Noordse kakkerlak

Gestart door JohnvR, augustus 26, 2009, 23:53:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Is dit vanwege het halsschild een Noordse kakkerlak? Deze kwamen Willem Boomkens en ik vanmiddag tegen in het duin bij Callantsoog (Zwanenwater). Met excuses voor de beroerde staat van de  :micro:-foto.

Wim Bakker

Het is wat noordelijker dan de bekende plek in Noord-Holland (op waarneming.nl!), maar het zou zomaar kunnen. Ik zeg het een beetje voorzichtig omdat het dier er een beetje verfomfaaid uitziet en ik durf een Heidekakkerlak niet uit te sluiten.

Voer 'm maar in als Noordse. Ik denk dat een expert wel eens de waarneming zal checken. Zijn naam is een paar topics terug al genoemd...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Ik heb er ook even mee gepuzzeld en bij mij was de twijfel ietsjes in het voordeel van de Heide/Duinkakkerlak uitgevallen, maar dan wel met een heel erg donker halsschild. Had alleen niet gereageerd want ik weet nog veel te weinig van deze beesten en wilde nog wat verder puzzelen, maar ja tijd, tijd ...  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

Arp,

Misschien heb je gelijk. Nu ik er nog eens naar kijk vind ik de vleugels ook te kort en te rond. De vleugels van de Noordse Kakkerlak zijn spits en vaak zo lang dat de cerci er nog gedeeltelijk onder zitten (bij het mannetje althans).
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arp

Inderdaad, de vleugels en waar ik nog mee wilde verderpuzzelen was het dorsaal zwartige achterlijf met lichte middenstreep wat de nimfjes van deze soort ook zo herkenbaar maakt, maar het is lastig om foto's van beide soorten te vinden waarbij je onder de vleugels kijkt.

Het halsschild vind ik echt lastig; (te?) licht/rommelig voor lapponicus, (te?) donker/dicht voor panzeri ...  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Hallo Wim en Arp,

Bedankt voor jullie hulp. Het is voor mij een erg ongelukkig diertje om te fotograferen. De nimfjes Boskakkerlak die ik een dag eerder bij Bergen vond gingen normaal de alcohol in. Deze kreeg echter de stuipen en is sindsdien slecht hanteerbaar. Ik heb nog een paar foto's gemaakt, misschien helpt dat. De vleugellengte is lastig vast te leggen, omdat vleugel en lijf moeilijk in een vlak te krijgen zijn.

Groeten,
John

Wim Bakker

Ik heb nog even een paar foto's op een rijtje gezet.

1) Heidekakkerlak
2) Onze Mystery Cockroach
3) Noordse Kakkerlak

Wat mij opvalt is dat Noordse Kakkerlakken nooit een witte kop hebben...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

JohnvR

Ha Wim,

Goed gedaan! Er stonden in het soortenoverzicht een paar door elkaar, maar nu ik beter weet waar ik naar moet kijken zie ik ook het verschil in vleugellengte.

Groeten,
John

Arp

Die witte vlek durfde ik nog niet helemaal aan - lapponicus heeft vaak een heel erg vergelijkbare "lichtere" vlek, al is die dan kennelijk meestal licht oranje-bruin, maar ik ken ze niet genoeg om te weten of wit niet ook een keer kan voorkomen.

Maar als ik die leuke fotoserie van Wim zo mooi onder elkaar zie, kan het eigenlijk niet missen hè - ook al vanwege de vorm van het halsschild  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)