Vergroeiing op andoorn

Gestart door RutgerB, augustus 24, 2009, 08:14:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Best Forum,

Gisteren vond ik op Akkerandoorn een vreemde vergroeiing die ik niet thuis kon brengen. Ik vond een soortgelijke vergroeiing een paar weken terug op Basterdwederik en vermoedde toen een schimmel, maar ook daar ben ik niet achtergekomen. Die 'brak' overigens meer uit met lengtescheuren in de stengel.

De andoorn stond op een plek waar was gespoten, dus misschien is dat wel de oorzaak. Graag uw mening.

Floppy

Hoi Rutger,

Dit is echt een lastige. :rolleyes:
Vooralsnog kan ik er geen naam op plakken. Ik zoek verder. Buhr en Dauphin & Aniotsbehere geven nog wat opties, maar echt duidelijk krijg ik het op dit moment nog niet.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Margreet Kwh

Hoi Rutger en Floris,

gisteren keek ik naar een preistronk, om precies te zijn naar het wortelgedeelte, en dat deed me denken aan dit verschijnsel. Zou het een soort wortelvorming zijn?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

RutgerB

Misschien wel, maar iets moet dat toch veroorzaken.. Op zo'n eenjarige plant is wortelvorming bovenin (in de bloewijze) heel vreemd.

RutgerB

Op gras komt Mayetiola poae voor zag ik in Redfern (blz. 382) en die heeft er wel wat van weg.

HPM

#5
Bijgaande afbeelding vond ik op deze pagina
http://bygl.osu.edu/archive/bygl2009_862.html
Daar staan nog twee foto's. Behalve de kleur vind ik het er wel op lijken

    "We are tentatively identifying the growths as galls produced by an
    eriophyid mite. There are small chamber-like voids inside the base
    of the individual knob-like growths which indicate they may be
    produced under the direction of some form of mite or insect gall-
    maker. Eriophyids are known to stimulate a profusion of plant
    growths (e.g. rosettes, witches'-brooms) on certain hosts. However,
    no eriophyids were found in the chambers. It was speculated that
    the mites may have completed their development and vacated the
    chambers, but without finding mites, the connection is tenuous."


--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Inderdaad zeg, dat lijkt er erg goed op. Veel dank. Ik heb Joe Boggs een mailtje gestuurd. Zeer benieuwd wat er uit het onderzoek is gekomen/komt.

HPM

Een deel van de overeenkomst wordt veroorzaakt doordat die Amerikaan gedeeltelijk is
afgesneden. Daarom vroeg ik me af of die foto's van jou de staat weergeven waarin je
hem hebt gevonden of dat je ook een deel hebt afgesneden of afgebroken.

--
Groeten,
Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Ja, zo je hem ziet, heb ik hem gevonden. En inderdaad, juist vanwege dat vond ik het ook zo goed lijken.

Het is overigens zeer klein (vergelijk met de kelk van akkerandoorn, ook niet groot), dus ik zou dat met een sterke vergroting zo netjes hebben moeten afsnijden.

Margreet Kwh

Er kan natuurlijk een hongerig dier langsgekomen zijn...

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven