laatste 2 panorpa

Gestart door Lientje, augustus 28, 2009, 07:54:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Hoi,
Omdat de afgelopen 2 Panorpa's zo snel gedetermineerd werden, ook al waren het ietwat onzekere, probeer ik deze twee (die ik eerder geplaatst had maar helaas niet beantwoord werden) nog een keertje. Nee heb ik, ja kan ik krijgen, tóch? Het zijn wel weer vrouwtjes . . . . .
Foto 1: Gefotografeerd op 20-07-09. Deze heeft volgens mij een hele andere vleugeltekening dan de P. germanica of de P. communis, maar ik ken de variaties niet dus zegt dat misschien niet veel.
Foto 2: Gefotografeerd op 26-07-09.Helaas is deze foto niet zo duidelijk, dus daar verwacht ik eigenlijk weinig van.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Groetjes, Jacqueline.

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Hoi Jaqueline,

Ik had ze inderdaad laten lopen omdat ze een beetje "lastig" te beoordelen zijn.

De eerste zou, vooral op basis van de basaalvlek, maar ook de in het geheel zwaar aangezette vleugeltekening eigenlijk zonder omhaal vulgaris moeten zijn. 

Dat met die basaalvlek heb ik o.a. hier al eens wat 'geduid', met behulp van dit schemaatje:

In principe is de brede basaalvlek (1), over twee of meer cellen een hele sterke aanwijzing voor vulgaris - zoals ik de literatuur geïnterpreteerd had zelfs "zeker", maar Pierre Tillier had op een goed moment wat twijfels bij een beest zoals deze op basis van de ontbrekende/incomplete apicale tak van de pterostigmale band. De pterostigmale band is de aaneengesloten band die bij veel Panorpa's vanuit het pterostigma (die witte vlek aan de voorrand) dwars over de vleugel loopt en vaak gevorkt is in een basale tak (dichter bij de vleugelbasis, c.q. dichter bij het beest) en een apicale tak (dichter bij de apex/top van de vleugel). Bij vulgaris zijn "standaard" beide takken aaneengesloten en goed 'ontwikkeld'. Bij communis meestal alleen de basale tak (zoals hier).

De discussie komt dan op het punt waar je meer waarde aan moet hechten, die basale vlek of die typische aan/afwezigheid van de apicale tak van de pterostigmale band. Voor mij is die laatste veel variabelerderder en kom ik bij Nederlandse beesten relatief veel "vulgaris" tegen met zo'n dunne/matige apicale tak, maar wel met deze extreem brede basaalvlek, zware tekening en typische vulgaris parameren (deel van manelijk genitaal dat niet zichtbaar is op foto's). Pierre argumenteerde in een bericht op een Frans forum (dat helaas verdwenen is wegens "ongeoorloofd" gebruik van tekeningen van derden) dat volgens de originele onderzoekers (Sauer & Hensle, 1977) ook bij communis zeldzaam een verbreding van de basaalvlek over de tweede cel voorkomt, maar op de tekeningen van de zeldzame uitzonderingen die zij daarbij publiceerden is de tweed cel dan nooit geheel gevuld, maar bloedt het zwart uit de eerste cel iets door in de tweede of heeft de tweede een klein zwart puntje - de ader aan de "overkant" van de tweede cel wordt dus niet gehaald en dat is bij jouw beest duidelijk wel het geval.

Ik blijf dus voor Nederlandse beesten bij deze breedte van de basaalvlek, met (minstens) twee cellen geheel gevuld maar lekker eigenwijs bij vulgaris, zelfs als de apicale tak van de pterostigmale band niet helemaal zwart is.

Het probleem is dat het erg moeilijk te "bewijzen" zal zijn of het met zo'n combinatie van basaalvlek en apicale tak niet toch een keer communis kan zijn, want de mannelijke parameren zijn ook variabel/onzeker, maar volgens de tekeningen in Sauer & Hensle, die kruisingsonderzoek hebben gedaan en op basis daarvan konden beslissen, komt de open apicale tak bij vulgaris wel voor en de basaalvlek met twee cellen geheel gevuld bij communis niet - en dit komt overeen met mannelijke beesten die ik bekeken heb (vanwege de open apicale tak) waarbij ook de parameren  de typische vulgaris vorm hadden.       

Met die argumentatie durf ik er nu dus eigenlijk wel een "zekere" vulgaris van te maken. Beter dan Sauer & Hensle ga ik het nooit kunnen ophelderen en je moet ergens vanuit gaan, maar sla me niet als hun publicatie ooit weer onderuit wordt gehaald.

De tweede is voor mij een (heeeeeeeel ietsjes onzekere?) cognata. De twijfel bij deze is eventueel richting communis en dan eigenlijk alleen omdat de kop een beetje een suggestie van "aan de donkere kant" heeft (maar eigenlijk tochwel hoofdzakelijk cognata-rood is.) De vleugeltekening is erg typisch "donkere cognata", maar dat licht in allerlei opzichten niet ver verwijderd van "lichte communis" - heb nu helaas geen tijd om dat uitgebreider te duiden ... gaat weer even op de lange baan ben ik bang want te snel "iets" roepen is ook onzorgvuldig en zorgt waarschijnlijk alleen voor meer verwarring. Het zal sowieso lastig zijn precies de vinger erop te leggen en dat dan ook nog netjes in woorden te gieten  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,
Hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg. Langzaamaan begint het wat duidelijker te worden. De basaalvlek is helemaal duidelijk. De rest moet ik nog eens heel rustig op mijn gemak bekijken. Ik vind het trouwens erg knap van jou, dat je de details van de vleugels zo goed op een foto kunt zien. Mij lukt dat in ieder geval echt niet. Ik ben erg blij dat je weer de moeite hebt genomen om deze twee foto's zo goed mogenlijk hebt weten te benoemen. Ik begrijp ook dat dat niet altijd even gemakkelijk is en dat je probeert om geen'" foutjes" te maken. Ik (en velen anderen) zijn erg blij dat jij je er zo in verdiept hebt! En je hebt niet alleen verstand van schorpioenvliegen, want je hebt ook menig ander insect gedetermineerd! Ik zou zeggen: Ga zo door!
Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg