede gidsen tegenwoordig bijna duurder dan die digitale cameraatjes...

... en da's maar goed ook, want wat moeten we hier anders op dit forum het grootste deel van de tijd?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

martinharskamp

En let vooral ook op het zinnetje: en tot donker hebben we gezocht, maar niets meer gevonden. Effe een tip: een vogel zoeken gaat vaak gemakkelijker zonder een krat bier tussen je benen ;D, hoewel dat natuurlijk ook een gezonde bezigheid is!

Jaap Denee

Hahaha, maar let dan vooral ook op het woordje 'vaak' (dank voor de nuance, Martin): vaak, maar niet altijd.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Muad'Dib

Wat was ik blij met mijn fototoestel toen ik dit meemaakte! En of ik trots was..... enorm!

http://www.bitsonbirds.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=86

Dirk

laatvlieger

#37
In antwoord op de titel van dit topic: Nee, ik ontdek nooit iets!
Ja, subsubsoortjes, maar echte klappers, ho maar...

Misschien ben ik gewoon te kritisch of heb ik teveel mijn cameraatje bij me. Telkens als ik op die verdomde display kijk, valt het toch weer tegen...  :angel:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

#38
Citaat van: laatvlieger op september 04, 2009, 11:13:30 AM
In antwoord op de titel van dit topic: Nee, ik ontdek nooit iets!
Ja, subsubsoortjes, maar echte klappers, ho maar...

Behalve dan ooit een noordse nachtegaal. Dat was toch niet echt een subsoortje :rolleye:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bas vd Burg

Citaat van: Oenanthe op september 04, 2009, 11:17:41 AM
Citaat van: laatvlieger op september 04, 2009, 11:13:30 AM
In antwoord op de tital van dit topic: Nee, ik ontdek nooit iets!
Ja, subsubsoortjes, maar echte klappers, ho maar...

Behalve dan ooit een noordse nachtegaal. Dat was toch niet echt een subsoortje :rolleye:

Hey Wouter, jij hebt toch destijds ook die Withalsvliegenvanger "ontdekt" (of eigenlijk uit het net gehaald met de vraag waarom dit geen Withals zou kunnen zijn??)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Citaat van: ahjoon op september 02, 2009, 14:02:23 PM
Citaat van: snwja3 op september 02, 2009, 11:09:17 AM
Vogels kijken/determineren en fotograferen gaat niet samen, je zal een keuze moeten maken.
Determineren doe je in het veld en dan kom je door het aandachtig/langdurig goed kijken en opzoeken van de kenmerken niet aan fotograferen toe. Kies je voor fotograferen, dan kies je voor een mooie foto en ben je bezig met compositie e.d. en bekijk je de vogel helaas vaak minder goed.

Een foto kan JUIST een prima hulpmiddel zijn ter determinatie. Het argument dat vogels wegvliegen als je een foto wilt maken slaat natuurlijk nergens op. Alsof zo'n beest wel blijft zitten als men een veldgidsje pakt...
Het kan m.i. prima samen, kwestie van timing en goed opletten.

Ik zat zojuist even heerlijk over Birdpix te zwerven toen ik deze foto  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=185470 tegenkwam als 'populairste foto van de dag". Ik moest ineens terugdenken aan dit topic en de opmerkingen van Wietze. Blijkbaar worden niet alleen kleedkenmerken tijdens het fotograferen over het hoofd gezien (lees de beschrijving)...

Sorry voor het uit de sloot slepen van deze oude koe, maar dit vond ik te grappig om niet te melden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

cursorius

Citaat van: Jaap Denee op september 13, 2009, 18:11:54 PM
Citaat van: ahjoon op september 02, 2009, 14:02:23 PM
Citaat van: snwja3 op september 02, 2009, 11:09:17 AM
Vogels kijken/determineren en fotograferen gaat niet samen, je zal een keuze moeten maken.
Determineren doe je in het veld en dan kom je door het aandachtig/langdurig goed kijken en opzoeken van de kenmerken niet aan fotograferen toe. Kies je voor fotograferen, dan kies je voor een mooie foto en ben je bezig met compositie e.d. en bekijk je de vogel helaas vaak minder goed.

Een foto kan JUIST een prima hulpmiddel zijn ter determinatie. Het argument dat vogels wegvliegen als je een foto wilt maken slaat natuurlijk nergens op. Alsof zo'n beest wel blijft zitten als men een veldgidsje pakt...
Het kan m.i. prima samen, kwestie van timing en goed opletten.

Ik zat zojuist even heerlijk over Birdpix te zwerven toen ik deze foto  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=185470 tegenkwam als 'populairste foto van de dag". Ik moest ineens terugdenken aan dit topic en de opmerkingen van Wietze. Blijkbaar worden niet alleen kleedkenmerken tijdens het fotograferen over het hoofd gezien (lees de beschrijving)...

Sorry voor het uit de sloot slepen van deze oude koe, maar dit vond ik te grappig om niet te melden.

Nou ja als je er niet op let valt het toch best tegen om te zien... :rolleye: