Hoofdmenu

En deze ?

Gestart door streetkajohn, juni 26, 2006, 21:34:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

streetkajohn

Wie helpt met deze kever ?


groetjes john :)  
Groetjes,


John :)

Floppy

Ik ben absoluut geen kenner, maar hij doet me wel wat denken aan de boktor Phytoecia coerulescens.
Heb je 'm in Limburg waargenomen (en waar)?
Deze soort komt in NL volgens mijn boekje nl. alleen voor bij Roosteren en rond Maastricht.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

streetkajohn

#3
De foto is gemaakt  in kerkrade (Limburg)
dat is ongeveer 35 km van maastricht

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben zie link :


http://www.hlasek.com/broucitesaricinahledy.html

http://www.hlasek.com/phytoecia_coerulescens_2052.html

Is hij dan zeldzaam ? en staat hij in de lijst ?

Groetje john.  :)
Groetjes,


John :)

streetkajohn

Deze soort komt in NL volgens een boekje nl. alleen voor bij Roosteren en rond Maastricht.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1315992

Dus nu ook in kerkrade  :)

John  :)  
Groetjes,


John :)

Th.Heijerman

Klopt, een zeldzaam beest. Ik weet niet welk boekje je geraadpleegd hebt maar "Roosteren" en "Maastricht" komen uit Everts (1903). Maastricht mag je wel ruim interpreteren en staat ongeveer voor Zuid-Limburg ... Nog steeds buiten Limburg niet aangetroffen.

Theodoor

beetlestitch

volgens de nieuwe inzichten betreft dit een nieuwe boktor voor nederland nl.phytoecia nigricornis. dit is nu zeker sinds 2010 daar deze gedetermineerd zijn door mij en gecontroleerd door dhr teunissen auteur van de verspreidings atlas der nederlandse boktorren. sorry voor het late reageren op deze mooie foto van een vrouwlijk ex. groeten toon.
Toon Keukelaar

streetkajohn

Is deze nog eens ergens gezien ?
Groetjes,


John :)

beetlestitch

wordt de laatste jaren regelmatig gemeld van de hamert in noord limburg en nu dit jaar voor het eerst in millingen aan de rijn. zit voornamelijk op boerenwormkruid. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Kan er iemand met verstand van zaken even naar de naamgeving kijken?

Aanvankelijk werd Phytoecia coerulescens genoemd - volgens Nlsrt zou dat tegenwoordig Slangenkruidboktor Opsilia coerulescens moeten zijn.

Maar Toon heeft als determinatie aangegeven dat het Phytoecia nigricornis zou zijn.

De waarneming is echter nog steeds ingevoerd als Phytoecia coerulescens

Dus wat is het nu?
Opsilia coerulescens
Phytoecia coerulescens
Phytoecia nigricornis

:huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

streetkajohn

Moet ik het dan even aanpassen ?


Groetjes John  :)
Groetjes,


John :)

Th.Heijerman

Opsilia coerulescens (Scopoli, 1763) is volgens Löble & Smetatana 2010 de geldige naam en Phytoecia coerulescens (Scopoly, 1763) is een synoniem.

Toen de betreffende waarneming geplaatst werd (2006) was P. nigicornis nog niet in beeld voor Nederland.

Op basis van de foto kan ik niet zien om welke soort het gaat: herkenning op basis van habitus lukt niet, beide soorten zijn qua kleur enigszins variabel en de sleutelkenmerken zijn niet goed te zien (oogvorm en relatieve  tarslidlengtes).

Ik zal de warneming op 'niet te beoordelen' zetten, maar zal eerste nog even jullie reacties afwachten...

Theodoor

Arp

#12
Ik weet er niet genoeg van John. Volgens het soortenregister komen beide soorten voor in NL, maar ik weet niet waar precies. De determinatie van Theodoor was van 2006 toen nigricornis nog niet bekend was uit NL.

Vermoedelijk moet op waarneming.nl Phytoecia coerulescens worden hernoemd in Opsilia coerulescens (en een synoniem voor de oude naam), maar dat moet iemand anders beslissen.

