welke muis is dit?

Gestart door charles, augustus 16, 2009, 21:21:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

charles

Deze muis zat vanmiddag in het bos. Lijkt me ziek o.i.d. omdat ze weinig aktief was en alleen bij dicht naderen of aanraken weg liep.
Meest voor de hand liggend is dus bosmuis maar de kenner zal het weten.

Dank

Charles
Groet, 

Charles Peeters

rombout

Hoezo voor de hand liggend die bosmuis? Omdat het een muis in het bos is? Dan is elke vogel op het ijs zeker een IJsvogel... Mijn hemel.

Dit is een Rosse Woelmuis, die zijn ook vaak overdag actief en kunnen daarbij heel tam zijn. Maar misschien was deze toch wel ziek, geen idee wat dan.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Jeroen Nagtegaal

Vindt de staart kort voor een Rosse woel, maar ben even uit de muizen om zo alle kenmerken weer te weten, gevoel zegt meer Aardmuis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

charles

dank mensen,

Had ik ook niet moeten zeggen dat van die bosmuis, maar de trefkans dat je in het bos een bosmuis tegenkomt lijkt me groter dan een huismuis. Maar schoenmaker.....

Charles
Groet, 

Charles Peeters

Rene Janssen

Hoi Charles,

Het is een rosse woelmuis. De staart is tweekleurig (wel lastig te zien op een ietwat vage foto), de buik is grijs, de rug rossig bruin, de oren zijn duidelijk zichtbaar en de staart is lang genoeg voor rosse en zeker te lang voor aardmuis (de oren overigens ook te zichtbaar voor aardmuis!).

@ Jeroen: sorry... maar aardmuis is het echt niet...


René
René Janssen

ecotex

Lijkt mij inderdaad Rosse woelmuis,foto twee geeft toch wel duidelijk tweekleurige staart.Rosse zijn vaker overdag te bewonderen,Noordse woelmuizen zie ik de laatste dagen (en hoor ze ook) overdag.

Kees Verschoor

charles

Dank jullie wel,

ik had hem al gemeld als een rosse woelmuis met onzeker, zal dat dan nu maar weg halen.

Nogmaal dank

Charles
Groet, 

Charles Peeters

mlahaye

Tjonge, tjonge. Ik zag de foto's en dacht: 'he, grappig een aardmuis'. Blijkt een mede-admin (=deskundige) er een rosse woelmuis van te maken. @ Rene, sorry, een rosse woelmuis is het toch echt niet. @ Jeroen. Goed gezien!

Kortom, het is een aardmuis. De 2-kleurige staart is niet overtuigend. De staart is wel erg kort. Van een rossige vachtkleur zie ik niets: gewoon een bruinige vacht. Oren zitten ook mooi half ik de vacht. Donkere achterpootjes (bij rosse verwacht je meer wittige haren).

Tja, mijn advies: terug wijzigen in aardmuis. Ik zal Rene vanavond bellen en hem even overtuigen, anders krijg je van 2 admins een verschillende determinatie.... Geeft vooral aan dat woelmuizen altijd lastig zijn.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

charles

Grappig, ik zal hem omzetten.

Bedankt

Charles
Groet, 

Charles Peeters