Ziekte in Japanse duizendknoop?

Gestart door Gras, augustus 27, 2009, 12:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gras

Een groep Japanse duizendknoop in het centrum van het land lijkt af te sterven. De wortels zijn verrot, de bladen dor. Deze zomer liepen ze al nauwelijks meer uit na het maaien. Na de hete zaterdag van twee weken geleden sloeg de verdorring toe. Monsters van de wortels zijn inmiddels naar Wageningen gezonden voor nader onderzoek. Mogelijk is de ziekteverwekker te kweken. Om een bedevaart te voorkomen is de waarneming vervaagd.
De andere planten op dezelfde plek zijn groen en fris, het is beslist geen watergebrek.

http://waarneming.nl/waarneming/view/44285678
De andere Japanse duizendknopen in de omgeving lijken wel volledig gezond en groeien weer veel te hard.
Ondertussen heb ik van iemand anders gehoord dat pakweg 60 km verderop een vergelijkbaar verschijnsel is gesignaleerd.

Wil iedereen die zo'n zieke duizendknoop tegenkomt er melding van maken?

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

http://waarneming.nl/waarneming/view/44557538

De planten staan in een eendenkooi in een veenweidegebied en het was een nieuwe soort voor mij.
Het viel me op dat er vraat in de planten zat en ook de bruine verkleuring in het blad, alleen in veel mindere mate...
Ze staan er al een paar jaar en hebben niet de neiging om te woekeren.
Ze krijgen ook relatief weinig licht en dat zou een reden kunnen zijn waarom ze niet woekeren.
Helaas er niet aan gedacht om er vandaag foto's van te maken.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Heb ze vroeger mee helpen bestrijden langs het spoor. Maaien en spuiten met Roundup. Doodt ze niet maar houdt ze minder vitaal. Sommige genoemde verschijnselen lijken op de symtomen na behandling met Roundup
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Vandaag foto's van het blad gemaakt en het lijkt mij het zelfde.
Ze staan in een niet vrij toegankelijk natuurgebied en daar wordt zeker geen RoundUp gebruikt!
Ik weet dus ook niet wat het is...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Slecht 1 of 2 planten van de 4 lijken aangetast.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gras

Bij de aangetaste planten in Utrecht zijn de planten die op de warmste plekken staan (dat is wat anders dan de droogste plekken)  het sterkst aangetast.  Is dat hier ook het geval?
Het eerste verschijnsel was dat ze na een maaibeurt begin juli niet meer uitliepen. Er ontstonden nauwelijks jonge scheuten. Is dat hier ook het geval?
Lijkt de stengel zelf ook verdroogd of is alleen het blad beschadigd?

Ik heb nog niet gehoord dat de ziekteverwekker gevonden is.
Nu het koeler weer wordt blijft de situatie stabiel: Er sterven helaas geen stengels meer af.

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

Zonnekoning

Hallo Ria,

Wat ik er van heb begrepen staan ze er al een aantal jaren (en ik werk er al een jaar of 4) en ze vallen niet echt op.
Mij zijn ze al die tijd ook niet opgevallen, maar de beheerder wist ervan alleen wist niet wat het was.
Ze zijn bij mijn weten ook nooit gemaaid door onwetendheid en omdat ze geen overlast veroorzaken!
De herkomst is ook onbekend (aankomen waaien, vogels, aangevoerd materiaal???), lijken zich niet (snel) te vermeerderen en worden ook niet veel hoger dan een meter!
In eerste instantie heb de beheerder gemaild dat we een mogelijk een probleem hadden.
Na dit draadje te hebben gelezen, heb ik hem weer gemaild dat er een mogelijke ziekte in zit en dat ze dus niet moesten worden weg gehaald!

Alleen het blad is dus aangetast en de rest ziet er gezond uit.
Ze staan zeker niet op de warmste plaats (dat is rond de kooiplas), krijgen erg weinig zon en is over het algemeen vrij vochtig.
De grond waarin ze staan is veenachtig en zal relatief zuur zijn.
Tussen de eerste keer en de laatste keer dat ik de planten bekeek, was de aantasting wel toegenomen.
Er zit ook vraat in (oorzaak onbekend) en de bloemen werden door een steekmier-soort (Myrmica spec.) bezocht.
Voor de rest zat er weinig leven in...
Ik vind het op een bacterie/virusinfectie lijken.
Ik blijf ze in de gaten houden en ik zou zeggen: Volgend jaar een nieuwe ronde nieuwe kansen.

