vliegje aangevallen door bladluizen?

Gestart door Niek van Wijk, augustus 16, 2009, 13:57:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde dit vliegje - ik meen maar twee vleugels en haltertjes te zien - dat wordt aangevallen/geliefkoosd door een paar bladluizen, vandaag in onze tuin.
Wat gebeurt hier en wat voor vliegje is het?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Date Lutterop

Het vliegje is een mug, Dilophus febrilis. Wat die luizen daar precies op doen, geen idee. Alternatieve manier van backpacking?

Groet,

Date

Niek van Wijk

Beste Date,

Hartelijk dank voor je reactie en determinatie.

Neik

javanerkelens

En deze soort zit graag in de buurt van bladluizen!
Heb nog een artikeltje geschreven over Speudo melken van Bibionidae (Dilophus febrilis) en Fanniidae (Fannia serena en Fannia armata).
Ze apen als het ware de mieren na, door de bladluizen te melken, hetzij wat onhandig, maar toch vaak met succes en slurpen dan het welkome sap van de bladluizen op.

Joke
(p.s. hoe gaat het...)
Groet,
Joke (van Erkelens)

Niek van Wijk

Beste Joke,

Nu je het zegt herinner ik me dat artikeltje ergens gelezen te hebben.... Ik wist niet meer dat het o.a. deze soort was en dacht er dus niet aan.

Ik ben nu een weekje thuis maar ga morgen weer voor een week of vijf naar het ziekenhuis. Ik hoop dat er daarna nog wat insecten in onze tuin rondvliegen............. Deze week was genieten.

Groeten, Niek

javanerkelens

Tjonge vijf weken, dat is niet niks.
Heeeeeeeeel veel succes en blijf vrolijk !!
We zullen wat vliegen naar je tuin sturen als je weer terug bent.....wat wil je hebben:
Een beetje zeldzame
Een heeeeel zeldzame
Een nieuwe soort voor Nederland
of....een hele nieuwe soort..Phaonia nieki / Phaonia wijkieni.... ;D

Succes  :duim:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Niek van Wijk

Beste Joke,

Dit wordt de derde en hopenlijk laatste sessie van zo'n vijf weken, het begint te wennen. Helaas geen insect te bekennen in mijn quarantaine-kamertje, maar er loopt wel regelmatig een andere, vleugelloze soort rond waarvan ik de wetenschappelijke naam niet ken (homo infirmis?) maar waarvan vooral de vrouwelijke exemplaren mij buitengemeen kunnen bekoren.
Maak maar een selectie uit de mooiste foto's op je website - en dat zijn er heel wat - en stuur die vliegjes richting Putte. Dat wordt feest!

Groeten, Niek

javanerkelens

Citeervleugelloze soort rond waarvan ik de wetenschappelijke naam niet ken (homo infirmis?) maar waarvan vooral de vrouwelijke exemplaren mij buitengemeen kunnen bekoren.

;D ;D
Die mag je vast niet vangen...

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Niek van Wijk

gerardpennards

De groene beestjes zijn geen bladluizen, maar nymphen van een wants!!
In dat geval zouden ze ook bezig kunnen zijn met het aanvallen en leegzuigen van deze Dilophus, want het zijn vaak predatoren!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

CiteerDe groene beestjes zijn geen bladluizen, maar nymphen van een wants!!
En ja hoor........ik moet een nieuwe bril hebben  :-X

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Niek van Wijk

Beste Gerard,

Hartelijk dank voor je reactie en correctie.

Niek