Vervolgens is het de vraag of jouw beest van foto zeker te herkennen is en zo ja, of het dan coerulescens is of nigircornis. Ook dat kan ik niet beslissen, dus je zult even op advies van de boktorrenkenners moeten wachten. Als het nigricornis is, dan zou jij dat moeten wijzigen inderdaad.

Voor mij is het allemaal wat bizar - kennelijk is er van de "nieuwe" soort nigricornis een hele berg waarnemingen ingevoerd - vooral buiten Zuid-Limburg. Het beest staat ook als "algemeen", dus dat zou misschien kunnen, maar wel vreemd dattie voorheen nooit herkend was dan.

Van de al langer in NL bekende coerulescens (zeer zeldzaam volgens wrn) is jouw waarneming de enige.

P.S. Ik had dit al getikt terwijl Theodoor een antwoord gaf.

@Theodoor: Hoe zit het dan met al die nigricornis waarnemingen - zit denk ik ook een hoop troep tussen? - oh sorry ze zijn goedgekeurd zie ik ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Is het een kwestie dat vrijwel alle "coerulescens" uit Nederland achteraf nigricornis bleken te zijn en dat de echte coerulescens (achteraf) een zeldzaamheid blijkt (of misschien helemaal niet voorkomt??), terwijl de lange tijd verkeerd benoemde nigricornis (regionaal) vrij algemeen is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Die zeldzaamheidsaanduiding op waarneming.nl zegt helemaal niets (voor de kevers dan, voor andere groepen kan ik dit niet beoordelen).

Wat de gevalideerde nigricornissen betreft: ik zal ze niet goedkeuren op basis van een foto alleen. Ik heb enkele exemplaren onder de binoc gehad en die zijn intussen gevalideerd.

Theodoor

Arp

Okay, duidelijk.

Als ik bij Hisko aan ga kaarten wat het er veranderd moet worden (onder andere de naamswijziging voor coerulescens), wat is dan juliie voorstel voor een sluitende zeldzaamheidsaanduiding?

coerulescens zeer zeldzaam?
nigricornis zeldzaam? Behalve op provinciaal niveau voor Limburg aangeven "vrij algemeen"

iets anders?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Concreet qua beest van John: Lijkt het dan niet zinniger (qua algemeenheid/waarschijnlijkheid) om deze als (onzekere) nigricornis weg te zetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Voor de Nederlandse kevers ben ik er voor om onze kevercatalogus te volgen:
Phytoecia nigricornis, P. cylindrica en Opsilia coerulescens.

Wat de zeldzaamheidsaanduiding betreft:
Alles staat default op (vrij) algemeen geloof ik. Zolang er geen coherent systeem is, heeft die aanduiding weinig of geen  betekenis.
Je zou tenminste  moeten weten voor welke soorten de status expliciet is vermeld (dus niet op de default waarde staat) en er zouden criteria moeten zijn voor de zeldzaamheidscategorieën).

Mijn voorkeur zou hebben een systeem waar als default 'niet bekend' wordt gegeven. En waar wel een status wordt toegewezen moet er een serieuze  bron voor zijn, waar ook criteria worden genoemd voor toewijzing aan de verschillende categorieën.

Theodoor

Arp

Dat ben ik (natuurlijk) helemaal met je eens en heb dat ook al wel eens zo naar voren gebracht.

Maar zolang het niet zo wordt uitgevoerd, kun je het ook van de praktische kant bekijken: Op waarneming wordt de zeldzaamheidsstatus o.a. gebruikt om de waarnemer te vragen nog eens extra goed te kijken of de naam wel zinnig is en om de admin te signaleren dat er iets leuks/onwaarschijnlijks is ingevoerd.

Als je het puur op die manier bekijkt, is het dan zinnig om nigricornis op zeldzaam te laten zetten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Tja, daar is de zeldzaamheidsstatus niet echt geschikt voor toch: extra goed kijken moet vooral als er look-alikes zijn, en dat komt ook voor bij algemene soorten. En daarvan worden er veel vaker waarnemingen geplaatst (Coccinella septempunctatum/magnifica, Lagria's, voor sommigen zijn alle soorten binnen de genera Phyllobius en Polydrusus look-alikes en ga zo maar door).

