Hoofdmenu

Welke Meeuw?

Gestart door Maarten Hotting, augustus 14, 2009, 12:09:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Deze foto heb ik gemaakt in Zwitserland bij het meer van Geneve.
Alle volwassen meeuwen die ik gezien heb waren Geelpootmeeuwen.
Deze meeuw is volgens mij geen Geelpootmeeuw maar wat wel?
Zilver of Kleine Mantel?
Groet,
Maarten


Maarten Hotting

Oke bedankt voor je reactie en de linkjes.
Groet,
Maarten

Jeroen Nagtegaal

in Zwitserland zitten toch helemaal geen Zilvers (en Kleine Mantels)?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten W. Kaales

Ies e.c.,
Wat is voor jullie de reden dat er op jullie site steeds gesproken wordt in 'cycles'? En dat er niet gesproken wordt in termen van 1e zomer / winter etc? (of heb ik de site onvoldoende bekeken?). Ik merk het ook op het forum.

Het valt me op dat er in het boek Gulls of Europe, Asia and North America er wordt gesproken over 1e, 2e winter / summer etc, maar dat in Gulls of the America's gesproken wordt over cycles.

Heb je enig idee waar dat mee te maken heeft? Wat ik me kan voorstellen dat je bij een globalere leeftijdsbepaling er minder snel naast zit.
Maarten W. Kaales

ruud_altenburg

Ies hoort eigenlijk op een Nederlandstalige site geen 2cy te schrijven maar 2kj. Dat betekent tweede kalenderjaar (calendar year).
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

#6
Maarten,
Meestal heeft het bij meeuwen geen enkele zin om te praten in 2e zomer of 3e winter. Want hoe ziet dat kleed er uit?
De meeste meeuwen ondergaan de gehele zomer een 'complete rui' en het heeft dan weinig zin te praten over een 'zomerkleed' dat ze zouden bezitten. Meestal bedoelt iemand dat het een waarneming in de zomer is, maar er zijn betere en veel nauwkeuriger manieren om dat aan te geven, bijvoorbeeld 'Kleine Mantelmeeuw 2cy in juli'. En juist bij meeuwen dien je vrij specifiek te zijn, omdat verschillen tussen soorten, terug te voeren zijn op waarnemingsdatum. (Daarom heeft soms het bespreken van een foto op dit forum weinig zin als niet de moeite wordt genomen te melden wanneer de foto is genomen).
Het Amerikaanse systeem van Humphrey en Parks, gebaseerd op 'annual cycles' en dat luidt (1st, 2nd, etc) basic plumage en alternate plumage is eigenlijk beter. In de zomer zeg je dan bijvoorbeeld 'Kleine mantelmeeuw moulting to 1st basic plumage'. Het kalenderjaar hoeft er dan niet meer bij ;-) .