Eendagsvlieg?

Gestart door Rico Otten, april 17, 2011, 12:20:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rico Otten

Hallo,

Deze vond ik tussen de hei in de Hatertse Vennen bij Nijmegen.

Groet,
         Rico

lo.troisfontaine

Hoi Rico,

de vleugels bekeken en ik neig naar Ephemerella spec.

groeten,

Lo

Ton van Haaren

Ephemerella ignita is een typische bekensoort en het voorkomen daarvan tussen de heide lijkt me uitgesloten. Een van de weinige eendagsvliegen uit vennen is Leptophlebia vespertina. Is dat hem misschien? ik weet niets over de herkenninng van adulten, alleen van de nymphen en een beetje ecologie.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

lo.troisfontaine

Hallo,

een erg scherpe en kritische kanttekening van Ton. En terecht. Dat is natuurlijk waarom ik schreef; "neig ".

De foto van de vleugel is niet helemaal scherp en Leptophlebia ...  is de soort die er heel veel op lijkt.

Ik zal proberen in de loop van deze week te tekenen op de foto waarom ik neig naar  Ephemerella.
Misschien zien jullie het dan wel anders of delen jullie mijn visie. Kortom we komen er samen wel uit.
L. vespertina ken ik verder ook niet.
Ik weet ook niet hoe belangrijk eventueel de oogkleur is.

Wat ik wel vast kan aangeven is dat de kleine streepjes cq adertjes geen dicht driehoekje vormen aan de achterzijde van de vleugelrand en dat de lijn die onder de twee dikke aders loopt, ver doorloopt en als een scherpe punt bijeenkomt.
Verder lijkt het dat de anaalader wat verder uit elkaar loopt.

groeten,

Lo

Daandrukker

Leptophlebia vesperitina klopt hoor. Het gaat om een mannetje. E. ignita is uitgesloten door het ontbreken van het (zwakke) processus costalis op de achtervleugel en de pootkleur die bij E. ignita geel met een oranje gewricht is.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten