mestkevertje Buursezand

Gestart door Antonello, juni 25, 2006, 20:25:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonello

Wie kan me vertellen welke mestkever dit is?  

GerardL


Deze lijkt op de Hoplia philanthus


Grtzzzz


Gerard

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#3
Ik dacht ook al aan de juni kever..maar ik vind juist fotos die hier wel weer vanafwijken..

Kloppen de fotos bij

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=8679...um_tm=&tab=foto

trouwens wel ?


Citeer
ld als vorig jaar. Deze zomer en het daarbij behorende najaar was echter zeer gunstig voor de ontwikkeling van de engerlingen. Voor het volgend jaar worden hierdoor veel engerlingenproblemen verwacht.
Opmerkelijk is de opmars van de sallandkever (Hoplia philanthus). Deze soort werd aanvankelijk uitsluitend in Twente waargenomen (Sallandse Golfclub), daarna op de zandgronden in het oosten van het land en in Belgie op een aantal andere plaatsen. Enkele jaren geleden werden ze in het duingebied bij Aerdenhout aangetroffen, daarna ook zuidelijker. Dit jaar werden ze voor de eerste maal op de zware Zeeuwse klei gevonden! Dit is zeer opmerkelijk omdat algemeen aangenomen wordt dat engerlingen van de ons bekende soorten gebonden zijn aan goed waterdoorlatende zandgronden. Al eerder werden sallandkevers midden in de winter op een golfterrein aangetroffen op zandgrond die behoorlijk nat was. Het is dus duidelijk dat de sallandkever nogal verschilt van de overige soorten. De engerling doet twee jaar over zijn ontwikkeling en blijft in de winter aktief. Bij vorst blijft hij in de bovenste grondlaag zitten en overleeft dit door het aanmaken van lichaamseigen 'antivries'. De biologische bestrijding van deze soort is goed mogelijk als de toepassing van de insectenparasitaire aaltjes maar op het juiste tijdstip gebeurt. Dit tijdstip is afhankelijk van de ontwikkeling van de engerling in combinatie met de bodemtemperatuur. Het bestrijdingstijdstip is geheel anders en nog moeilijker als men te maken heeft met de combinatie van de rozekever (Phylloperta horticola) en de sallandkever.




CiteerDe Sallandkever (Hoplia Phylanthus) is aardig in opkomst en ik voorzie grote problemen met deze kever in de toekomst. De engerlingen daarvan zijn inmiddels aangetroffen in Aerdenhout, Santpoort-Zuid, Soestduinen, Etten-Leur en omstreken alsmede in een grote deel van het achterhoek. Ook in delen in belgie richt deze engerlingen vorse schade aan gazons en sportvelden.


Wim Bakker

Er klopt iets niet met de namen:
Sallandkever = Hoplia philanthus.
Junikever = Amphimalion solstitialis.

Zie ook deze waarneming:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1315060

Volgens mij is dit een Hoplia philanthus, maar geen Junikever!

Misschien kan een expert er eens naar kijken. Theodoor?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

characea

Bijna alle waarnemingen van de huidige Sallandkever Hoplia philantus
zijn gezien in JUNI.
Kortom..het kunnen dan toch ook bijna allemaal echte Junikevers geweest zijn ?
Wat is de vliegtijd van de Sallandkever ?

IK kan alleen maar vinden dat de engerlingen EIND augustus geboren worden. Dwz dat de kevers in Juli en augustus zouden vliegen..en niet in Juni ?

Wim Bakker

De Junikever is bijna twee keer zo groot als de Sallandkever!
'Mijn' kever was ongeveer zo groot als een Rozekever en kan dus geen Junikever zijn geweest.

De Sallandkever word ook wel de 'June Beetle' genoemd (vandaar de verwarring met de Junikever!).
Het lijkt mij dat ie dan ook wel in juni gezien kan worden... toch?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Th.Heijerman

Ik heb geen idee waar de naam Sallandkever vandaan komt. H. philanthus word ook wel de meelbloemkever genoemd en zelfs de naam penseelkever is voor deze soort gebruikt. Sallandkever lijkt me een zeer verkeerde naam omdat de soort in een zeer groot deel van Europa voor komt. En ook in Nederland is de soort uit vele provincies bekend. Dus de naam Sallandkever niet meer gebruiken, zou ik zeggen ...

Theodoor