Blz 20-21 van de Heukels geeft enige uitleg over "wild ,adventief ,verwilderd.
Op de Floronsite de lijst "Invasieven"
Vroegtijdige signalering van nieuwe exoten in Nederland is belangrijk. Ingrijpen tegen schadelijke invasieve exoten is dan wellicht nog mogelijk.
Dan zou ik de lijst beperken tot de (mogelijk) 'schadelijke invasieven'. Dat is nu niet het geval. Nu staat de lijst vol met (inheemse) zeldzaamheden, soorten die geen bedreiging vormen en soorten die al zo algemeen zijn dat ingrijpen weinig zin meer heeft.
--
Groeten,
Herman van der Meer
Men zou contact op kunnen nemen met het "Team Invasieve Exoten" hoe deze lijst tot stand is gekomen , nu wordt er een eigen uitleg aangegeven, zonder de juiste intepretatie van de lijst te weten.
Denk dat er misverstanden zijn over een lijst "exoten" ,en "invasieve exoten" die nieuw zijn en een bedreiging kunnen zijn voor de inheemse soorten. Dit is overigens niet alleen voor planten van toepssing.
Ik denk niet dat het zin heeft elkaar te becommentarieeren met opmerkingen als : Over de top.
Ik vind het ook een wat merkwaardige lijst. Er staan soorten op die al vele tientallen jaren in Nederland voorkomen, nieuwe generaties voortbrengen, en een eigen biotoop kennen. Dergelijke soorten zou ik ingeburgerd noemen, neofiet o.k., maar exoot ?
Klein springzaad is een soort die sinds de 19e eeuw in Nederland voorkomt, door Runhaar et al. keurig is toegewezen aan specifieke oecologische groepen, die ook in andere vegetatieklassificaties een specifieke plaats inneemt, en toch staat de soort op de lijst van invasieve exoten. Dat kan ik niet goed volgen. Misschien is de lijst interessant voor theoretici, maar zoals hij hier op waarneming.nl staat lijkt de lijst me van weinig relevantie. Of wordt van mij verwacht dat ik alle groeiplaatsen van Klein springzaad ga inmeten, aantalschattingen ga maken, en deze vervolgens aan FLORON of aan de club Invasieve exoten ga doorgeven ?
Het zou zinvoller zijn als de club Invasieve exoten ons een lijst gaf van soorten waarover zij wel geinformeerd wenst te worden.
Koos Ballintijn
Koos