gal op wilg

Gestart door hmmuller, augustus 16, 2009, 21:22:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

hmmuller

Hoi Forum,

Ik vond een gal op wilg en het die gedetermineerd met de website van Floris. Ik kwam uit op:

Gal, zgn. Warvlecht op Geoorde Wilg (Salix aurita) veroorzaakt (?) door de galmijt Stenacis triradiata (Nalepa, 1892)

Kan zijn dat het een andere is (de website groeit nog steeds ;)). Graag bevestiging danwel determinatie. Wie helpt mij?

gr. Dirk

Floppy

Hoi Dirk,

Volgens mij correct.
Je hebt gelezen, dat ik op m'n site daarover het volgende schrijf: 
"Deze op o.a. Wilg (Salix sp.) voorkomende zgn. Warvlecht is altijd toegeschreven aan de galmijt Stenacis triradiata (Nalepa, 1892), voorheen ook wel bekend als Eriophyes triradiatus.
Redfern en Shirley vermelden in British Plant Galls (p.219), dat onderzoek van Westphal en Michler virusdeeltjes in de warvlecht heeft aangetoond. Of overigens het virus i.p.v. de galmijt dus verantwoordelijk is voor de gal, is daarmee nog niet aangetoond.
Vooralsnog vermeld ik de warvlecht dus nog als veroorzaakt door de galmijt Stenacis triradiata."
?
Enigermate onzeker blijft de determinatie van dit type dus nog wel. Onderzoek zal wellicht tzt uitwijzen of de gal nou toch door een virus of door de galmijt wordt veroorzaakt. Vooralsnog gaan we voor de galmijt.
In elk geval komt de galmijt alszodanig voor in de op 1 september a.s. te verschijnen 4e druk van het het Gallenboek van Docters van Leeuwen.
;)


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland