Wat is dit?

Gestart door MarjoSmeets, augustus 23, 2009, 09:40:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Geen idee, een soort Pissebed misschien? Gisteren gevonden in bos bij Schinveld (Limb). Wie helpt?!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

LakeSide

Nimf van een kakkerlak?

Arp

Denk dat Jaco gelijk heeft met het "nimf", maar let op want de volwassen dames zijn meestal ook kortvleugelig, voor zover ik weet (en dat is niet ver!) vooral E.sylvestris (zie bijvoorbeeld deze en de dames E.lapponicus zouden dan welliswaar gemiddeld iets langere vleugels hebben dan  E.sylvestris-meiskes, maar dan weer wel heel typisch een ongekleurd/bruin halsschild (zoals hier).

De foto is wat onscherp, dus adering op de vleugels niet te herkennen, maar op basis van de vleugelvorm zal het naar mijn lekenmening idd eerder een nimf zijn.

Onderscheid tussen beide Ectobius-soorten durf ik bij de nimfjes niet te maken, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, alleen dat ik te weinig weet  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Citaat van: Pudding4brains op augustus 23, 2009, 13:07:12 PM
De foto is wat onscherp, dus adering op de vleugels niet te herkennen, maar op basis van de vleugelvorm zal het naar mijn lekenmening idd eerder een nimf zijn.
Jeetje Arp! Jij hebt het over de adering op de vleugels, maar ik had die vleugels nog niet eens gezien en zie ze nog steeds niet!  :rolleye: Zelfs nu ik naar jouw voorbeeld gekeken heb kan ik geen vleugels ontdekken op mijn foto. Ik zie alleen maar 3 segmenten in het bruine deel. Ik zal het wel verkeerd bekijken, maar ik zie het echt niet!  :-[
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#6
Hoi saampies,

@Marjo: Okay, ik drukte me wat onzorgvuldig uit ;) Van de bruine segmenten is de eerste het halsschild en zijn de volgende twee de vleugelaanzet (of hoe je dat ook noemen moet/wilt) van voor- en achtervleugels. Ik noemde dat voor het gemak even vleugels :rolleyes: Als de vleugels volledig ontwikkeld zijn (imago) zie je bij deze soorten een duidelijk adering/tekening in de vleugels, die kon ik hier niet zien (maar mogelijk vanwege onscherpte), maar ook de vorm is duidelijk nog "niet klaar" dus kun je er wel een nimf van maken. Alleen welke soort ... ? ... gelukkig hebben we Wim.

Nou wilde ik navragen hoe je de nimfen dan uit elkaar houdt en heb dus dit even bij elkaar gescharreld:

:wrong: Niet geheel zeker, niet beoordeeld door expert.
:right: Op naam gebracht door Wijnand Heitmans.


:wrong: nimf Noordse Kakkerlak - Ectobius lapponicus (wrn-42491679)
(c) Antonio Bottone

:right: nimf Bleke kakkerlak - Ectobius pallidus (wrn-4398202)
(c) Wim Rubers

:right: nimf Heidekakkerlak - Ectobius panzeri (wrn-4544414)
(c) Arnold Wijker

:right: nimf Boskakkerlak - Ectobius sylvestris (wrn-43791785)
(c) Wim Bakker+Floor+Wiene

Mag ik op basis daarvan ervan uitgaan dat de nimfjes van lapponicus (altijd?) donkere vlekken in pronotum en vleugelaanzet hebben en sylvestris niet (nooit?), of ligt het toch weer ingewikkelder ??

Wim, wat denk je van deze "Boskakkerlak"?? Ik kijk er wat onwennig tegenaan ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Wim Bakker

Arp, wat loop je weer hard van stapel!   ;)

Ik weet dat die tweekleurige nimfjes Boskakkerlakken zijn. Verder weet ik niet zoveel. Ook niet hoe ze er in de diverse stadia uit zouden moeten zien. Bovendien zijn die foto's lang niet allemaal beoordeeld door een expert. Dus ik zou maar voorzichtig conclusies trekken. Mocht je een expert willen vragen dan weet ik er nog wel eentje. Z'n naam staat bij de waarneming van onze nimfjes...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Bedankt Arp en Wim! Op jouw foto van de Boskakkerlak kan ik nu de aanzet zien van de vleugels. Maar bij die van mij moet ik toch nog heel veel fantasie gebruiken. Als ik de foto niet al te veel uitvergroot dan kan ik wat donkere plekjes zien op de plaats van die vleugelaanzet. Misschien is dit nog een eerder stadium dan die van jou? Het is jammer dat je niet altijd dichterbij kunt komen bij zo'n beestjes. Als zoiets kleins moet uitvergroten om ze beter te zien gaat toch altijd veel van de kwaliteit verloren. Maar ach, ik moet niet klagen. Die tele-macrostand die mijn camera heeft geeft al heel veel mogelijkheden meer dan mijn vorige camera's!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Citaat van: wimpeltje op augustus 23, 2009, 18:06:57 PMIk weet dat die tweekleurige nimfjes Boskakkerlakken zijn. Verder weet ik niet zoveel. Ook niet hoe ze er in de diverse stadia uit zouden moeten zien.
Jammer  :'(

CiteerBovendien zijn die foto's lang niet allemaal beoordeeld door een expert.
Heb ik even duidelijker gemaakt, helaas hebben we (wrn) geen plaatjes van door een expert beoordeelde nimfen van lapponicus. Ik zal Wijnand vragen naar deze foto's en een paar kiekjes van mij te kijken zodat we iets ter referentie hebben.

Citaat van: MarjoWim! Op jouw foto van de Boskakkerlak kan ik nu de aanzet zien van de vleugels. Maar bij die van mij moet ik toch nog heel veel fantasie gebruiken.
Rood: Halsschild
Blauw: Voorvleugelaanzet
Geel: Achtervleugelaanzet
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ow, is dat hele stuk de vleugelaanzet? Dan heb ik het op die foto van Wim tóch verkeerd/anders gezien. Ik dacht dat het daar alleen die 2 stukjes aan de zijkant waren, omdat die op minivleugeltjes lijken en je er ook iets van adering in kunt zien. En die 2 stukjes zag ik bij die van mij niet, vandaar. Maar die vleugelaanzetten zijn dus in het begin eigenlijk 1 geheel? Ik zie er in elk geval geen 2 separate vleugels in. Of kijk ik nu wéér verkeerd? Zal ik deze op wrn zetten als onzekere Boskakkerlak of kan die toch op zeker?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Hé Marjo,

Ik weet de officiële naam ervoor ook niet hoor, maar het zijn een soort hulsjes waarin de vleugels zich ontwikkelen, die bij elke vervelling van de nimf groter worden en op het laatst links en rechts duidelijk gescheiden naar achteren uitsteken (vooral duidelijk bij wantsen in het 5e nimfstadium bijvoorbeeld).

Ik geloof dat het in NL wel meevalt, maar in het buitenland zijn er de nodige soorten waarbij, vooral bij vrouwtjes, de vleugels totaal rudimentair zijn en volwassen vrouwtjes net zulke kleine stompjes hebben als jouw beest (of korter nog zelfs). Zie bijvoorbeeld deze "nimf met eipakket"  ;D (van hier)

Over het invoeren: Ik kan je natuurlijk niet adviseren, zoals ik al aangaf, maar het antwoord van Wim leek me niet voor onzekerheid uitlegbaar ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)