Voor de drie boktorren waar we het nu over hebben: deze komen alleen in (Zuid-)Limburg voor. Als we maar vier zeldzaamheidsklassen onderscheiden moeten alle soorten die alleen in Limburg voorkomen, dan niet 'zeer zeldzaam' genoemd worden?

Theodoor

Arp

Ja, qua dubbelgangers heb je daar natuurlijk gelijk in en zou een dergelijke "pop-up" voor de waarnemer beter (ook) op andere criteria mogelijk moeten zijn. Maar voor de admins is het misschien toch handig.

Voor zover ik begrepen heb (?!?) is die status per provincie te specificeren.

We zouden ze dus voor Limburg op een lagere status kunnen (laten) zetten zodat vooral waarnemingen buiten Limburg op die manier gesignaleerd worden.

Slag-om-arm: Ik weet alleen dat de zeldzaamheid per provincie opgegeven kan worden, maar heb niet getest hoe "het systeem" de dingen dan verder afhandelt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Voor enkele groepen waar grote gegevensbestanden van zijn, zou je iets per provincie kunnen doen. Maar dat is een bonk werk. Bovendien: die gegevensbestanden zijn uiteraard niet openbaar...

Zo nu ga ik weer achter de binoc zitten ...

Ed Colijn

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Okay, ik heb even getest om alle provincies behalve Limburg op "zeer zeldzaam" te zetten en daarna een waarneming ingevoerd in Overijssel, maar die kreeg dus geen signalering (tenminste, niet aan de waarnemer). Dan is dat ook niet zo zinvol. Heb alles weer terug gezet op "standaard"
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

het eerste ex wat lo troisfontaine mij ter determinatie aan bood zit bij b. brugge in de collectie van het zma in leiden dus te controleren. groeten toon.
Toon Keukelaar

Ed Colijn

Citaat van: beetlestitch op juli 28, 2013, 16:38:46 PM
het eerste ex wat lo troisfontaine mij ter determinatie aan bood zit bij b. brugge in de collectie van het zma in leiden dus te controleren. groeten toon.

bedankt Toon,

die zit inderdaad ook in ons bestand. Zowel jij als Dré hebben, zoals je hier boven al aangaf, dat exemplaar gezien. Dus die hoeven we niet meer te bekijken.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Douwe van der Ploeg

Wat de provinciale zeldzaamheid betreft (of landelijke in Observado): hetgene dat afwijkt is:
- Wat er op de voorpagina komt als "leuke" waarneming.
- Het kleurtje dat de waarneming krijgt op het overzicht van de soortpagina. Zie bijvoorbeeld http://waarneming.nl/soort/view/584 (willekeurig voorbeeld). De standaard-zeldzaamheid is VA, maar voor Groningen is zeldzaam ingesteld: de waarneming in Groningen is dus rood.

Hetgene waar je dit (in mijn ogen) voor kan gebruiken, binnen waarneming.nl, is om:
- te zorgen dat niet de hele voorpagina volstaat met een grote/bekende populatie.
- te zorgen dat nieuwe waarnemingen (bijv. een limburgse soort in noord-holland) gelijk opvallen voor het brede publiek.
Douwe van der Ploeg

streetkajohn

Hallo  :)


Wat leuk om allemaal te lezen en zelf zou ik het echt niet weten..... :rolleye:
Vond het geweldig toen ik deze kever vast kon leggen met mijn camera, kom er nog wel eens en helaas niet meer te vinden....


Ik zie wel wat jullie er van maken, zou voor mij wel leuk  ;) [size=78%] zijn als ie op zeer zeldzaam zou kunnen blijven staan [/size] ;D





Groetjes,


John :)

streetkajohn

Ik zie ook dat de vind plaats wat afwijkt en kan ook nog eens zoeken of ik nog meer foto's kan vinden uit 2006.


Zal even zoeken zijn  :rolleye:  [size=78%]en weet niet meer of er meer foto's van zijn.... [/size] ???
Groetjes,


John :)

beetlestitch

op welke plant is ook van belang. zo op de oude foto zeker niet op slangenkruid. misschien op boerenwormkruid?? blijft voor mij phytoecia nigricornis. groeten toon.
Toon Keukelaar