Doelstelling Waarneming.NL

Gestart door marcel123, maart 02, 2005, 13:50:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Er is vaker gevraagd naar de doelstelling van Waarneming.NL en vanochtend kreeg ik deze vraag weer. Wie wil me helpen met de formulering van een antwoord?

Wat wil je bereiken met deze site?
Waarom lever je je gegevens hier in?
Waarom stop je je vrije tijd in het zoeken van coordinaten van gebieden terwijl je ook had kunnen vogelen?

Waarneming.NL onderscheidt zich van andere organisaties door het bieden van een centraal loket voor de gegevensleverancier en de gegevensvrager.

1. De gegevens van Waarneming.NL zijn openbaar en voor iedereen beschikbaar.
Ook voor beschermingsdoeleinden.
2. Waarneming.NL werkt nationaal en niet regionaal
3. Waarneming.NL werkt met meer dan 1 soortgroep
Voor de invoer van je vogel-, zoogdier- en insectenwaarnemingen kun je toe met 1 site, al je gegevens bijelkaar.
4. De gegevens van Waarneming.NL zijn actueel
5. Waarneming.NL maakt gebruik van universele naamgeving en coderingen om de uitwisseling van gegevens met andere systemen mogelijk te maken. Om deze uitwisseling te bevorderen stelt Waarneming.NL de door haar gebruikte soortenlijsten ter beschikking aan derden.
6. Waarneming.NL werkt samen met regionale en landelijke werkgroepen en voorziet hen van schermen voor het toevoegen en tonen van gegevens op maat.

Waarneming.NL verzamelt en toont alleen gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor de PGO's. Waarneming.NL streeft naar samenwerking met andere werkgroepen en PGO's om zo gegevens centraal beschikbaar te hebben voor iedereen.

Door haar doelstellingen verschaft Waarneming.NL een centraal loket voor natuurminnend Nederland waar iedereen haar gegevens kan invoeren en opvragen.

Information everywhere for everybody.

Thijs Fijen

Doelstelling Waarneming.nl

Waarneming.nl onderscheid zich van andere organisaties door het bieden van een centraal loket voor de gegevensleverancier en de gegevensvrager.

1. De gegevens van Waarneming.nl zijn openbaar en voor iedereen beschikbaar.
2. Waarneming.nl werkt nationaal en niet regionaal
3. Waarneming.nl werkt met meer dan 1 soortgroep
Voor de invoer van je vogel-, zoogdier- en insecten- vis- en plantwaarnemingen kun je toe met 1 site, al je gegevens bij elkaar.
4. De gegevens van Waarneming.nl zijn actueel
5. Waarneming.nl maakt gebruik van universele naamgeving en coderingen om de uitwisseling van gegevens met andere systemen mogelijk te maken. Om deze uitwisseling te bevorderen stelt Waarneming.nl de door haar gebruikte soortenlijsten ter beschikking aan derden.
6. Waarneming.nl werkt samen met regionale werkgroepen en voorziet hen van schermen voor het toevoegen en tonen van gegevens op maat.

Waarneming.nl verzameld en toont alleen gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor de PGO's. Waarneming.nl streeft naar samenwerking met andere werkgroepen en PGO's om zo gegevens centraal beschikbaar te hebben voor iedereen?

Door haar doelstellingen verschaft Waarneming.nl een centraal loket voor natuurminnend Nederland waar iedereen haar gegevens kan invoeren en opvragen.

Zo zou ik het doen. Wat slordigheidfoutjes weggewerkt.
Maar is het niet eigenlijk een opsomming wat waarneming.nl in zich heeft en niet wat het doel is. Het doel is natuurlijk voor iedereen anders. Maar geen van die doelen staan er in. (geen is een groot woord natuurlijk) Jaarlijsten, plezier, gegevens verzamelen zijn daar voorbeelden van.
Thijs Fijen

hiskodevries

Misschien nog iets erbij over de inzet van vrijwilligers ?
Dat er geen kosten zijn verbonden aan het invoeren en raadplegen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Dus punt 1 aanpassen in, De gegeven van waarneming.nl zijn voor iedereen gratis beschikbaar en makkelijk te vinden zonder wachtwoorden of je in te moeten schrijven?
Dat end is een beetje lang, iemand anders wat beters?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Citeerzonder wachtwoorden of je in te moeten schrijven?
klopt niet , want je moet je wel registreren om in te voeren en steeds meer schermen zijn niet te raadplegen zonder ingelogd te zijn ( kijkplekken, halsringen)
Dus dat zou ik niet vastleggen

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Okee, wist ik niet, want ik ben altijd ingelogd.
Wist alleen dat je moest zijn ingelogd om waarnemingen in te voeren.
Dan maar een andere tekst...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

characea

Citeer
Citeerzonder wachtwoorden of je in te moeten schrijven?
klopt niet , want je moet je wel registreren om in te voeren en steeds meer schermen zijn niet te raadplegen zonder ingelogd te zijn ( kijkplekken, halsringen)
Dus dat zou ik niet vastleggen
Hoi,
Eigenlijk vind ik het wel goed dat voor het raadplegen van gedetaileerde gegevens je ook ingelogd moet zijn. Verder werkt waarneming.nl toch internationaal (we hebben toch wel vlamingen die gegevens invoeren ?)

jeep

Citeer2. Waarneming.nl werkt nationaal en niet regionaal
Waarneming.nl werkt in hoofdzaak op nationaal nivo, maar biedt ook de mogelijkheid om waarnemingen buiten Nederland te registreren.

