'Witte' rode ogentroost

Gestart door Oosterhof, augustus 31, 2009, 20:03:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oosterhof

Op schiermonnikoog trof ik 8 augustus j.l. bij elkaar enkele wit bloeiende planten rode ogentroost (Odontites vernes) aan. Zelf houdt ik me voornamelijk met vlinders bezig en ik vraag me of een dergelijke variatie vaker voorkomt bij rode ogentroost. Een plantendeskundige die op schiermonnikoog woont vertelde me namelijk witte exemplaren nog nooit aangetroffen te hebben.
VrGr, Willem

Margreet Kwh

Hallo Willem,

Bij de overkoepelende soort Odontites vernus staat in Heukels' 23e editie (op blz. 522) dat de "bloemkroon roze of roze-rood, soms wit" is. Rode ogentroost is in deze editie een ondersoort, Odontites vernus subsp. serotinus. Hiervoor geldt hetzelfde. Soms wit dus.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Oosterhof

Hallo Margreet,
Bedankt voor de informatie. Ik begrijp dat wit 'officieel' volgens Heukels toch voor kan/mag komen. Gezien de grote hoeveelheden 'echt rose-rood' gekleurde ogentroosten die ik op schiermonnikoog heb gezien - en allemaal ongeveer dezelfde kleur hebben - vind ik een dergelijke afwijking toch wel bijzonder. Temeer daar de kleur van de honderden exemplaren in de omgeving zelfs eerder naar de donkere kant zweemde. Nog ter info: zonet kreeg ik een mailtje van een medewerkster bij natuurmonumenten op schiermonnikoog dat zij noch haar botaniserende collega's, die ze de foto had laten zien, ooit een dergelijk spierwit exemplaar hebben gevonden ondanks het feit dat ze al jaren het eiland inventariseren.
VrGr, Willem