P.S.

Ik reageer vrij laat, omdat ik wel geabonneerd ben, maar geen mail heb gekregen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Hallo Ria,

Bij de eerste waarneming heb ik nog een foto bij geplaatst van vraat van een blad.
De dader lijkt lijkt mij een (bastaard)rups, maar die waren niet te zien.
Ik heb van de foto's van afgelopen woensdag ook een waarneming gemaakt en beide zijn niet vervaagd.
Het is toch in een niet vrij toegankelijk gebied en zo kun je een indruk krijgen van de situatie. B)

http://waarneming.nl/waarneming/view/44557538
http://waarneming.nl/waarneming/view/44739877
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gras

Hallo Jan,

Goed om te horen dat er nog meer belagers komen voor Japanse duizendknoop. Die rups heeft goed doorgegeten, hopelijk beviel het maal en krijgt hij veel kleintjes!
Vandaag heb ik geprobeerd om bij een wandeling tussen Den dolder en Hollandse Rading gezonde wortelstekken te nemen om thuis gezonde planten te kweken. zodra ze uitlopen wil ik een deel infecteren met ziek materiaal en dan kijken wat er gebeurt. Maar "Helaas", nagenoeg alle planten die ik onderweg tegenkwam vertoonden het beeld dat ik ook uit Utrecht ken: Paar dode stengels (vooral in de warmte en/of in de schaduw), paar stengels met deels dood, deels (nog) levend blad, paar stengels die vergelend blad hebben en een wat ingedroogd voelende stengel en tenslotte nog stengels die helemaal gezond lijken. De laatste zijn vooral de jongste scheuten.
Helaas had ik geen fototoestel bij me.

Uiteindelijk heb ik toch een echt gezond lijkende plant gevonden en de stekken genomen.
Als het een venijnige bacterie is die ook gewenste planten (wilgen of zo) gaat eten hebben we pech: hij is niet meer in z'n hok te krijgen. In Den Dolder staan de zieke planten langs het spoor. Vanuit de trein zul je er weinig van merken want vooral de planten in de schaduw zijn aangetast. De planten die in de zon staan kunnen beter assimileren en hebben daardoor kennelijk meer weerstand.

Met vriendelijke groet,

Ria

Zonnekoning

Hallo Ria,

Succes met het experiment en ik hoop de rups(en) nog eens te zien.
De ziekte houd ik natuurlijk ook in de gaten!
Wordt vervolgd dus... B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.


Zonnekoning

Mee eens, maar dat is niet het geval bij mijn planten.
"Iets" vindt het wel lekker en "iets" verkleurd de bladeren, en dat is geen RoundUp!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

han.endt

Citaat van: Zonnekoning op september 29, 2009, 18:48:13 PM
Mee eens, maar dat is niet het geval bij mijn planten.

Klopt dat bedoel ik ook. Het was alleen maar om een voorbeeld te geven.

Gras

Hallo Han,

Daar is iemand stevig bezig geweest! Je waarneming van vorig jaar van die plek was eenvoudig te vinden:
http://waarneming.nl/waarneming/view/40373004
Daar stond een forse vitale populatie, nu is de populatie er waarschijnlijk verdwenen.
Hopelijk kan het pathogeen ook andere Fallopia's aan, dan lukt het volgende keer zonder Roundup.
(zou de koers van Monsanto al dalen?)

Met vriendelijke groet,

Ria

han.endt

Citaat van: Gras op september 29, 2009, 23:11:33 PM
Daar is iemand stevig bezig geweest! Je waarneming van vorig jaar van die plek was eenvoudig te vinden:
http://waarneming.nl/waarneming/view/40373004
Daar stond een forse vitale populatie, nu is de populatie er waarschijnlijk verdwenen.

Op andere plaatsen was men in opdracht van de gemeente bezig met het opruimen van Reuzenbalsemien. Ik denk dat dit in hetzelfde plaatje past.