zwartpuntvolgeling?

Gestart door whmvb, augustus 21, 2009, 08:22:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo allemaal,

dit lijkt me een Zwartpuntvolgeling, maar dan wel behoorlijk gesleten. Klopt dat?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Ben Kruijsen

lastig om goed te beoordelen maar ik denk het wel. Behoorlijk afgevlogen, zelfs de kleur van de poten lijkt gesleten. Ik heb ook nog Xestia baja overwogen maar die heeft een net andere algemene lichaamsvorm. Heb je de achtervleugels gezien? Waar is ie waargenomen?

whmvb

Ben,

helaas geen achtervleugels gezien. Hij zat bij mij thuis op het raam. Dus omgeving met tuinen en bosjes in noord-Drenthe.
Als ik nog eens goed kijk denk ik dat die Xestia baja ook een goede, of misschien wel betere, optie is. In de beschrijving van W&T staat dat het zwarte vlekje bij de Zwartpuntvolgeling scherp begrenst is, terwijl bij X. baja staat dat het een dubbele of drievoudige stip is. Daar lijkt het hier meer op, al zou je natuurlijk kunnen stellen dat het slijtage is waardoor de 'scherpe grens' niet meer te zien is. Toch komt de vindplaats ook meer overeen met wat daarover voor X. baja gezegd wordt in de gids.

Wim
Wim van Boekel

Ben Kruijsen

Wim,

tenzij iemand een briljante gedachte heeft voor jouw uil, blijft het zo dat je erg voorzichtig moet zijn met (sterk) afgevlogen vlinders en soms domweg moet accepteren dat determinatie te risicovol is. De waarneming valt dan in het hoofdstuk: "Ach wat jammer"  Dat is beter dan verkeerd determineren.

Marijn_Verbeek

Een briljante ingeving heb ik niet.
Echter mijn eerste ingeving was Noctua pronuba.

Groet,

Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Ben Kruijsen

nou wie weet is dat wel een goeie! Ik vind deze vlinder wat aan de korte kant voor pronuba maar misschien lijkt dat maar zo omdat ie niet exact loodrecht van boven is gefotografeerd.

whmvb

Ben,

hij is juist wel exact van boven gefotografeerd (je ziet de lens nog vaag weerspiegeld in het glas). Maar Huismoeder is waarschijnlijk ook wel een goede optie. Volgende keer zal ik toch maar naar de achtervleugel kijken.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Ben Kruijsen

Wim,

ik heb wel twijfels over de huismoeder want ik vind de vlinder vrij kort en niet zo lang als een huismoeder. Nog los van de achtervleugel geven afgevlogen vlinders wel meer problemen bij de determinatie.