Hoofdmenu

Groot Nagelkruid.

Gestart door han.endt, augustus 19, 2009, 14:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik vind steeds meer Groot Nagelkruid, Geum macrophyllum. Die is volgens mij al flink op weg om ingeburgerd te raken. Hij staat nog wel op zeer zeldzaam. Overigens vind ik de status van escape in dit geval ook wat vreemd. Het is geen tuinplant. Is het bekend waar ze zo opeens vandaan komen?

Edwin Dijkhuis

Groot nagelkruid is wel te koop bij plantenkwekers die inheemse soorten kweken. In het stadspark van Groningen is enkele jaren geleden een kleine heemtuin aangelegd. Bij het bordje 'Geel nagelkruid' stonden echter prachtige exemplaren van Groot nagelkruid. Het kan dus goed zijn dat Groot nagelkruid als Geel nagelkruid in de handel wordt aangeboden. In Drenthe (met name het noordelijke deel) wordt het ook in toenemende mate gevonden.   
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

han.endt

Oké, dat verklaart een hoop. Bedankt.
Ik ben de plant nooit tegengekomen als tuinplant. Ook niet bij de kwekers van vaste planten. De kwekers voor inheemse soorten nemen dat nogal vaak heel ruim. Mij overkwam het ook heel vaak dat de bestelde soorten tot een andere soort behoorde. Vaak met wel het juiste etiket.

dirder

#3
Ondertussen blijkt in Nederland Groot nagelkruid (gezien het aantal meldingen) algemener te zijn dan Geel nagelkruid. Is dat wel realistisch? Veel waarnemingen louter vegetatief, is dat niet riskant? Volgens mij wordt de variabiliteit van Geel nagelkruid in deze toestand schromelijk onderschat. Ik herinner me dit draadje (en andere draadjes hier) nog (dat was zo ongeveer toen ik in planten geïnteresseerd raakte) en wat ik snel merkte (en steeds opnieuw merkte) was dat bij Geel nagelkruid de kelkslippen toch ook vaak erg snel teruggeslagen zijn. Wordt het niet tijd hier eens werk van te maken (er valt natuurlijk niet uit te sluiten dat in Nederland Groot nagelkruid best wel algemeen is, maar zo zie je bij veel waarnemingen nogal lage aantallen stijlen, die dan in vruchttijd aan de basis nog niet beklierd zijn enz enz...)?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op december 14, 2020, 23:38:58 PMOndertussen blijkt in Nederland Groot nagelkruid (gezien het aantal meldingen) algemener te zijn dan Geel nagelkruid. Is dat wel realistisch?

Risico is dat het - tenminste deels - om een waarnemerseffect gaat, waarbij waarnemingen van groot nagelkruid wel worden ingevoerd omdat waarnemers die als 'iets bijzonders' beschouwen en geel nagelkruid niet of veel minder wordt ingevoerd, want immers zeer algemene soort...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op december 14, 2020, 23:52:09 PM
Citaat van: dirder op december 14, 2020, 23:38:58 PMOndertussen blijkt in Nederland Groot nagelkruid (gezien het aantal meldingen) algemener te zijn dan Geel nagelkruid. Is dat wel realistisch?

Risico is dat het - tenminste deels - om een waarnemerseffect gaat, waarbij waarnemingen van groot nagelkruid wel worden ingevoerd omdat waarnemers die als 'iets bijzonders' beschouwen en geel nagelkruid niet of veel minder wordt ingevoerd, want immers zeer algemene soort...
Voor mijzelf sprekend klopt dat. Ik noteer de laatste jaren Groot nagelkruid juist regelmatig omdat het zich zo sterk aan het uitbreiden is. Geel nagelkruid sla ik dan over.
Peter Venema

dirder

#6
Citaat van: Rob Koelman op december 14, 2020, 23:52:09 PM
Citaat van: dirder op december 14, 2020, 23:38:58 PMOndertussen blijkt in Nederland Groot nagelkruid (gezien het aantal meldingen) algemener te zijn dan Geel nagelkruid. Is dat wel realistisch?

Risico is dat het - tenminste deels - om een waarnemerseffect gaat, waarbij waarnemingen van groot nagelkruid wel worden ingevoerd omdat waarnemers die als 'iets bijzonders' beschouwen en geel nagelkruid niet of veel minder wordt ingevoerd, want immers zeer algemene soort...

Of om massahysterie, zoals met die Boshyacinten, die nu plots allemaal hybriden zouden zijn..
Blijkbaar is Geum taxonomisch een nogal controversieel genus, misschien is er daar nog wel wat werk aan de winkel.  Verschillende bronnen spreken elkaar op veel punten tegen. Meest stabiele kenmerk lijkt de beharing van de bloembodem. Dit zou makkelijk zichtbaar moeten te maken zijn tijdens de vruchttijd, maar niemand doet het (en als het dan al eens gedaan werd, blijkt dat het inderdaad niét om macrophyllum ging).
Vegetatief moet je ook rekening houden met de leeftijd (er is veel verschil tussen het eerste jaar en ouder) etc...
Punt is dat slechts zelden bruikbare kenmerken zichtbaar zijn op de foto's die dienen ter documentatie.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

#7
Citaat van: Rob Koelman op december 14, 2020, 23:52:09 PM
Citaat van: dirder op december 14, 2020, 23:38:58 PMOndertussen blijkt in Nederland Groot nagelkruid (gezien het aantal meldingen) algemener te zijn dan Geel nagelkruid. Is dat wel realistisch?

Risico is dat het - tenminste deels - om een waarnemerseffect gaat, waarbij waarnemingen van groot nagelkruid wel worden ingevoerd omdat waarnemers die als 'iets bijzonders' beschouwen en geel nagelkruid niet of veel minder wordt ingevoerd, want immers zeer algemene soort...

En ongetwijfeld ook het obsidentify-effect (het aantal waarnemingen neemt het laatste jaar explosief toe, zoals bij veel soorten), maar obsidentify kan uiteraard het verschil niet zien.
Ik heb nog wat verder gezocht. Wellicht de beste diganostische kenmerken zijn: beharing bloembodem (zie http://www.british-wild-flowers.co.uk/H-Flowers/Herb%20Bennet.htm ), beharing van het aanhangsel aan de stijl en bekliering van proximale gedeelte van de stijl, zie http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=1&taxon_id=113505. Het aantal stijlen lijkt me niet erg relevant (gemiddeld wel meer bij macrophyllum). Wellicht ook met nodige ervaring en oefening wel op het zicht te doen.
Groeten, Dirk Derdeyn.