Venglazenmaker (aeshjunc) of Noordse glazenmaker (aeshsuba)?

Gestart door DfP, augustus 31, 2009, 15:48:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

DfP

Hallo,
Ik heb vorige week in Zuid-Duitsland een paar libellen gefotografeerd waarvan ik niet zeker weet of het om de Venglazenmaker of de Noordse glazenmaker gaat.
Als alles goed is gegaan, staan hieronder vier foto's; de eerste twee zijn van hetzelfde vrouwtje; de laatste twee van hetzelfde mannetje. Het zijn niet de beste foto's, maar misschien toch goed genoeg om te kunnen determineren.
Wat denken jullie?
Alvast bedankt,
Fons

Goyatlah

#1
Vrouw Noordse, man Ven

Btw Welkom op het forum  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

DfP

Dank je voor je snelle antwoord. Kun je het wat verder toelichten?
Ik dacht dat ook het mannetje een Noordse was: de voorrandader zou voor een Venglazenmaker toch geel moeten zijn?
Groet,
Fons

Anne Hueber †

Citaat van: DfP op augustus 31, 2009, 17:45:32 PM
Dank je voor je snelle antwoord. Kun je het wat verder toelichten?
Ik dacht dat ook het mannetje een Noordse was: de voorrandader zou voor een Venglazenmaker toch geel moeten zijn?
Groet,
Fons

Voorrandader hoort bij Ven geel tot geelbruin te zijn......kun je eigenlijk alle kanten mee op. Tekening achterlijf is op je foto's duidelijk te zien. Bij Ven zijn de achterste vlekken op S3+4 veel hoger dan de middelste. Bij Noordse is dat ongeveer even hoog.

Goyatlah

De duidelijkste en zekerste id is met de streep op het voorhoofd. Wordt die naar buiten dikker is het Noordse, wordt die dunner is het Ven. Is het enige 100% kenmerk wat goed op de foto's te zien is.
Daarnaast vlekken patroon op het achterlijf, vlekken tussen de 2 borststrepen, etc.
Voorrandaders heb ik niet naar gekeken, omdat er geen discrepantie tussen de kenmerken waar ik wel naar keek was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

DfP

OK, bedankt voor jullie hulp.
Wel jammer, want nou moet ik volgend jaar weer achter die mannetjes Noordse aanhollen  ;D.
Groeten,
Fons