Een paar taalfoutjes:
Waarneming.nl onderscheidt zich
en
Waarnming.nl verzamelt

jeep

Nog toevoegen?

Waarneming.nl biedt een forum voor het meepraten over veel nauturgerichte onderwerpen.

Freek Verkerk

Er kan ook wel benadrukt worden dat het handig is dat er een centrale plaats is waar waarnemingen verzameld worden en niet op 20 verschillende plekken.

Ook de digitale verzameling van die gegevens is veel beter dan in allerlei schriftjes.

Surfend over internet merk ik dat anderen ook wel gegevens verzamelen, maar dit niet via een site ter beschikking stellen aan anderen; Dat vindt ik een erg sterk punt van waarneming. Ik denk dat de terreinbeheerders in hun terreinen de natuur ook "waarnemen"; terreinbeheerders als bijvoorbeeld natuurmonumenten, staatsbosbeheer,  .. landschap, maar wat zij dan precies waarnemen houden ze voor zichzelf (beetje asociaal eigenlijk, van ons belastinggeld). Ook denk ik dat clubjes als SOVON ook wel iets spotten, maar je hebt er als buitenstaander niets aan; het lijken wel autisten daar. Er is wel natuur maar dat houden we geheim, zoiets.

Ook overheden; of gesubsidieerde instellingen; Das &Boom, LNV, Verkeer en waterstaat, waterschappen, RIZA, houden al hun informatie voor zichzelf.
Ik vind die openheid van waarneming heel erg positief.

Het drempel loze, of laag drempelige, maakt de natuur (waarneming) toegankelijker voor een groot publiek.

We doen het en we kunnen er best wel trots op zijn; dus opnemen in de doelstelling.
Het formuleren laat ik over aan de Neerlandici onder ons.

:duim:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Staat dat niet al in punt een?
1. De gegevens van Waarneming.nl zijn openbaar en voor iedereen beschikbaar.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

Waarneming.NL onderscheidt zich van andere organisaties door het bieden van een centraal loket voor de gegevensleverancier en de gegevensvrager.

1. De gegevens van Waarneming.NL zijn openbaar en voor iedereen beschikbaar.
Bij gebruik dient Waarneming.nl als bron te worden vermeld.

2. Waarneming.NL werkt nationaal en niet regionaal
3. Waarneming.NL werkt met meer dan 1 soortgroep
Voor de invoer van je vogel-, zoogdier- en insectenwaarnemingen kun je toe met 1 site, al je gegevens bijelkaar.
4. De gegevens van Waarneming.NL zijn actueel
5. Waarneming.NL maakt gebruik van universele naamgeving en coderingen om de uitwisseling van gegevens met andere systemen mogelijk te maken. Om deze uitwisseling te bevorderen stelt Waarneming.NL de door haar gebruikte soortenlijsten ter beschikking aan derden met als voorwaarde dat Waarneming.nl als bron wordt vermeld.
6. Waarneming.NL werkt samen met regionale en landelijke werkgroepen en voorziet hen van schermen voor het toevoegen en tonen van gegevens op maat.
7. De site, de database en de programmatuur worden onderhouden door vrijwilligers. Gegevens worden ingevoerd door vrijwilligers. Daarom kunnen deze diensten gratis ter beschikking gesteld worden
8. Gegevens op Waarneming.nl kunnen misbruikt worden door derden. Waarneming.nl kan in deze gevallen de waarneming minder nauwkeurig maken door bijvoorbeeld de precieze plaatsbepaling te censureren.
9 Waarneming.nl streeft naar een kwalitatief goede database door middel van admins.

Waarneming.NL verzamelt en toont alleen gegevens maar interpreteert deze niet. Dat is een taak voor de PGO's. Waarneming.NL streeft naar samenwerking met andere werkgroepen en PGO's om zo gegevens centraal beschikbaar te hebben voor iedereen.

Door haar doelstellingen verschaft Waarneming.NL een centraal loket voor natuurminnend Nederland waar iedereen haar gegevens kan invoeren en opvragen.

Information everywhere for everybody.

hiskodevries

Hester

Wat een onzin, voor mij hebben deze vragen geen antwoord nodig! Wie vraagt zoiets eigenlijk?:D  

Andre321

Mensen die veel gegevens in gaan voeren, mensen die veel gegevens hebben, mensen die later de gegevens willen gaan gebruiken en mensen die niet willen dat anderen er met hun gegevens vandoor gaan.
Verder geld bovenstaande ook voor werkgroepen en afdelingen. Maar ik ben nu wel benieuwd wie jij bent..hester..

Hester

wie ik ben????
Ik ben gewoon Hester. :P  

marcel123

Mensen die wel gegevens willen leveren waaronder soortenlijsten in andere talen, mensen/organisaties die samen willen werken met Waarneming.nl en uiteraard vraag ik mij dat zelf ook ook af. Je moet je beleid toetsen aan je doelstellingen lijkt me.