De beste roofvogeltrek in Europa...

Gestart door temmie, augustus 24, 2009, 23:35:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

temmie

... is nu te semi-live volgen met wekelijkse update van de blog via:

http://www.batumiraptorcount.org/

Een artikel over de waanzinnige roofvogeltrek in Batumi, Georgie was reeds te lezen op de Dutchbirding site:
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=245

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

temmie

De trektellers in Batumi (de beste trektelpost in Europa) hebben de eerste week 70.000+ roofvogels geteld. Het merendeel wespendieven, met reeds 20 soorten in totaal. De update staat op:
www.batumiraptorcount.org
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

temmie

Vanaf nu volgt een update iedere 3-4 dagen over de roofvogeltrek in Batumi aan de Zwarte zee... Verwacht ook verhalen en up-to-date informatie over andere vogelgebieden in Georgie...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

frankw

Leuk hoor. Bij ons stelt de trek, iig qua aantallen, nog geen donder voor helaas..

temmie

Af en toe is het minder leuk, ik krijg net (deze middag 12u) mail van Wouter Vansteelant (Coördinator van het project op dit moment in Batumi), en hij maakt melding van hetvolgende:

"Ik kreeg net telefoon dat het een bloedbad is op telpost 1 van tientallen wespendieven, dwergarend en zwarte wouw. Aan beeldmateriaal zal het vanavond dus niet ontbreken."

:o

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Scio

Groetjes uit Georgie :)

Het bloedbad viel uiteindelijk redelijk mee.....in de georgische zin van het woord. Helaas waren er dwergarend, scharrelaar, wespendief en steppekiek te betreuren.....over de Bijeneters zal ik maar niet beginnen :s. Dit terwijl er 353 schoten werden gelost. ZOdra ik terug ben in Nederland post ik wel een langer vehaaltje. Nu even een kleine tussenstand.

Wespendieventrek is wat afgenomen, maar de diversiteit groeit. Eergisteren de eerste Lannervalk van de telling ooit! Gisteren meerdere schreeuwarenden, slangenarenden, steppekieken, dwergarenden en en kleine torenvalk gezien. Ook de eerste 2 Vale Gieren van het seizoen binnen.

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

temmie

De Az. Wespendief staat erop (wel een vage foto). Ook nieuws en verse foto's... Komt allen kijken ;-)
www.batumiraptorcount.org
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Scio

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

BramtK

Dat is potverdriedubbeltjes, niet mis!

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

M.Haverkamp

Citaat van: BramtK op september 21, 2009, 12:58:17 PM
Dat is potverdriedubbeltjes, niet mis!

Bram


Prachtig (overigens ligt Batumi heel ver in Azie en niet in Europa)

temmie

#11
nog enkele filmpjes van betere kwaliteit:

http://www.youtube.com/watch?v=lNNawStqrSs

http://www.youtube.com/watch?v=ZqdqqMGHuAE

groeten,
Lieven

ps: op de keeper beschouwd heb je natuurlijk gelijk: Georgië is staatkundig en geografisch niet behorend tot Europa. Er zijn echter wel enkele redenen waarom ik 'Europa' in de titel heb vermeld:
- Praktisch kost het evenveel (of minder) tijd/geld om naar Batumi af te reizen, dan naar bvb. Eilat.
- Georgië wil (althans de huidige regering) een sterkere band met Europa, bvb door lidmaatschap van de NAVO, betere betrekkingen, e.d.
- Een groot deel van de roofvogels die doortrekken, zijn uit het nest gekomen in Europa. Nu heb ik geen voorkeur voor vogels van dit of dat land  ;) , maar als bvb. Finland zijn roofvogelhabitat beschermd, is het voor Finse vogelbeschermers handig om weten dat ze in Batumi door jagers zomaar uit de lucht kunnen worden geknald.
- Dit project is gericht op het stimuleren van eco-toerisme in de regio. Die 'toeristen' komen meestal uit Europa, en het spreekt meer aan dan als titel: 'De beste roofvogeltrek in de wereld na Santa Cruz (Mexico)'.
- Velen onder de Europa reizigers mikken op een West-Palearctic soortenlijst. In vogelkijkertermen is zelfs Koeweit nog Europa  :wacko:
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

M.Haverkamp

Citaat van: temmie op september 24, 2009, 14:17:58 PM
nog enkele filmpjes van betere kwaliteit:

http://www.youtube.com/watch?v=lNNawStqrSs

http://www.youtube.com/watch?v=ZqdqqMGHuAE

groeten,
Lieven

ps: op de keeper beschouwd heb je natuurlijk gelijk: Georgië is staatkundig en geografisch niet behorend tot Europa. Er zijn echter wel enkele redenen waarom ik 'Europa' in de titel heb vermeld:
- Praktisch kost het evenveel (of minder) tijd/geld om naar Batumi af te reizen, dan naar bvb. Eilat.
- Georgië wil (althans de huidige regering) een sterkere band met Europa, bvb door lidmaatschap van de NAVO, betere betrekkingen, e.d.
- Een groot deel van de roofvogels die doortrekken, zijn uit het nest gekomen in Europa. Nu heb ik geen voorkeur voor vogels van dit of dat land  ;) , maar als bvb. Finland zijn roofvogelhabitat beschermd, is het voor Finse vogelbeschermers handig om weten dat ze in Batumi door jagers zomaar uit de lucht kunnen worden geknald.
- Dit project is gericht op het stimuleren van eco-toerisme in de regio. Die 'toeristen' komen meestal uit Europa, en het spreekt meer aan dan als titel: 'De beste roofvogeltrek in de wereld na Santa Cruz (Mexico)'.
- Velen onder de Europa reizigers mikken op een West-Palearctic soortenlijst. In vogelkijkertermen is zelfs Koeweit nog Europa  :wacko:


