Hoofdmenu

Te weinig stippen

Gestart door verbua, augustus 02, 2009, 10:53:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Hallo forumleden,
In de lichtval (eigenlijk voor vlinders) zat vannacht deze kever. Het lijkt wel een Citroenlieveheersbeestje waar een rij stippen aan ontbreekt. Maar omdat ik nergens een vergelijkbare foto kan vinden, zal het wel iets anders zijn. Maar wat dan?
Ben benieuwd.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

verbua

Hallo Marjo,
Dat was inderdaad mijn eerste infobron. Maar m.n. de stippen op het borststuk zijn anders dan bij het citroenlhb'tje.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

mabeline

zou het kunnen dat hij nog verder moet uitkleuren, sommige van de stippen zijn ook nog niet helemaal zwart
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

verbua

Hallo Diana,
Dat zou kunnen. Ik wist wel dat b.v. waterjuffers nogal van kleur veranderen, maar bij kevers had ik dat nog nooit waargenomen.
We houden het dus maar op een Citroen-lhb'tje
Bedankt.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

mabeline

op stippen.nl staat ook een voorbeeld van een nog niet uitgekleurd citroentje
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

verbua

Klopt; had ik ook gezien, maar ook wat kleine verschillen. Ben inmiddels wel overtuigd.
M.vr.gr., Adri.
Adri Verburg

Arp

Hoi saampies,

Dit is géén citroentje - deze is ook bijna twee keer zo groot :o

Misschien dat de kleuren ook een beetje naar het hard-geel verschoven zijn (witbalans? nachtfoto?), maar gelig-beige zaltie wel geweest zijn ...

Daarmee laat ik jullie even verder puzzelen :wacko:

(Tip: Let op het halsschild ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Het zal toch geen Veelkleurig aziatisch lvhb zijn Arp? Het halsschild zou wel kunnen, (lijkt mij, als ik naar die voorbijflitsende varianten op Stippen kijk) maar ik zie geen deukje op het kontje. Ik dacht dat dat een hoofdkenmerk is?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Herstel, ik denk nu dat er tóch een deukje zit!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hé Marjo,

Even een principepuntje: Har.axy. heeft wel vaak, maar niet per se altijd die deuk in z'n bibs.

Verder denk ik persoonlijk niet dat ik die deuk zie, maar misschien is mijn "kijken" ook vertroebeld door het vooroordeel dat ik heb over de soort die ik meen dat afgebeeld is  ;D

Je bent trouwens met het Aziaatje wel warm, errug warm ...  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Nou dat deukje denk ik te zien op zijn/haar linker"bil", van ons uit rechts. Daar zie je 2 vage stippen als je goed kijkt loopt daar een lichte lijn tussen en doordat het aan weerszijde donkerder is, kreeg ik toch de indruk van een deukje!  ;D Is de soort die jij in gedachten hebt wel op Stippen te vinden? En dat Har.axy. niet persé een deukje hoeft te hebben, heb ik me genoteerd!

PS. Arp, heb je mijn topic van de (wantsen) eitjes de laatste tijd nog gezien? Ik heb je "commentaar" gemist de laatste dagen. Ze zitten inmiddels in het 5e stadium!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#12
Ik denk dat je de rand van het dekschild bedoelt - die is ietsjes uitgerand? (Edit: De 'echte' deuk zou ook eerder tussen het achterste vage puntje en de naad tussen de dekschilden lopen, niet zover opzij ;) )

En ja, hij staat ook op stippen.nl - in bijna dezelfde fletse kleurvariant (c.q. niet uitgekleurd danwel met de onzekerheid of dat ooit nog gaat gebeuren) en met bijna exact hetzelfde halsschild (hint, hint) ennuuhhhh Harmonia axyridis is warm, erg warm (hint, hint 2)  ;D

P.S. Oh ja, ik loop wat achter ... een kleine twee weken internetloos op pad geweest ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Is het soms de clown van de familie Arp?  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: MarjoSmeets op augustus 13, 2009, 17:31:14 PMIs het soms de clown van de familie Arp?  ;)
Volgens mij istie dat niet soms maar de hele tijd al, gezien hoe hij jullie voor de mal heeft gehouden  :lol:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Maar intussen staat hij nog steeds ten onrechte bij de waarnemingen vermeld als citroen lhb. Wil Adri dit even wijzigen in harlekijn (Harmonia quadripuntata)?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gerrian op augustus 18, 2009, 21:58:19 PM
Maar intussen staat hij nog steeds ten onrechte bij de waarnemingen vermeld als citroen lhb. Wil Adri dit even wijzigen in harlekijn (Harmonia quadripuntata)?
Harlekijn? Aziaat bedoel je neem ik aan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Arp

#17
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2009, 22:02:09 PMHarlekijn? Aziaat bedoel je neem ik aan
Ik weet natuurlijk niet ècht wat Gerrian bedoelt, maar ik neem aan dat inderdaad toch wel Harlekijn (Harmonia quadripunctata) bedoeld werd (zeg maar, gewoon wat er staat als het ware) want dat zou correct zijn  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Inderdaad, ik bedoelde harlekijn.
Het patroon op het halsschild en het vervagen van een deel van de vlekken vind ik meer bij harlekijn passen dan bij Aziaat. Vergelijk dit exemplaar ook maar met de afbeelding op stippen.nl (bijna onderaan).

verbua

Wat een discussie heeft dit lieverdje veroorzaakt! Mag ik het nu definitief als een harlekijn beschouwen?
Met vriendelijke groeten en dank voor alle opmerkingen,
Adri.
Adri Verburg

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)