Toch even een mening gevraagd

Gestart door Piter Anjema, maart 05, 2005, 18:25:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Soms kom je vogels tegen die je "achtevolgen" omdat je ze niet hebt kunnen determineren, zo heb ik er nog 2 op mijn lijstje staan.

Eentje van 3 weken terug:

Een meeuwachtige die, bij het naar beneden duiken, 2 x om zijn eigen as rolde vlak boven het water. Gewoon een duikvluchtje om niks.
lokatie: boven een kanaal buiten de stad, in gezelschap van meerder meeuwen.
grootte: denkend aan visdief tot kokmeeuw.
vliegend als een stern.

Maar ja sterns komen hier momenteel niet voor dus wie heeft andere suggesties.

Vanmiddag in het bos een vogeltje die ik niet kon vinden, hij zat tussen het koolmezen geroep.

Geluid 2 dunne piepjes, dan een soort klokkend geluid 2x, dan weer ongerveer 2 piepjes. op een behoorlijk zacht volume, hoorbaar voor de oplettende luisteraar.
waarschijnlijk 1 vogel

Het eerste wat even in mij opkwam was een roodborst die zijn verhaal niet afmaakt. maar na hem 3 x hetzelfde te horen doen. wist ik zeker dat het geen roodborst is.
Na hem vaker gehoord te hebben deed het zachte klokkende geluid me denken aan een kleppende duif (ter vergelijking)

Ik heb bijna alle geluiden er al bij gehad maar kan geeneen vinden.

Wie geeft mij eens een suggestie??

Thijs Fijen

#1
1e lijkt me gewoon een Kokmeeuw.. Vertel eens wat over hoe hij er uit zag
Thijs Fijen

jeep

Citeer1e lijkt me gewoon een Kokmeeuw.. Vertel eens wat over hoe hij er uit zag
Dat eerste is wel een al te snelle suggestie als je vervolgens  om meer informatie vraagt.
Bovendien voegt het helemaal niets toe.


Rick van der Weijde

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Thijs Fijen

maar dat klokkende dan?? Is het geen trillertje??
Thijs Fijen

Piter Anjema

Nee het was geen trillertje gewoon 2x een kleppend klokkend geluid,
de goudhaantjes heb ik er al bij gehad, maar die wijken toch af en zijn drukker in het geluid. boomkruipers vallen ook af.
het was in een loofbos, een zeg maar doelbewuste zang en +- 3 x in de minuut vanaf een vaste plek.

Ik ga er zometeen weer even heen om te luisteren (en te kijken)

later.


Thijs Fijen

Valt boomkruiper nou af omdat het in een loofbos was???? of begrijp ik dit verkeerd. Nou we horen het wel.
Thijs Fijen

Bram Rijksen

Citeer
Citeer1e lijkt me gewoon een Kokmeeuw.. Vertel eens wat over hoe hij er uit zag
Dat eerste is wel een al te snelle suggestie als je vervolgens  om meer informatie vraagt.
Bovendien voegt het helemaal niets toe.
Nu geef je zelf ook wel erg weinig aanknopingspunten..
Maar een Kokmeeuw lijkt me goed mogelijk; het is niet ongebruikelijk dat Kokmeeuwen dit vlieggedrag vertonen. Vooral op gezamelijke slaapplaatsen voeren ze een soort 'kamikaze'-vlucht uit, vlák voordat ze het water raken storten ze naar beneden om vlak boven het water de vleugels uit te slaan en rustig te gaan zitten. Ook bij ganzen en steltlopers is dit een bekend verschijnsel.
Maar ook tussendoor, zonder direkte aanleiding, kunnen Kokmeeuwen van die rare duikelingen maken.

Van je geluidsbeschrijving kan ik weinig maken...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen