Bloedbij

Gestart door Rickgel1, augustus 20, 2009, 20:29:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Ik heb deze bloedbij 1,5 maand geleden gespot. Ik ik vond hem wel erg veel op een Wafelbloebij lijken.
Zit ik hiermee goed??

Alvast bedankt weer!!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

han.endt

Daar is helaas niets over te zeggen. Alleen te determineren met een :micro:.

Rickgel1

Das jammer :'( Niks aan te doen

Bedankt weer!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

LakeSide

Even een vraagje Han. Hoe hou je een bloedbij en Astata boops uit elkaar, want ik vind deze er wel wat van weg hebben?

han.endt

De antennen zijn anders. Vrouwtjes bloedbijen hebben een lange scapus en mannetjes knobbeltjes onder de antenneleden. Dit is een vrouwtje. Astata boops heeft trouwens zwarte poten en deze niet. Verder, maar dat is hier niet te zien, verschilt de vleugeladering.

Ivo Raemakers

Zoals Han terecht aangeeft, is bloedbij-herkenning doorgaans microscoop-werk.
Naast S. albilabris is er echter nog 1,5 soort relatief goed aan de hand van foto's herkenbaar.

De halve soort is hier afgebeeld: een S. monilicornis vrouw.
S. monilicornis vrouwtjes hebben een onmiskenbaar dikke kop waarbij de breedte achter de ogen zowel van de zijkant als van boven minstens zo groot is als de oogbreedte in het betreffende aanzicht. In bovenaanzicht versmald de kop achter de ogen slechts zeer weinig (bij vrijwel alle overige soorten buigt de rand van de kop na de ogen direct sterk naar binnen) en in vooraanzicht verlopen de binnenoogranden nagenoeg loodrecht en parallel (bij de overige soorten is de afstand tussen de ogen bij de kruin wat groter dan bij de kaken en/of is de binnenoogrand wat gebogen).
Hoewel niet helemaal scherp, zijn deze kenmerken op de foto's toch wel goed zichtbaar.

De derde op foto's herkenbare soort is S. niger. Uniek voor deze soort is een volledig glad glimmend veldje op de zijkant van het borststuk direct onder de vleugelinplanting; het zgn hypo-epimeraalveld. De kleine S. niger wordt zelden waargenomen en lijkt beperkt tot Zuid- en Midden-Limburg (lokaal soms talrijk). De soort parasiteert op de algemene Lasioglossum morio en het is goed mogelijk dat ook deze soort zich momenteel uitbreidt oiv de recente warme zomers.

Groet Ivo
Groet Ivo