Maaibeheer voor vlinders

Gestart door A. Soeting, augustus 28, 2009, 16:26:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou wel eens willen weten wat het beste maaibeheer is voor vlinders, poppen en/of rupsen. Afgelopen Zaterdag was ik op de Haringvreter een eiland in het Veerse Meer. Er zitten daar veel vlinders.zoals diverse soorten Zandoogjes, Distelvlinders, Atalanta's, Gehakkelde Aurelia, div. soorten witjes en ook Argusvlinders. Veel van die soorten leven en verpoppen zich in het gras.
Aan de boswachter heb ik gevraagd om wat later te maaien, om 2de ? generatie poppen nog uit te laten komen. Maar er werd nu gemaaid want de grond was droog. Later vond ik diverse vlinders met afgemaaide vleugels. Al het maaisel is afgevoerd. Ook voor de planten leek het mij te vroeg Parnassia begon net te bloeien. Weet iemand wanneer de beste periode is?

Lida

vuurvlinder

Naar mijn idee is geen enkele periode goed om te maaien. Het beste is om gefaseerd te maaien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

De grote grazers "maaien" op een perfecte manier voor vlinders...............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Ik heb het eiland even opgezocht en het is flink eiland, is het geheel gemaaid?

Het beste is trouwens met de hand, elk sprietje eerst controleren op eitjes, rupsen en poppen. Alleen is dat onmogelijk. Overigens is de natuur er niet alleen voor vlinders, maar ook voor alle andere soortgroepen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Elachista

Citaat van: vuurvlinder op augustus 28, 2009, 22:29:14 PM
Naar mijn idee is geen enkele periode goed om te maaien. Het beste is om gefaseerd te maaien.
Had het niet beter kunnen zeggen.
Groet,
Tymo

A. Soeting

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik kan me toch wel voorstellen dat voor vlinders maaien in alle perioden moeilijk is.
Er zijn waarschijnlijk ook overwinterende poppen bij. Een deel is ingericht als weiland, daar is niet gemaaid maar er staat haast geen gras meer op er staan gewone koeien en paarden op. De flora doet het op de gemaaide gedeeltes over het algemeen goed, veel soorten orchideen en andere niet algemene planten van vochtige duinvalleien. Waar de koeien en paarden lopen vind je hier ook niet veel van terug. Alles wordt kaal gevreten. Op het eiland komen ook reeen en damherten voor en dat worden er steeds meer.

Lida Soeting

Ben Kruijsen

overbegrazing is net zo erg als 100% maaien in bijvoorbeeld een duinvallei. Extensieve beweiding wordt tegenwoordig in natuurterreinen veel toegepast. Daar waar dat niet goed kan, bijv. terreintje te klein, wordt gemaaid. Je kunt dat inderdaad gefaseerd doen, bijv. een rietland in drie jaar elk jaar steeds een ander derde deel maaien.Gedifferentieerd of gefasserd maaibeheer wordt dat genoemd. Bij het maaien van graslanden is het altijd aan te bevelen ruigere delen te laten staan op de overgang naar hogere vegetatiestructuren zoals struweel en bos. Zit je in een groot graslandgebied dan hier en daar stroken gras ongemaaid laten staan ten behoeve van allerlei grut zoals insecten. spinachtigen, slakken etc.
Wat betreft het aantal keren en de periode van maaien, dat hangt af van de voedselrijkdom in de bodem, het huidige graslandtype en de gestelde natuurdoelen, vaak zijn dat botanische natuurdoelen.