Grappig, weer een argument! Vanouds was het argument om Georgie tot Europa te laten behoren een politiek argument dat stamde uit de koude oorlog. Het argument verdween even na de beeindiging van de koude oorlog. Afgelopen jaren komt het weer op vanwege de problemen met Rusland. Puur politieke argumenten met nu een ornithologisch argument.....of het houdt snijdt in mijn vakgroep  :huh:

temmie

 Persoonlijk heb ik de indruk dat Rusland (om allerlei economische/historische/culturele redenen) meer invloed uitoefent, en deze invloed nogal agressief uitoefent, om zogezegd de rechten van de etnische Russen in Zuid-Ossetië en Abchazië te vrijwaren. Ook de Zuid-westelijke provincie Adjara, waar Batumi deel van uitmaakt, is semi-autonoom. De militair-strategische belangen in de Kaukasus hebben Georgië al eeuwenlang het strijdtoneel gemaakt van allerlei 'hogere' belangen van de omringende machten.

Een vraag die ik me stel is, in hoeverre is alles wat boven de Kaukasus ligt meer Europees dan alles wat er onder ligt? Als je aan de Bosporus op de Oostelijke kant staat, ben je ook niet meer in Europa aan het trektellen. Op die manier heeft Gibraltar natuurlijk geen concurrentie meer als zijnde beste roofvogeltrektelpost in Europa :blink:

Ik kan nog uren doorgaan over de politieke argumenten pro en contra. Maar helaas is dit hier niet de plaats...  ;) maar als je het écht wil, pas ik de titel wel even aan.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

M.Haverkamp

Citaat van: m.weites op september 24, 2009, 17:45:10 PM
Wow, dat zijn er wel heel veel...
[/quote


Hoeft niet hoor. Het is Azie, maar als het uit natuuroogpunt beter is om het europa te noemen vind ik het prima. ;D

Vincent Hart

Citaat van: M.Haverkamp op september 24, 2009, 17:18:09 PMGrappig, weer een argument! Vanouds was het argument om Georgie tot Europa te laten behoren een politiek argument dat stamde uit de koude oorlog. Het argument verdween even na de beeindiging van de koude oorlog. Afgelopen jaren komt het weer op vanwege de problemen met Rusland. Puur politieke argumenten met nu een ornithologisch argument.....of het houdt snijdt in mijn vakgroep  :huh:
U noemt zes keer het woord argument (hilarische dingen inderdaad) maar geeft er zelf geen. Wat is uw vakgroep dan? Daar hangt tenslotte de definitie van Europa, en daarmee het antwoord op de vraag of Georgië daartoe behoort vanaf ... En dan nog is er binnen veel (misschien wel alle) vakgebieden niet eens overeenstemming over waar Europa nu precies begint en ophoudt. Tenslotte kun je dat meten noch bewijzen ... Gaan we het daarna weer gezellig over (roof)vogels hebben :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Scio

Citaat van: vincenthart op september 24, 2009, 23:51:49 PM
Citaat van: M.Haverkamp op september 24, 2009, 17:18:09 PMGrappig, weer een argument! Vanouds was het argument om Georgie tot Europa te laten behoren een politiek argument dat stamde uit de koude oorlog. Het argument verdween even na de beeindiging van de koude oorlog. Afgelopen jaren komt het weer op vanwege de problemen met Rusland. Puur politieke argumenten met nu een ornithologisch argument.....of het houdt snijdt in mijn vakgroep  :huh:
U noemt zes keer het woord argument (hilarische dingen inderdaad) maar geeft er zelf geen. Wat is uw vakgroep dan? Daar hangt tenslotte de definitie van Europa, en daarmee het antwoord op de vraag of Georgië daartoe behoort vanaf ... En dan nog is er binnen veel (misschien wel alle) vakgebieden niet eens overeenstemming over waar Europa nu precies begint en ophoudt. Tenslotte kun je dat meten noch bewijzen ... Gaan we het daarna weer gezellig over (roof)vogels hebben :duim:

Uw eigen reisverzekering duidt Georgië aan als Europees! Alle landen liggend aan de Zwarte Zee worden door de reisverzekering als Europees aangemerkt.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

temmie

Europa of niet, de newsblog is geüpdated... :rolleye:
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Gert Ottens

Citaat van: temmie op september 17, 2009, 00:57:51 AM
De Az. Wespendief staat erop (wel een vage foto). Ook nieuws en verse foto's... Komt allen kijken ;-)
www.batumiraptorcount.org

De vogel lijkt duidelijk polsvlekken te hebben. Dat spreekt toch tegen een Aziatische Wespendief...

In Israel worden tijdens voor- en najaarstrek tot soms tientallen Aziatische Wespendieven gezien, maar ook wel zogenaamde intermediate vogels, met kenmerken van beide soorten. Daar doet de vogel van de foto mij wel aan denken (structuur, gorget en ondervleugelpatroon lijkt op Aziaat, maar die polsvlekken...).

Of deze vogels met intermediaire kenmerken nu hybriden zijn en/of misschien een cline tussen beide soorten, dat moet nog worden onderzocht.

groetjes,

Gert

temmie

1. deze vogel heeft niet echt polsvlekken, wel donkere onderdekveren op zowel pols als arm
2. het is een vrouw, die hebben niet zoals adult man zeer lichte pols met piepklein vlekje
3. de soort is zeer variabel.

Dit alles hoeft jouw argumenten niet tegen te spreken wat betreft intermediairen, en ikzelf heb de vogel ook niet gezien. Je mag altijd in de blog reageren (of wachten op reactie tot enkele van de waarnemers terug zijn en meer tijd/bandbreedte hebben om te internetten)!  :blink:
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis