Hoofdmenu

Uitsluipen>?

Gestart door arno-32, augustus 23, 2009, 11:02:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

arno-32

Hallo,

Tot hoe lang sluipen de libellen nog uit? Zijn er nog soorten die nu (in AUgustus) nog uitsluipen? Of is dat meer iets voor het voorjaar?
En waar moet je op letten (wat zijn goede locaties) voor uitsluipende libellen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Groeten Arno
Een vrolijk gezicht brengt overal licht

RubenWinter

Er zijn nog zeker soorten die uitsluipen. Vooral heidelibellen, maar ook bijv. pantserjuffers en glazenmakers. Voor glazenmakers moet je echt vroeg opstaan (rond 3 uur s'nachts. Heidelibellen sluipen eigenlijk de hele dag wel uit en juffers ook. Daarvoor moet je dan bij plekken als kikkerpoeltjes en vennetjes zijn om een goede kans te hebben.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Goed opletten waar je "teneral" beesten vind, dat zijn zeer jonge beesten vaak nog niet uitgekleurd, met glimmende vleugels en bij "echte" libellen hebbebn die de vleugels soms nog recht omhoog. Goede kans dat die beesten daar vlak in de buurt die dag/nacht zijn uitgeslopen. En dan maar larven zoeken...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2009, 22:19:58 PM
En dan maar larven zoeken...

Bedoel je niet 'larvenhuidjes'?
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Nee, als je de larven vind kun je gewoon wachten op wat er gebeurt. Heb bv larven gevonden van Plasrombout, maar keek niet goed, en pas toen ik thuis was zag ik dat er tussen de huidjes die ik gefotografeerd had 2 larven zaten. Jammer, had het hele uitsluipproces kunnen waarnemen. En ook kwam ik een larve op een brug tegen. Volgende dag was het een huidje. Maar ik had toen geen tijd.

Kwestie van geduld, tijd, goed zoeken en wat geluk hebben.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Citaat van: Goyatlah op augustus 24, 2009, 12:03:54 PM
Kwestie van geduld, tijd, goed zoeken en wat geluk hebben.

Heel veel geluk... Ben al minstens 5 jaar bezig en dat is me nog nooit gebeurd. Alleen één keer een net uitgeslopen Beekrombout die nog bij zijn huidje zat, vlakbij Zwolle.
Groeten,

Ruben Winter

Sticht

Citaat van: ikheetruben op augustus 23, 2009, 11:18:56 AM
Voor glazenmakers moet je echt vroeg opstaan (rond 3 uur s'nachts.

Ik weet er niet veel van, maar ik heb Glassnijders en Grote keizers gewoon overdag zien uitsluipen.

Goyatlah

Ben wel benieuwd waar dat was, die Beekrombout (bij de Vecht of zo?)
Maar wat je kunt doen is in mei, voor je naar school gaat, strandjes bij Zalk of Wilsum of zo afzoeken naar Rivierrombout larves. Wel altijd van de stroom afzoeken (waar het water langzamer gaat stromen dus). Laat maar horen hoe dat afloopt.

Zal overigens binnenkort wat larven (o.a. Plasrombout) en uitsluipbeesten (Gaffellibel, Kleine Tang) op mn site zetten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: MartinBorsboom op augustus 24, 2009, 19:22:31 PM
Citaat van: ikheetruben op augustus 23, 2009, 11:18:56 AM
Voor glazenmakers moet je echt vroeg opstaan (rond 3 uur s'nachts.

Ik weet er niet veel van, maar ik heb Glassnijders en Grote keizers gewoon overdag zien uitsluipen.

Ik Blauwe Glazenmaker ook, maar dat schijnt toch eerder uitzondering dan regel te zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Citaat van: Goyatlah op augustus 24, 2009, 19:22:53 PM
Ben wel benieuwd waar dat was, die Beekrombout (bij de Vecht of zo?)

Nee, was bij de IJssel (vond ik ook al een vreemde plek). Bij de Vecht zitten er wel meer, dat hebben we (mijn vader en ik) onderzocht. Maar als ik echt graag Beekrombouten wil zien, ga ik naar de Buurserbeek, dat is maar een uurtje rijden.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Is geen vreemde plek, want dat is natuurlijk ook stromend water. Wel zullen ze er veel minder zitten, en langs de IJssel wordt er niet naar gezocht. Vecht vind ik wel leuk dat ie daar zit, want die rivier is denk ik essentieel als die beesten zich ooit in Drenthe willen nestelen (voldoende geschikt habitat in de noord-Drentse diepjes).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Nog even m.b.t. uitsluipen van glazenmakers:
Volgens "Die Libellen Baden-Würtembergs" sluipen Zuidelijke GLM zowel 's nachts als overdag uit, Blauwe met name 's avonds laat en 's nachts, Bruine vooral 's nachts, Ven vooral laat op de ochtend, Paardenbijter met name vroege ochtend en Noordse net als Ven (voormiddag). Maar e.e.a. is sterk afhankelijk van de temperatuur en eventuele mate van verontrusting. In principe kan  elke glazenmaker-soort op elk moment van de dag uitsluipen maar er zijn voorkeursperiodes.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Blauwe heb ik 's ochtends gefilmd en dat is nooit vroege ochtend, dan slaap ik.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

#13
Hier wat fotos van een hele jonge Tanglibel, van laat in de middag: http://libellen.goyatlah.nl/taxa/JongeTang.html

Heb meer fotos van Tang (oudere M + V), komt nog.

[EDIT]Pagina met uitsluipende jonge Gaffel dame is hier: http://libellen.goyatlah.nl/taxa/Gaffel_uit_de_Odra.html[/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Ik was 's ochtends om 8 uur een keer te laat voor de blauwe. De dag ervoor had ik al veel larvenhuidjes gevonden, maar toen ik de bewuste ochtend bij de tuinvijver ging kijken trof ik wederom een aantal larvenhuidjes aan en gelukkig toch ook nog een paar libellen die bijna klaar waren om weg te vliegen.

Een andere keer was ik rond het middaguur te laat om het hele uitsluipen te volgen, maar nog wel op tijd voor het wegvliegen.

Te laat voor uitsluipen rond 8 uur 's ochtends.


Te laat voor uitsluipen rond het middaguur.


frankneijts

Alleen met een Gewone Oever had ik eens 't geluk het hele proces te kunnen vastleggen. Hierbij een soort 'samenvatting' (juni 2008 in de Belgische Kempen):
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'